EPN-V2

FYB2310 Public health, habilitation and rehabilitation in children and young people Course description

Course name in Norwegian
Folkehelse, habilitering og rehabilitering hos barn og unge
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
  • Introduction

    Emnet vil gi studenten innblikk i helse og funksjon hos barn og unge, med vekt på arenaer for habilitering, rehabilitering og hverdagsliv. Tiltak rettet mot barn og unge krever i mange tilfeller samarbeid med aktører fra andre faggrupper, og slikt tverrprofesjonelt samarbeid vil bli belyst gjennom dette emnet. Emnet vil også rette søkelys mot tiltak for inkludering av barn og unge i utdanning, arbeid og samfunnsliv.

  • Required preliminary courses

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskaper

    Studenten har

    • grunnleggende innsikt i og forståelse for coaching som basis for en verdibasert og relasjonell lederstil
    • kjennskap til det filosofiske, psykologiske og pedagogiske grunnlaget for coaching
    • grunnleggende innsikt i og forståelse for ledelse, systematikk, struktur og prosess i coaching, med utgangspunkt i kommunikasjonsverktøy
    • grunnleggende innsikt i, og forståelse for, coaching som lederstil, verdibasert ledelse og coachende lederatferd

    Ferdigheter

    Studenten

    • har kommunikasjonsferdigheter som kan bidra til ledelse i samsvar med filosofien om det myndiggjorte mennesket
    • kan gjennomføre coaching og coachingprosesser på en strukturert måte
    • kan anvende verktøy og strategier for å bidra til god kommunikasjon og relasjonsbygging relevant for en coachende leder
    • kan anvende en coachende tilnærming for å håndtere samarbeid og konflikt

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har generell kompetanse i å anvende kunnskap og ferdigheter i ulike situasjoner gjennom å vise samarbeidsevne, ansvarlighet, evne til kritisk tenkning i gruppesamarbeid og de praktiske prosjektene.
    • kan reflektere faglig og etisk over egen coachende lederstil og væremåte
  • Learning outcomes

    Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplandelen.

  • Teaching and learning methods

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    1. Utarbeide egne utviklingsmål for emnet. Individuell, skriftlig oppgave. Omfang: 300-400 ord
    2. Gjennomføre to samtaler hvor coaching benyttes. Hver samtale skal være på 15-30 minutter. Arbeidskravet dokumenteres individuelt ved et refleksjonsnotat på 1.200-1.500 ord.

    Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.

  • Course requirements

    Skriftlig prosjekteksamen, individuelt. I eksamensbesvarelsen skal studenten dokumentere minst ett coachingforløp med planlegging, gjennomføring og refleksjon over dette arbeidet knyttet opp mot relevant teori og studiets læringsutbytter. Omfang: 2.300-2.800 ord.

    Ny og utsatt eksamen

    Ved ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av prosjektoppgaven.

  • Assessment

    Alle hjelpemidler tillatt

  • Permitted exam materials and equipment

    Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.

  • Grading scale

    Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.

  • Examiners

    • Prinsipper, sentrale begreper og utfordringer i coaching
    • Coaching i verdibasert og relasjonsorientert ledelse, herunder mangfold og kjønnsperspektiver
    • Verktøy og strategier i kommunikasjon
    • Relasjonsbygging
    • Etiske aspekter i coaching

  • Overlapping courses

    5 studiepoeng overlapp med FYB2300 Helse og deltakelse gjennom livsløpet II.