EPN-V2

FYB1200 Anatomy and Physiology - II Course description

Course name in Norwegian
Anatomi og fysiologi - II
Study programme
Physiotherapy Programme
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

Physiotherapists must be able to assess physical capacity, and to plan, implement and evaluate measures that are intended to promote physical condition and functioning. These tasks require knowledge about the body’s normal physiological processes at rest and work, and knowledge about the body’s ability to adapt, i.e. how the body’s physiology and structure adapt to various external stimuli and different types of strain and loads. The course emphasises the relationship between structure and function in the cardiovascular system, respiratory system and endocrine system, as well as the interaction between organ systems and the body’s ability to adapt.

Required preliminary courses

The student must have been admitted to the study programme.

Learning outcomes

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student can

  • describe anatomical structures related to the cardiovascular system and respiratory system
  • describe the relationship between structure and function in the cardiovascular system, respiratory system, and explain the interaction between these systems
  • describe the mechanisms and functions of the digestive system and the endocrine system
  • describe homeostatic mechanisms and other controlling mechanisms wich are sentral in regulating bodily processes and how different bodily systems cooperate to regulate bodily functions
  • explain healing mechanisms after tissue damage
  • explain the mechanisms of the body’s temperature regulation
  • explain energy metabolism and basic nutritional physiology
  • explain important testing principles in exercise physiology
  • describe anatomical and physiological changes across the lifespan

Skills

The student can

  • explain how nutrition and physical activity affect physiological energy metabolism
  • explain physiological processes at rest and during physical activity, as well as the body’s ability to adapt to different types of strains and loads

Teaching and learning methods

The work and teaching methods include self-study, group work, seminars, lectures and practical skills training.

Course requirements

CT er en bildediagnostisk undersøkelsesmetode som benytter ioniserende stråling til å produsere snittbilder, slik at kroppens strukturer kan fremstilles i ulike plan.

Emnet omfatter hovedtemaene:

1) Strålevern 2) CT-teknologi 3) Kontrastmidler 4) Kvalitetskontroll og bildekvalitetsparametere 5) Arbeidsstasjon og bildebehandling 6) Pasientdose, referanseverdier og protokollutvikling.

Assessment

Studenten må være tatt opp på studiet. Emnet tilbys også som enkeltemne.

Permitted exam materials and equipment

Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om CT-teknologi, herunder dens utvikling
  • har inngående kunnskap om kvalitetskontrollrutiner ved CT
  • har inngående kunnskap om bruk av kontrastmidler og CT
  • har inngående kunnskap om bildekvalitet og CT-teknologi
  • har avansert kunnskap om arbeidsstasjon, bildebehandling og lagringsmedier
  • har avansert kunnskap om doseberegning på CT
  • har kunnskap om lover, forskrifter og veiledere som omhandler strålevern knyttet til bruk av CT

Ferdigheter

Studenten

  • kan utføre postprosesseringer på de vanligste CT undersøkelsene
  • kan analysere rapporter fra kvalitetskontroller på CT, samt utføre dosemålinger ved hjelp av måleutstyr
  • kan selvstendig gjennomføre bildebehandling og vurdere bildekvalitet
  • kan optimalisere CT-protokoller, med spesielt fokus på tilpasset bildekvalitet og stråledose til undersøkelsen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker fagområdets uttrykksformer
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innen fagområdet CT i større og mindre fora
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter

Grading scale

Emnet er nettbasert og basert på egenaktivitet fra studentene. Det tilbys innføringsmateriale i form av korte tekster og instruksjonsvideoer i ferdighetsorienterte temaer. Teoretiske tematikker blir presentert med innledende tekster med tilhørende pensumlitteratur. Til hvert tema vil det bli gitt skriftlige arbeidsoppgaver knyttet opp mot CT-modalitet.

Arbeids- og undervisningsformene består av digitale forelesninger, deltakelse i digitale diskusjonsforum, ferdighetstrening, seminar(er) og skriftlige arbeidsoppgaver.

Digitale forelesninger

Tradisjonelle forelesninger er i dette emnet erstattet med tekst, bilder, lyd, videoer, videoklipp, real-slide-show, powerpointpresentasjoner etc., som er nøye tilpasset den enkelte læringssituasjon.

Ferdighetstrening

Ferdighetstreningen vil bestå av arbeid på CT-modalitet og arbeid på utdanningens eget nettsted.

Digitale diskusjonsfora

Studenten deltar i fagdiskusjoner og veileder/underviser medstudenter eller kollegaer.

Seminar

Det arrangeres to seminarer i emnet (ett pr. semester). Seminaret består av forelesninger, demonstrasjoner, diskusjoner og gruppearbeid.

Examiners

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • 8 individuelle skriftlige oppgaver. Omfanget på oppgavene varierer på mellom 1500 og 3500 ord, med unntak av arbeidskrav knyttet til kvalitetskontroll som har ubegrenset antall ord.

Studentene tilbys skriftlig veiledning i forkant av innlevering på alle oppgavene. Retten til skriftlig veiledning bortfaller om ikke studenten leverer innen angitt tidsfrist.

Overlapping courses

1 credit overlaps with FYSIO1100 and MENDI1100 and 9 credits overlap with FYSIO1200 and MENDI1200.