EPN-V2

FYB2100 Health and Participation Throughout the Life Span - I Course description

Course name in Norwegian
Helse og deltakelse gjennom livsløpet - I
Study programme
Physiotherapy Programme
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

Undervisningsspråk: Engelsk (norsk dersom ingen engelskspråklige er oppmeldt til emnet)

Emnet inneholder teorier og modeller for å forstå smertens nevrofysiologiske grunnlag, samt hvordan psykologiske og sosiokulturelle faktorer påvirker smerteopplevelser. Fokus er på hvordan akutte smertetilstander kan utvikle seg til vedvarende og langvarige smerter, samt på hvordan en multidimensjonal vurdering og iverksette behandlingstiltak og/eller forebyggende tiltak og evaluering kan gjøres.

Required preliminary courses

Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap.

Learning outcomes

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student can

  • describe rehabilitation as a field of knowledge and reflect on the possibilities and challenges relating to interprofessional processes, both in the municipal and the specialist health service
  • describe decision-making processes in health and social policy at the municipal, regional and national level
  • reflect on how priorities in the health sector and other sectors of society can affect the public health

Skills

The student can

  • discuss the application of standardised measurement methods and examinations that measure elderly persons’ physical condition, level of activity, participation and quality of life, as well as results linked to the clinical examination of patients
  • propose and give grounds for health-promoting primary and secondary preventive measures in a diverse society that promote mental and physical health and social inclusion
  • supervise and instruct participants in groups for the purpose of primary and secondary prevention, and adapt exercises and movements at individual and group level
  • discuss and give grounds for the application of learning- and empowerment theories when supervising activity and movement groups

General competence

The student can

  • reflect on knowledge regarding the effect of health-promoting measures
  • reflect on how physiotherapists can facilitate user participation in cooperation with patients and relatives in a national and international perspective
  • reflect on how cultural backgrounds and life span factors at individual and societal level can impact activity, participation and health in the aging process
  • reflect on ethical considerations linked to facilitation of different measures

Teaching and learning methods

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • vurdere sentrale teorier knyttet til smerte hos unge, voksne og eldre
  • drøfte tilnærminger for vurdering av smerte og egnede tiltak som gis av helsefaglige profesjoner
  • kritisk vurdere teorier om motivasjon og mestring knyttet til langvarige smertetilstander
  • vurdere betydningen av kultur- og kjønnsperspektiv knyttet til smerte

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende relevante teorier og modeller for smerte
  • fortolke resultater fra multidimensjonale kartlegginger hos personer med smerte
  • kritisk reflektere over ulike tiltak for langvarige smertetilstander

Generell kompetanse

Studenten kan

  • formidle sentrale aspekter ved smerteteorier
  • implementere kunnskap om multidimensjonal vurdering av smertetilstander
  • formidle forskningsbasert kunnskap relatert til undersøkelse og behandling av smerte

Course requirements

The following must have been approved in order for the student to take the exam:

  • a minimum attendance of 80 % in teaching specified as ‘compulsory attendance’ in the schedule
  • a minimum attendance of 90 % in experience-based practical training
  • subject note, 1,400 words (+/- 10 %), based on experience-based practical training 4-5 students per group. The coursework will be subject to assessment.

Assessment

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeidsformene omfatter forelesninger, omvendt undervisning (flipped classroom) seminarer, presentasjoner, gruppearbeid og selvstudier. Presentasjoner på seminarer er viktige for å understøtte læringsprosessen og formidlingsevne etter endt emne.

Undervisningen organiseres i 2 samlinger på Campus, hver på en uke.

Permitted exam materials and equipment

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

Grading scale

Det er ingen arbeidskrav i emnet.

Examiners

All answers are assessed by one examiner.

An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.

Overlapping courses

Individuell hjemmeeksamen over 14 dager. Omfang: 3000 ord (+/- 10 %).

Ved engelsk gjennomføring av emnet kan studenter som ønsker det besvare eksamen på skandinavisk (norsk, svensk eller dansk).