Programplaner og emneplaner - Student
FYB2300 Health and Participation Throughout the Life Span - II Course description
- Course name in Norwegian
- Helse og deltakelse gjennom livsløpet - II
- Study programme
-
Physiotherapy Programme
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
SPRING 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Studenten må være tatt opp på studiet.;
Required preliminary courses
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;
Kunnskap;
Studenten
- kan beskrive utvalgte biologiske molekylers struktur, nomenklatur og reaksjonsmåte
- kan beskrive humane cellers oppbygging
- kan gjøre rede for enzymers funksjon som biologiske katalysatorer og humane cellers energiomsetning
- kan gjøre rede for hovedtrekkene i transportprosesser, signaloverføring og regulering av celledeling i humane celler
- kan gjøre rede for hovedtrekkene i informasjonsflyten fra DNA til proteiner i humane celler
- kan gjøre rede for strukturelle trekk og egenskaper som kjennetegner eubakterier, fungi og virus, samt deres betydning innen farmasi og humanmedisin
- kan gjøre rede for aktuelle metoder som brukes til identifikasjon og klassifisering av mikrober
- kan gjøre rede for struktur og virkningsmekanismer til utvalgte antibiotikagrupper, samt forklare hvordan antibiotikaresistens oppstår
;Ferdigheter
Studenten;
- kan utføre utvalgte metoder for påvisning og måling av makromolekyler i biologisk materiale under veiledning
- kan utføre basale genteknologiske analyser under veiledning
- kan utføre utvalgte metoder for isolering, rendyrking, identifisering og resistenstesting av lite kravstore mikrober under veiledning
- kan presentere eksperimentelle data fra utvalgte biologiske forsøk og tester
- kan planlegge og gjennomføre en laboratorierelatert prosjektoppgave innen emnets tematikk samt presentere resultatene både skriftlig og muntlig.
Generell kompetanse
Studenten
- kan relatere cellebiologi, biokjemi og mikrobiologi til farmasøytiske problemstillinger
- kan formidle sin forståelse av cellebiologi, biokjemi og mikrobiologi
Learning outcomes
Arbeids- og undervisningsformer omfatter forelesninger, seminarer og praktisk laboratoriearbeid. Deler av undervisningen er organisert som omvendt undervisning. Digitale læringsressurser gjøres tilgjengelig for studentene på forhånd og tiden ved universitetet brukes til oppgaveløsning og gruppearbeid.
Studentene jobber gruppevis på laboratoriet. Gruppene planlegger og skriver en rapport med formatet til en vitenskapelig artikkel om et selvvalgt laboratorieforsøk. Rapporten inngår som pensum i emnet, og presenteres også muntlig. Tilbakemeldinger gis av faglærer og medstudenter.
Undervisningen og oppfølgingen på seminar og på laboratoriet foregår på engelsk.
Teaching and learning methods
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Minimum 80 prosent tilstedeværelse på laboratoriekurs
- Minimum 80 prosent tilstedeværelse på seminarer med veiledet gruppearbeid
Course requirements
Ingen hjelpemidler tillatt.
Assessment
Gradert skala A-F.
Permitted exam materials and equipment
Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 30 prosent av besvarelsene. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.
Grading scale
Emnets fagsammensetning, angitt med studiepoeng:
- Biokjemi 5 stp
- Cellebiologi 5 stp
- Mikrobiologi 5 stp
Examiners
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student can
- explain the basic physical principles for MRI technology
- explain how MRI equipment is constructed, functions and is used
- explain imaging, image criteria and simple image processing in MRI
- explain how patients and laboratories are prepared for MRI
- explain safety procedures for MRI examinations
- describe the most common indications for MRI examinations
Skills
The student can
- recognise normal anatomy and obvious pathology in MR images
- describe different methods for capturing MR images
General competence
The student can
- discuss possibilities and limitations of MRI compared with other diagnostic imaging modalities
Overlapping courses
The work and teaching methods include lectures, seminars, skills training and self-study. Digital learning resources will be made available to students in advance, so that a lot of the time they spend at the university will be used to work on assignments and group work.