Programplaner og emneplaner - Student
FYB2400 Pathology in Physiotherapy Course description
- Course name in Norwegian
- Patologi i fysioterapi
- Study programme
-
Physiotherapy Programme
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet gir studentene en innføring i sentrale patologiske prosesser som påvirker kroppens funksjoner og bevegelse, med et særlig fokus på tilstander som fysioterapeuter møter i praksis. Emnet dekker patologiske prosesser og metabolske tilstander innen muskel-skjelettsystemet, nervesystemet, hjerte-karsystemet og det respiratoriske systemet, og som en del av dette tilstander der det er behov for å henvise videre. Emnet aktualiserer også hvordan helseteknologi inngår i enkelte undersøkelser.
Required preliminary courses
Studenten kan kun gjenstå med ett ikke bestått emne fra første studieår.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- beskrive de viktigste patologiske prosessene og metabolske tilstandene som kan påvirke muskel-skjelettsystemet, nervesystemet, hjerte- og karsystemet, og det respiratoriske systemet
- forklare hvordan patologiske prosesser og metabolske tilstander kan påvirke funksjon og bevegelse, samt reguleres ved hjelp av grunnleggende medikamentell behandling
- gjenkjenne risikofaktorer for alvorlig sykdom og vurdere behov for å henvise videre
- redegjøre for helseteknologi som anvendes i undersøkelse av sykdomsmekanismer og patologiske prosesser
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende presis fagterminologi for å beskrive sykdomsmekanismer og patologiske prosesser.
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over forholdet mellom patologiske prosesser, metabolske tilstander og funn fra funksjonsundersøkelsen
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter fysiske og digitale forelesninger, seminarer med gruppearbeid og selvstudier.
Course requirements
For å fremstille seg til avsluttende vurdering må følgende være godkjent:
- Minimum 80 % deltagelse i undervisning som er angitt som «obligatorisk tilstedeværelse» i timeplanen
Assessment
Individuell skriftlig eksamen (flervalgsoppgaver) under tilsyn, inntil 2 timer.
Permitted exam materials and equipment
Formålet med emnet er at studenten skal videreutvikle sin kompetanse til å drive utviklingsarbeid på tvers av fagområder som fremmer karrierelæring i et systemperspektiv. Studenten skal kunne legge til rette for handlingsorienterte læringsaktiviteter som fremmer selvstendig tenkning og omstillingsevne hos ungdom og voksne.
Grading scale
Emnet UTVA6100, eller tilsvarende emne, må være fullført og bestått for å kunne ta eksamen på UTVA6200.
Examiners
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om utdanningsvalg i et samfunnspolitisk og systemperspektiv
- har kunnskap om karrierelæring på ulike arenaer
- har kunnskap om mangfold, sosial inkludering og utenforskap i dagens samfunn
Ferdigheter
Studenten
- kan bygge nettverk og utforske muligheter og krav i et arbeidsliv i endring
- kan initierer og gjennomføre utviklingsarbeid knyttet til valgkompetanse og tverrfaglig samarbeid på egen arbeidsplass
- kan lede gode prosesser på egen arbeidsplass hvor kollegaer sammen utfordrer ungdom og voksne til refleksjon og utforskning
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for endring og utvikling i en lærende organisasjon og hvordan endringer kan implementeres
- kan anvende faglitteratur og forholde seg kritisk til informasjonskilder innen utdanningsvalg
- kan reflektere over ulike etiske utfordringer i møte med ungdom og voksne
Overlapping courses
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.