EPN-V2

FYB1310 Movement science, activity and the role of supervisor Course description

Course name in Norwegian
Bevegelseslære, trening og veilederrollen
Study programme
Physiotherapy Programme
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Fysioterapeutens rolle som veileder står sentralt gjennom emnet og rollen knyttes opp mot begreper som helsekompetanse, kunnskapsbasert praksis og temaer om barn. Bevegelseslære, biomekanikk og treningslære inngår i det teoretiske grunnlaget. Studenten vil få undervisning i å bruke egen kropp og hender i veiledning av øvelser og manuelle teknikker.

Required preliminary courses

Studenten må være tatt opp på studiet.

Learning outcomes

Studentene skal videreutvikle sine språklige ferdigheter slik at de kan forstå og selv delta i samtaler om flere av dagliglivets hendelser og gjøremål, og slik at de kan forstå videotekster om ulike emner fortalt av ulike tegnspråkbrukere.

Studentene skal også videreutvikle sine kunnskaper om norsk tegnspråk og dets utvikling gjennom årene.

Emneplan ble godkjent av utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.

Teaching and learning methods

Ingen forkunnskapskrav.

Course requirements

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • Har kunnskap om morfologiske prosesser
  • Har videreutviklet sin kunnskap rundt norsk tegnspråk og dets grammatikk
  • Har kjennskap til ulike tegnspråklige varianter hos tegnspråkbrukere i ulike aldre og med ulik bakgrunn

Ferdigheter

Studenten

  • Kan gjøre seg forstått overfor ulike tegnspråkbrukere
  • Kan forstå tekster om ulike temaer fortalt av ulike tegnspråkbrukere
  • Kan delta i og bidra aktivt under enkle samtaler om dagligdagse temaer

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan redegjøre for hva norsk tegnspråk er
  • Kan beskrive døve og tegnspråklige som språklig minoritet i Norge

Assessment

Den praktiske undervisningen foregår gruppevis med faglærer. Det forutsettes aktiv bruk av video ved selvstudium. Det blir gitt fortløpende tilbakemeldinger fra faglærerne på studentenes tegnspråklige produksjon. Undervisningen gis i all hovedsak på norsk tegnspråk, med noe bruk av norsk, for eksempel i undervisningsmateriell. Det forventes at studentene ikke bruker talespråk i disse timene. Det benyttes tolk ved behov.

Undervisningen gis i form av forelesninger, veiledning og oppgaver. Gjennomføring av praktiske oppgaver skjer på tegnspråk. Tavlebruk, bilder, skrift, video og håndalfabet vil også bli benyttet. Utstyr som hørselsvern og ørepropper vil benyttes i perioder.

Permitted exam materials and equipment

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Arbeidskrav 1: Individuell avlesningsøvelse på universitetets digitale plattform(er) der studentene avleser en tegnspråktekst på video, og besvarer et visst antall spørsmål knyttet til tegnspråkteksten. Studenten må ha minimum 80% korrekte svar i avlesningsøvelsen.
  • Arbeidskrav 2: Individuell avlesningsøvelse på universitetets digitale plattform(er) der studentene avleser en tegnspråktekst på video, og besvarer et visst antall spørsmål knyttet til tegnspråkteksten. Studenten må ha minimum 80% korrekte svar i avlesningsøvelsen.
  • Arbeidskrav 3: Gruppeoppgave på video, inntil 2,5 minutter per gruppemedlem. Av praktiske hensyn bør gruppen bestå av tre studenter

Formålet med arbeidskravene er å gi studenten tilstrekkelig veiledning i emnets faglige innhold og praktisk øvelse. Omfang vil spesifiseres i oppgavetekster eller individuelt i samarbeid med faglærer. Tidsfrister gjøres elektronisk tilgjengelig for studentene ved semesterstart.

For generelle regler om arbeidskrav, se programplan.

Krav om deltakelse

Det er krav om 80% tilstedeværelse i emnet. Se programplan for mer informasjon om krav om deltakelse.

Grading scale

Eksamen er en muntlig gruppeeksamen med 3-4 studenter som gjennomføres på norsk tegnspråk. Varighet 5-10 minutter. Studentene får utdelt en liste med 10 mulige samtaletemaer 24 timer før gruppeeksamenens oppstart. Sensor trekker tema ved oppstart av samtalen. Studentenes prestasjon vurderes individuelt.

Ny/utsatt eksamen foregår som ordinær eksamen.

Examiners

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Overlapping courses

Eksamen vurderes til bestått / ikke bestått.