Programplaner og emneplaner - Student
FYB1200 Anatomy and Physiology - II Course description
- Course name in Norwegian
- Anatomi og fysiologi - II
- Study programme
-
Physiotherapy Programme
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet inneholder profesjonsfaglig kompetanse om inkludering, tilpasset / universell opplæring og mangfold i skolen. Emnet setter også søkelys på ulike perspektiver for konflikthåndtering. Aktuelle forskningsbaserte problemstillinger knyttet til kroppsøvingsfaget blir drøftet. I tillegg inneholder emnet praktiske-metodiske aktiviteter som dans og alternative bevegelsesformer.
Required preliminary courses
The student must have been admitted to the study programme.
Learning outcomes
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student can
- describe anatomical structures related to the cardiovascular system and respiratory system
- describe the relationship between structure and function in the cardiovascular system, respiratory system, and explain the interaction between these systems
- describe the mechanisms and functions of the digestive system and the endocrine system
- describe homeostatic mechanisms and other controlling mechanisms wich are sentral in regulating bodily processes and how different bodily systems cooperate to regulate bodily functions
- explain healing mechanisms after tissue damage
- explain the mechanisms of the body’s temperature regulation
- explain energy metabolism and basic nutritional physiology
- explain important testing principles in exercise physiology
- describe anatomical and physiological changes across the lifespan
Skills
The student can
- explain how nutrition and physical activity affect physiological energy metabolism
- explain physiological processes at rest and during physical activity, as well as the body’s ability to adapt to different types of strains and loads
Teaching and learning methods
Emnet omhandler den profesjonsfaglige digitale kompetansen til yrkesfaglærere og i profesjonsfellesskapet. Studenten skal i dette emnet kartlegge og vurdere arbeidsplassens bruk og integrasjon av IKT i tilpasset opplæring. Emnet fokuserer på læreplananalyse, yrkesrelevant opplæring, grunnleggende ferdigheter, samt vurdering for og av læring ved bruk av digitale verktøy og teknologi.
Course requirements
Ingen
Assessment
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
KunnskapStudenten
- har kunnskap om profesjonsfaglig digital kompetanse
- har kunnskap om ulike digitale lære og hjelpemidler til bruk i opplæringen
- har kunnskap om bruk av digital teknologi i planlegging, gjennomføring og vurdering av opplæring i sentrale yrkesoppgaver i eget utdanningsprogram
Ferdigheter Studenten
- kan analysere bruk av IKT i opplæringen og bruke nettbaserte tjenester til deling av erfaringer og kunnskaper
- kan vurdere elevenes faglige ferdigheter for å kunne tilrettelegge for en mangfoldig elevgruppe
- kan anvende digital teknologi i vurdering for og av læring
Generell kompetanse
Studenten
- kan evaluere og vurdere egen og avdelingens opplæring og bruk av teknologi
- kan analysere læreplaner og digital kompetanse i utdanningsprogrammet
- kan bruke teknologi til samhandling og læring og tilrettelegge for digital opplæring i yrkesfaget
- kan anvende digital teknologi på en etisk forsvarlig måte
Permitted exam materials and equipment
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen
Grading scale
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Refleksjonsoppgave knyttet til opplæring og digital teknologi i yrkesfag. Individuell oppgave som dokumenteres i form av en videopresentasjon på 3-5 minutter.
- Refleksjonsoppgave knyttet til profesjonsfaglig digital kompetanse i profesjonsfellesskapet. Individuell oppgave som dokumenteres i form av en multimodal presentasjon på 6-8 minutter.
- Utvikling av vurderingspraksis eller opplæring med digital teknologi. Individuell oppgave som dokumenteres i form av en digital presentasjon, for eksempel en video på 3-5 minutter.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Examiners
Eksamen er en individuell semesteroppgave som leveres i form av en multimodal presentasjon på 8-10 minutter. I presentasjonen skal studenten drøfte erfaringer med arbeidskravene i lys av studiets læringsutbytte og relevant teori.
Studentene kan arbeide med eksamensoppgaven gjennom hele semesteret.
Ny/utsatt eksamen
Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.
Overlapping courses
Alle hjelpemidler er tillatt