Programplaner og emneplaner - Student
FYB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care Course description
- Course name in Norwegian
- Kunnskapsbasert praksis (KBP) i helsetjenesten
- Study programme
-
Physiotherapy Programme
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
FALL 2020
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Bestått første og andre studieår eller tilsvarende.
Recommended preliminary courses
Prior to the course, the students are advised to go through the elements in "Startpakka" which focus on literature search and critical appraisal, see https://bokskapet.oslomet.no/courses/course-v1:BOKSKAPET+FELLES-1704+2/about
Required preliminary courses
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- reflektere over hvordan digital teknologi påvirker samfunn og individ
- forklare betydningen av teknologisk innovasjon og utvikling for likeverdige helsetjenester og bærekraftig utvikling
- forklare de generelle prinsippene for CT-optimalisering med hensyn til bildekvalitet og stråledose
- forklare den kliniske anvendelsen av de ulike protokollene
- forklare optimalisering av kontrastmiddelundersøkelser ved hjelp av ny teknologi
- forklare prinsipper for brukerorientert design/tilnærminger for å optimalisere bruken av ny teknologi innen radiologi
- forklare avanserte bildebehandlingsmetoder i CT-undersøkelser
- vurdere og forklare avanserte CT-prosesseringsteknikker for å forbedre bildekvalitet og diagnostisk informasjon
Ferdigheter
Studenten kan
- identifisere og diskutere sentrale bærekraftutfordringer med digitale helseteknologier
- gi eksempler på lokale og globale teknologiske forskjeller, både generelt og i forhold til eget fagfelt
Generell kompetanse
Studenten kan
- kritisk vurdere digital informasjonsflyt og kjenne til algoritmene som styrer denne.
- diskutere rollen til CT i bildediagnostikk i nåtid og i fremtiden
- vurdere innovasjonens rolle innen CT
Learning outcomes
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Minimum 80 % tilstedeværelse på timeplanlagte seminarer og ferdighetstrening
Teaching and learning methods
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer.
Course requirements
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Assessment
Gradert skala A-F.
Permitted exam materials and equipment
5 stp. overlapp med RAB3100 Fordypning i CT og 5 stp. overlapp med RAB1070 Teknologi og samfunn.
Grading scale
Pass/Fail. The same grade is given for all students in the Group.
Examiners
One external and one internal examiner will assess at least 10 percent of the assignments. To internal examiners will assess the remaining assignments. The external examiner’s assessment shall benefit all the students.
Overlapping courses
The course has 5 ECTS of overlapping content towards BIO1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, ERGOB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, VERB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, RAB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, SYKK1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, SYKP1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, TAB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, and 1 ECTS overlap with FYSIO1000, FYSIO1300, MENDI1000 and MENDI1300.