Programplaner og emneplaner - Student
FYB2500 Rehabilitation in physiotherapy I Course description
- Course name in Norwegian
- Rehabilitering i fysioterapi I
- Study programme
-
Physiotherapy Programme
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet gir studenten kompetanse som er viktig for å tilpasse, gjennomføre og evaluere rehabiliteringstiltak for muskel- og skjelettskader, sykdommer og plager, smertetilstander, psykiske plager, revmatiske sykdommer, ulike former for kreft, og postoperative tilstander. Emnet inkluderer i tillegg komplekse og sammensatte helseutfordringer. I emnet inngår også pasientkasuistikker, klinisk resonnering, samt innhenting og bruk av forskningsbasert kunnskap. Studenten vil få erfaring med å kommunisere og diskutere faglige problemstillinger.
Required preliminary courses
Studenten kan kun gjenstå med ett ikke bestått emne fra første studieår.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- beskrive risikofaktorer for muskel- og skjelettskader, sykdommer og plager, revmatiske sykdommer, kreft og psykiske plager
- beskrive rehabiliteringstiltak og prognose for muskel- og skjelettskader, sykdommer og plager, revmatiske sykdommer, kreft og psykiske plager
- redegjøre for ulike forståelser av smerte og smertemekanismer
Ferdigheter
Studenten kan
- begrunne valg av undersøkelsesmetoder og standardiserte kartleggingsverktøy for brukere og pasienter med muskel- og skjelettskader, sykdommer og plager, revmatiske sykdommer, kreft og psykiske plager
- foreslå og begrunne rehabiliteringstiltak for brukere og pasienter med muskel- og skjelettskader, sykdommer og plager, revmatiske sykdommer, kreft og psykiske plager
- anvende kunnskap om mestring med utgangspunkt i pasientkasuistikker
- anvende metoder for kunnskapsbasert praksis med utgangspunkt i pasientkasuistikker
Generell kompetanse
Studenten kan
- drøfte faglige, etiske og samfunnsmessige problemstillinger knyttet til muskel- og skjelettskader, sykdommer og plager, revmatiske sykdommer, kreft og psykiske plager
- reflektere over helseutfordringer som kan oppstå ved langvarige plager eller alvorlig sykdom, og mulig konsekvens for terapeutrollen
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter forelesninger, seminar, gruppearbeid, ferdighetstrening og selvstudier.
Course requirements
On completion of the course, the students will have gained an understanding of the electrical properties of linear circuits and how basic circuits can be designed based on specifications. The course also gives a basic introduction to electromagnetics and confers 3 credits in physics.
Assessment
Individuell muntlig eksamen, inntil 25 minutter.
Permitted exam materials and equipment
No requirements over and above the admission requirements.
Grading scale
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student is capable of:
- solving basic dc and ac circuits
- have a good knowledge of the physical laws that apply to electrical circuits
- can account for electric and magnetic fields
- have a good knowledge of methods for analyzing DC circuits
- analysing transient states in RL and RC circuits
- have knowledge of three-phase systems
Skills
The student is capable of:
- using instruments such as a voltmeter, ammeter and oscilloscope
- designing circuits based on diagrams and troubleshooting hardware if necessary
- explaining the function(s) of a circuit
- using manufacturer manuals and data sheets
General competence
The student is capable of:
- analysing a problem and specifying a solution method
- discussing and justifying own choices and priorities in relation to electric circuits
- explaining the historical development of the field of electricity
Examiners
Theory lectures, laboratory work.
Overlapping courses
The following coursework is compulsory and must be approved before the student can sit the exam:
- Four lab exercises with presence
Report must be approved at the end of each excersise before leaving the laboratory.