Programplaner og emneplaner - Student
FYB1200 Anatomy and Physiology - II Course description
- Course name in Norwegian
- Anatomi og fysiologi - II
- Study programme
-
Physiotherapy Programme
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Physiotherapists must be able to assess physical capacity, and to plan, implement and evaluate measures that are intended to promote physical condition and functioning. These tasks require knowledge about the body’s normal physiological processes at rest and work, and knowledge about the body’s ability to adapt, i.e. how the body’s physiology and structure adapt to various external stimuli and different types of strain and loads. The course emphasises the relationship between structure and function in the cardiovascular system, respiratory system and endocrine system, as well as the interaction between organ systems and the body’s ability to adapt.
Required preliminary courses
The student must have been admitted to the study programme.
Learning outcomes
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student can
- describe anatomical structures related to the cardiovascular system and respiratory system
- describe the relationship between structure and function in the cardiovascular system, respiratory system, and explain the interaction between these systems
- describe the mechanisms and functions of the digestive system and the endocrine system
- describe homeostatic mechanisms and other controlling mechanisms wich are sentral in regulating bodily processes and how different bodily systems cooperate to regulate bodily functions
- explain healing mechanisms after tissue damage
- explain the mechanisms of the body’s temperature regulation
- explain energy metabolism and basic nutritional physiology
- explain important testing principles in exercise physiology
- describe anatomical and physiological changes across the lifespan
Skills
The student can
- explain how nutrition and physical activity affect physiological energy metabolism
- explain physiological processes at rest and during physical activity, as well as the body’s ability to adapt to different types of strains and loads
Teaching and learning methods
The work and teaching methods include self-study, group work, seminars, lectures and practical skills training.
Course requirements
CT er en bildediagnostisk undersøkelsesmetode som benytter ioniserende stråling til å produsere snittbilder, slik at kroppens strukturer kan fremstilles i ulike plan.
Emnet omfatter hovedtemaene:
1) Strålevern 2) CT-teknologi 3) Kontrastmidler 4) Kvalitetskontroll og bildekvalitetsparametere 5) Arbeidsstasjon og bildebehandling 6) Pasientdose, referanseverdier og protokollutvikling.
Assessment
Studenten må være tatt opp på studiet. Emnet tilbys også som enkeltemne.
Permitted exam materials and equipment
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om CT-teknologi, herunder dens utvikling
- har inngående kunnskap om kvalitetskontrollrutiner ved CT
- har inngående kunnskap om bruk av kontrastmidler og CT
- har inngående kunnskap om bildekvalitet og CT-teknologi
- har avansert kunnskap om arbeidsstasjon, bildebehandling og lagringsmedier
- har avansert kunnskap om doseberegning på CT
- har kunnskap om lover, forskrifter og veiledere som omhandler strålevern knyttet til bruk av CT
Ferdigheter
Studenten
- kan utføre postprosesseringer på de vanligste CT undersøkelsene
- kan analysere rapporter fra kvalitetskontroller på CT, samt utføre dosemålinger ved hjelp av måleutstyr
- kan selvstendig gjennomføre bildebehandling og vurdere bildekvalitet
- kan optimalisere CT-protokoller, med spesielt fokus på tilpasset bildekvalitet og stråledose til undersøkelsen
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker fagområdets uttrykksformer
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innen fagområdet CT i større og mindre fora
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
Grading scale
Emnet er nettbasert og basert på egenaktivitet fra studentene. Det tilbys innføringsmateriale i form av korte tekster og instruksjonsvideoer i ferdighetsorienterte temaer. Teoretiske tematikker blir presentert med innledende tekster med tilhørende pensumlitteratur. Til hvert tema vil det bli gitt skriftlige arbeidsoppgaver knyttet opp mot CT-modalitet.
Arbeids- og undervisningsformene består av digitale forelesninger, deltakelse i digitale diskusjonsforum, ferdighetstrening, seminar(er) og skriftlige arbeidsoppgaver.
Digitale forelesninger
Tradisjonelle forelesninger er i dette emnet erstattet med tekst, bilder, lyd, videoer, videoklipp, real-slide-show, powerpointpresentasjoner etc., som er nøye tilpasset den enkelte læringssituasjon.
Ferdighetstrening
Ferdighetstreningen vil bestå av arbeid på CT-modalitet og arbeid på utdanningens eget nettsted.
Digitale diskusjonsfora
Studenten deltar i fagdiskusjoner og veileder/underviser medstudenter eller kollegaer.
Seminar
Det arrangeres to seminarer i emnet (ett pr. semester). Seminaret består av forelesninger, demonstrasjoner, diskusjoner og gruppearbeid.
Examiners
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- 8 individuelle skriftlige oppgaver. Omfanget på oppgavene varierer på mellom 1500 og 3500 ord, med unntak av arbeidskrav knyttet til kvalitetskontroll som har ubegrenset antall ord.
Studentene tilbys skriftlig veiledning i forkant av innlevering på alle oppgavene. Retten til skriftlig veiledning bortfaller om ikke studenten leverer innen angitt tidsfrist.
Overlapping courses
1 credit overlaps with FYSIO1100 and MENDI1100 and 9 credits overlap with FYSIO1200 and MENDI1200.