Programplaner og emneplaner - Student
FYB2600 Public health, working life, and physical function in the elderly Course description
- Course name in Norwegian
- Folkehelse, arbeidsliv og fysisk funksjon hos eldre
- Study programme
-
Physiotherapy Programme
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Folkehelse vektlegger hvordan helseutfordringer fordeler seg i befolkningen basert på årsakssammenhenger og risikofaktorer knyttet til helse, utdanning, arbeid og levekår. Arbeid og helse er tett knyttet sammen, og fysioterapeuten må kjenne til faktorer som kan fremme og hemme deltakelse og inkludering i arbeidslivet. Eldre utgjør en stor gruppe i samfunnet, og fysioterapeuter må ha kunnskap om aldringsprosesser, hvordan vurdere fysisk funksjon og helsefremmende og forebyggende tiltak på individ- og gruppenivå. Emnet vil i tillegg gi kunnskap i å planlegge og lede aktivitets- og bevegelsesgrupper.
Required preliminary courses
Studenten kan kun gjenstå med ett ikke bestått emne fra første studieår.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive helse og sosialtjenestens hensikt, organisering og koordinering, herunder lover og forskrifter
- kjenner til helse og funksjon i ulike livsfaser, med hovedvekt på eldre
- kan beskrive og forklare faktorer som påvirker helse, sykdom og livskvalitet for befolkningsgrupper eller befolkningen som helhet
- kan beskrive det epidemiologiske og demografiske grunnlaget for folkehelsearbeid
- kan beskrive sosial ulikhet i helse og kjenner til nasjonale og globale konsekvenser av dette
- kjenner til metoder for å fremme folkehelsen og samfunnets bærekraft på gruppe- og systemnivå
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende standardiserte målemetoder og vurderinger for fysisk funksjon og livskvalitet hos eldre
- planlegge og begrunne helsefremmende og forebyggende tiltak i et mangfoldig samfunn som fremmer psykisk og fysisk helse
- planlegge og tilrettelegge trening i gruppe i et forebyggende og helsefremmende perspektiv, og tilpasse aktivitet til ulike nivå, individuelt og i gruppe
- innhente informasjon om folkehelsetilstanden på kommunenivå, og drøfte faktorer som påvirker folkehelsen og som kan forklare sosial ulikhet i helse
- kartlegge faktorer i et skole- eller arbeidsmiljø som kan påvirke helse og deltagelse
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over hvordan prioriteringer innenfor helsesektoren og andre samfunnssektorer kan påvirke befolkningens helse
- reflektere over etiske utfordringer knyttet til folkehelsearbeid som har til hensikt å endre atferd
- redegjøre for hvordan fysioterapeuter kan styrke helsekompetanse i møte med bruker, pasient og pårørende
- reflektere over samers status som urfolk relatert til utforming av helse- og sosialtjenesten
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter forelesninger, gruppearbeid, seminar, ferdighetstrening og selvstudie.
Course requirements
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Minimum 80 % tilstedeværelse i undervisning som er angitt som «obligatorisk tilstedeværelse» i timeplanen
Assessment
Prosjektbasert, skriftlig eksamen i gruppe på 2-4 studenter, omfang 1400 ord (+/- 10 %). Studentene jobber med prosjektoppgaven i store deler av emneperioden.
Ny og utsatt eksamen: Dersom oppgaven vurderes til ikke bestått, har studentene anledning til å levere omarbeidet versjon én gang.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
Emneplanen er godkjent av rektor 22. desember 2010. Siste revisjon godkjent av studieutvalget ved fakultet LUI 5. mars 2015. Redaksjonelle endringer foretatt 6. juli 2017 og 15. august 2019. Revisjon godkjent på fullmakt av leder i utdanningsutvalget 19. desember 2019. Gjeldende fra vårsemesteret 2019.
Emnet Tolking, kultur og profesjonssamarbeid skal bidra til økt bevissthet om sammenhengen mellom språk, kommunikasjon, kultur(er) og individuelle faktorer relevante i tolkemediert interkasjon i et mangfoldig samfunn. Det er fokus på ansvar og skjønnutøvelse der ulike offentlige tjenesteytere møter enkeltindivider i institusjonelle samtaler som reguleres i Lov om offentlige organers ansvar for bruk av tolk (Tolkeloven).
Emnet passer for både tolker og andre profesjonsutøvere i offentlig sektor innen barnevern, sosialt arbeid, politi, kriminalomsorg, medisin, juss, skole, barnehage mm
Overlapping courses
4 studiepoeng overlapp med FYB2100 Helse og deltakelse gjennom livsløpet I, 5 studiepoeng overlapp med FYB2300 Helse og deltakelse gjennom livsløpet II og 1 studiepoeng overlapp med FYB1050 Folkehelse og helseforvaltning.