EPN-V2

FYB2400 Pathology in Physiotherapy Course description

Course name in Norwegian
Patologi i fysioterapi
Study programme
Bachelor’s Programme in Physiotherapy
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Emnet gir studentene en innføring i sentrale patologiske prosesser som påvirker kroppens funksjoner og bevegelse, med et særlig fokus på tilstander som fysioterapeuter møter i praksis. Emnet dekker patologiske prosesser og metabolske tilstander innen muskel-skjelettsystemet, nervesystemet, hjerte-karsystemet og det respiratoriske systemet, og som en del av dette tilstander der det er behov for å henvise videre. Emnet aktualiserer også hvordan helseteknologi inngår i enkelte undersøkelser.

Required preliminary courses

Det er lagt opp til seks undervisningsdager på campus fordelt som tre samlinger á to dager. Samlingene vil hovedsakelig vies praktiske musikkaktiviteter, og studentene vil få erfaring med å lede musikkaktiviteter. Mellom samlingene vil det være digital undervisning hovedsakelig i form av videoer som studentene selv velger når de vil se, pluss enkelte nettmøter og oppgaver som studentene skal arbeide med. I tillegg er det ventet at studentene øver på instrumenter og andre musikalske ferdigheter regelmessig. Det legges vekt på å integrere studentenes arbeidsplass i emnet, og det vil bli arbeid og erfaringsdeling i grupper.

Learning outcomes

Arbeidskrav 1:

  • Individuelt arbeidskrav der studenten utarbeider, gjennomfører og vurderer en musikkaktivitet der elever komponerer ved hjelp av digitale verktøy på egen skole, samt skriver et fagdidaktisk notat om prosessen. Omfang 500 ord +/- 10%. Bruk pensumlitteratur. Digitale verktøy er vanlig i musikkfaget i den norske skolen, og det er viktig at musikklærere behersker dette.

Arbeidskrav 2:

  • Individuelt arbeidskrav der studenten skisserer et undervisningsopplegg for valgfritt trinn på grunnskolen innenfor kjerneelementet kulturforståelse der lytting inngår. Omfang 500 ord +/- 10%

Arbeidskrav 3:

  • Individuelt arbeidskrav i å lage et bruksmusikkarrangement av valgfri sang for to stavspill, perkusjon og akkordinstrument eller en bandblekke. Å kunne utarbeide egne undervisningsopplegg er en viktig del av musikklærerkompetansen.

Det er krav om 80% tilstedeværelse i all undervisning.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav til tilstedeværelse i undervisning, se programplan.

Teaching and learning methods

Alle hjelpemidler er tillatt.

Course requirements

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Assessment

Det benyttes to interne sensorer.

Permitted exam materials and equipment

Emne 2 legger vekt på:

  • Klasseledelse i musikk
  • Vurdering i musikkfaget
  • Skapende og reflekterende virksomhet i musikk
  • Digitale verktøy i musikkfaget

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Alle besvarelser vurderes automatisk og kontrolleres av én sensor.

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekk omfatte minimum 10 % av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurderinger komme alle studentene til gode.

Overlapping courses

2,5 studiepoeng overlapp med FYB2000 Fysioterapi ved ulike helsetilstander I og 2,5 studiepoeng overlapp med FYB2200 Fysioterapi ved ulike helsetilstander II.