EPN-V2

FYB1210 Anatomy and Physiology II Course description

Course name in Norwegian
Anatomi og fysiologi II
Study programme
Bachelor’s Programme in Physiotherapy
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
Course history

Introduction

Emnet handler om kroppens anatomiske struktur og fysiologiske funksjon. Forholdet mellom struktur og funksjon i hjerte- og karsystemet, respirasjonssystemet og det endokrine systemet, og samspill mellom organsystemer samt kroppens evne til adaptasjon vektlegges. Kunnskap om kroppens normale fysiologiske prosesser i hvile og under arbeid, samt kunnskap om kroppens evne til å tilpasse seg, strukturelt og fysiologisk, til ulike typer stimuli og belastning. Emnet utgjør andre del av to, og dekker grunnleggende muskel- og skjellettanatomi og innervasjon knyttet til overekstremitetene (skulder, albue og hånd).

Required preliminary courses

Studenten må være tatt opp på studiet.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:

Kunnskap

Studenten kan

  • forklare oppbygningen av kroppens muskel- og skjelettsystem og nervesystem i overekstremitetene, og sammenhengen mellom disse
  • redegjøre for sammenhengen mellom muskel- og skjelettsystemets struktur og funksjonelle egenskaper i overekstremitetene
  • identifisere og beskrive overflatestrukturer av kroppen, samt beskrive framgangsmåte for palpasjon på overekstremitetene
  • redegjøre for anatomisk normalvariasjon i muskel- og skjelettsystemet i overekstremitetene
  • redegjøre for sirkulasjonssystemets og respirasjonssystemets anatomi, funksjon og regulering, og redegjøre for interaksjon mellom systemene
  • beskrive anatomi, funksjon og regulering i fordøyelsessystemet og det endokrine systemet
  • beskrive kontrollmekanismer som er sentrale for regulering av prosesser som skal opprettholde kroppens homeostase, og samarbeidet mellom ulike organsystemer
  • beskrive kroppens immunforsvar og redegjøre for tilheling etter vevsskade
  • beskrive kroppens temperaturregulering
  • redegjøre for kroppens energiomsetning og basal ernæringsfysiologi
  • redegjøre for arbeidsfysiologi og kroppens evne til adaptasjon ved ulike typer belastninger
  • beskrive anatomiske og fysiologiske endringer gjennom livsløpet

Ferdigheter

Studenten kan

  • identifisere og beskrive anatomiske strukturer i muskel- og skjelettsystemet og nervesystemet i overekstremiteten med presis fagterminologi
  • beskrive bevegelsesretninger, akser og plan i overekstremitetene med presis fagterminologi
  • anvende kunnskap om sentrale arbeidsfysiologiske testprinsipper
  • anvende kunnskap om hvordan ernæring og fysisk aktivitet påvirker den fysiske helsen

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter forelesninger, seminar, gruppearbeid, ferdighetstrening og selvstudier.

Course requirements

For å fremstille seg til eksamen må følgende være gjennomført:

  • 2-4 passeringstester etter gitte kriterier

Assessment

Innholdet i CORO7200 rettes mot utvikling av kompetanse i å planlegge, begrunne, gjennomføre og vurdere coaching og relasjonsledelse i praksis, med spesiell vekt på ledelsesbasert teamcoaching. Studentene blir kjent med gruppepsykologi, gruppedynamikk og utviklingsfaser i grupper. Ulike modeller for ledelsesbasert teamcoaching prøves ut og evalueres.

Permitted exam materials and equipment

CORO7100 eller tilsvarende må være bestått for å avlegge eksamen på emne CORO7200

Grading scale

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har

  • innsikt i ulike modeller for relasjonsledelse og kommunikasjon på gruppe-/teamnivå
  • innsikt i ledelsesbasert teamcoaching med tilhørende utfordringer og muligheter kulturelt, metodisk, prosessuelt og etisk
  • innsikt i og forståelse for samspillsprosesser, konflikter og motstand i utvikling av team
  • kjennskap til og innsikt i gruppen/teamet som læringsarena og kompetanseutvikling i grupper/team

Ferdigheter

Studenten

  • har handlingskompetanse i ledelsesbasert teamcoaching og kan planlegge, gjennomføre og evaluere teamcoaching
  • kan drøfte egen og andres utøvelse av coaching og coachende lederaktiviteter
  • kan lede og strukturere kommunikasjon i en gruppe/et team basert på forståelse av gruppens/teamets utviklingsnivå

Generell kompetanse

Studenten har

  • generell kompetanse i å anvende kunnskap og ferdigheter på selvstendig vis og i ulike situasjoner gjennom å vise samarbeidsevne, ansvarlighet, evne til kritisk tenkning i gruppesamarbeid og de praktiske prosjektene
  • et modent etisk refleksjonsnivå i forhold til egen rolle som coachende leder

Examiners

Se punkt om Arbeids- og undervisningsformer programplanen.

Overlapping courses

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Planlegge og gjennomføre et utviklingsprosjekt knyttet til ledelsesbasert coaching av team eller grupper. Prosjektet skal gjennomføres individuelt eller i gruppe på 2-4 studenter, og inneholde minst to coachingsamtaler pr student. Arbeidskravet dokumenteres individuelt ved refleksjonsnotat på 1.500-2.000 ord.
  2. Presentere relevante erfaringer, innsikt og oppdagelser fra utviklingsprosjektet for medstudenter og/eller kollegaer. Oppgaven gjennomføres individuelt eller i gruppe på 2-4 studenter. Dokumentasjon gjøres i form av en oppsummering fra presentasjonen, inkludert en refleksjon over arbeidskravets læringsutbytte. Oppsummeringen er en digital presentasjon på 3-5 minutter, med et tillegg på 2-3 minutter dersom presentasjonen er fra gruppe.

Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.