Programplaner og emneplaner - Student
FYB1310 Movement science, activity and the role of supervisor Course description
- Course name in Norwegian
- Bevegelseslære, trening og veilederrollen
- Study programme
-
Physiotherapy Programme
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Fysioterapeutens rolle som veileder står sentralt gjennom emnet og rollen knyttes opp mot begreper som helsekompetanse, kunnskapsbasert praksis og temaer om barn. Bevegelseslære, biomekanikk og treningslære inngår i det teoretiske grunnlaget. Studenten vil få undervisning i å bruke egen kropp og hender i veiledning av øvelser og manuelle teknikker.
Required preliminary courses
Studenten må være tatt opp på studiet.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- redegjøre for ulike forståelser av kropp og bevegelse
- redegjøre for ulike modeller for motivasjon og mestring
- beskrive helsekompetanse og knytte dette til fysioterapeutens rolle som veileder
- beskrive helseteknologiske verktøy i fysioterapeutens veiledningsrolle
- redegjøre for teorier om motorisk utvikling, læring og kontroll
- beskrive målemetoder for fysisk form og fysisk aktivitet
- redegjøre for kroppens potensial for treningsadaptasjon
- redegjøre for sentrale biomekaniske begreper og prinsipper
- redegjøre for kunnskapsbasert praksis i fysioterapi
Ferdigheter
Studenten kan
- utarbeide og dokumentere en søkestrategi og gjennomføre et databasesøk basert på en valgt problemstilling relatert til aktivitet og trening
- anvende kartleggingsverktøy for bevegelsesutvikling og motoriske ferdigheter
- anvende treningslæreprinsipper i planlegging og gjennomføring av individuelt tilpassede øvelser for medstudent eller utøver, samt begrunne en treningsplan
- samhandle med medstudent eller utøver i veiledning av aktiviteter og øvelser, samt begrunne den pedagogiske tilnærmingen
- anvende egen kropp og hender med tydelighet, presisjon, trygghet, varhet og respekt
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over etiske problemstillinger knyttet til terapeutrollen
- reflektere over egne bevegelseserfaringer knyttet til kroppslige og kulturelle aspekter ved bevegelse
- kritisk vurdere påstander i media knyttet til helse og trening
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter forelesninger, seminar, gruppearbeid, ferdighetstrening, observasjon og selvstudier.
Course requirements
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Minimum 80 % tilstedeværelse i undervisning som er angitt som «obligatorisk tilstedeværelse» i timeplanen
- Fagnotat i gruppe på 2-3 studenter basert på utvikling av treningsplan og veiledning av medstudent eller utøver, 1400 ord (+/-10 %). Fagnotatet er gjenstand for faglig vurdering.
Assessment
Individuell praktisk og muntlig eksamen, inntil 30 minutter.
Permitted exam materials and equipment
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
Alle besvarelser vurderes av to sensorer.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekk omfatte minimum 10 % av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurderinger komme alle studentene til gode.
Overlapping courses
14 studiepoeng overlapp med FYB1300 Kropp, bevegelse og aktivitet, 3 studiepoeng overlapp med FYB1060 Kunnskapsbasert praksis, og 2 studiepoeng overlapp med FYB1000 Funksjon - undersøkelse og kartlegging.