Programplaner og emneplaner - Student
FYB2310 Public health, habilitation and rehabilitation in children and young people Course description
- Course name in Norwegian
- Folkehelse, habilitering og rehabilitering hos barn og unge
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
- Programme description
-
Introduction
Emnet vil gi studenten innblikk i helse og funksjon hos barn og unge, med vekt på arenaer for habilitering, rehabilitering og hverdagsliv. Tiltak rettet mot barn og unge krever i mange tilfeller samarbeid med aktører fra andre faggrupper, og slikt tverrprofesjonelt samarbeid vil bli belyst gjennom dette emnet. Emnet vil også rette søkelys mot tiltak for inkludering av barn og unge i utdanning, arbeid og samfunnsliv.
-
Required preliminary courses
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten har
- grunnleggende innsikt i og forståelse for coaching som basis for en verdibasert og relasjonell lederstil
- kjennskap til det filosofiske, psykologiske og pedagogiske grunnlaget for coaching
- grunnleggende innsikt i og forståelse for ledelse, systematikk, struktur og prosess i coaching, med utgangspunkt i kommunikasjonsverktøy
- grunnleggende innsikt i, og forståelse for, coaching som lederstil, verdibasert ledelse og coachende lederatferd
Ferdigheter
Studenten
- har kommunikasjonsferdigheter som kan bidra til ledelse i samsvar med filosofien om det myndiggjorte mennesket
- kan gjennomføre coaching og coachingprosesser på en strukturert måte
- kan anvende verktøy og strategier for å bidra til god kommunikasjon og relasjonsbygging relevant for en coachende leder
- kan anvende en coachende tilnærming for å håndtere samarbeid og konflikt
Generell kompetanse
Studenten
- har generell kompetanse i å anvende kunnskap og ferdigheter i ulike situasjoner gjennom å vise samarbeidsevne, ansvarlighet, evne til kritisk tenkning i gruppesamarbeid og de praktiske prosjektene.
- kan reflektere faglig og etisk over egen coachende lederstil og væremåte
-
Learning outcomes
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplandelen.
-
Teaching and learning methods
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Utarbeide egne utviklingsmål for emnet. Individuell, skriftlig oppgave. Omfang: 300-400 ord
- Gjennomføre to samtaler hvor coaching benyttes. Hver samtale skal være på 15-30 minutter. Arbeidskravet dokumenteres individuelt ved et refleksjonsnotat på 1.200-1.500 ord.
Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.
-
Course requirements
Skriftlig prosjekteksamen, individuelt. I eksamensbesvarelsen skal studenten dokumentere minst ett coachingforløp med planlegging, gjennomføring og refleksjon over dette arbeidet knyttet opp mot relevant teori og studiets læringsutbytter. Omfang: 2.300-2.800 ord.
Ny og utsatt eksamen
Ved ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av prosjektoppgaven.
-
Assessment
Alle hjelpemidler tillatt
-
Permitted exam materials and equipment
Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.
-
Grading scale
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.
-
Examiners
- Prinsipper, sentrale begreper og utfordringer i coaching
- Coaching i verdibasert og relasjonsorientert ledelse, herunder mangfold og kjønnsperspektiver
- Verktøy og strategier i kommunikasjon
- Relasjonsbygging
- Etiske aspekter i coaching
-
Overlapping courses
5 studiepoeng overlapp med FYB2300 Helse og deltakelse gjennom livsløpet II.