EPN-V2

FYB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care Course description

Course name in Norwegian
Kunnskapsbasert praksis (KBP) i helsetjenesten
Study programme
Physiotherapy Programme
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
FALL 2020
Schedule
Course history

Introduction

Bestått første og andre studieår eller tilsvarende.

Recommended preliminary courses

Prior to the course, the students are advised to go through the elements in "Startpakka" which focus on literature search and critical appraisal, see https://bokskapet.oslomet.no/courses/course-v1:BOKSKAPET+FELLES-1704+2/about

Required preliminary courses

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • reflektere over hvordan digital teknologi påvirker samfunn og individ
  • forklare betydningen av teknologisk innovasjon og utvikling for likeverdige helsetjenester og bærekraftig utvikling
  • forklare de generelle prinsippene for CT-optimalisering med hensyn til bildekvalitet og stråledose
  • forklare den kliniske anvendelsen av de ulike protokollene
  • forklare optimalisering av kontrastmiddelundersøkelser ved hjelp av ny teknologi
  • forklare prinsipper for brukerorientert design/tilnærminger for å optimalisere bruken av ny teknologi innen radiologi
  • forklare avanserte bildebehandlingsmetoder i CT-undersøkelser
  • vurdere og forklare avanserte CT-prosesseringsteknikker for å forbedre bildekvalitet og diagnostisk informasjon

Ferdigheter

Studenten kan

  • identifisere og diskutere sentrale bærekraftutfordringer med digitale helseteknologier
  • gi eksempler på lokale og globale teknologiske forskjeller, både generelt og i forhold til eget fagfelt

Generell kompetanse

Studenten kan

  • kritisk vurdere digital informasjonsflyt og kjenne til algoritmene som styrer denne.
  • diskutere rollen til CT i bildediagnostikk i nåtid og i fremtiden
  • vurdere innovasjonens rolle innen CT

Learning outcomes

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Minimum 80 % tilstedeværelse på timeplanlagte seminarer og ferdighetstrening

Teaching and learning methods

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer.

Course requirements

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Assessment

Gradert skala A-F.

Permitted exam materials and equipment

5 stp. overlapp med RAB3100 Fordypning i CT og 5 stp. overlapp med RAB1070 Teknologi og samfunn.

Grading scale

Pass/Fail. The same grade is given for all students in the Group.

Examiners

One external and one internal examiner will assess at least 10 percent of the assignments. To internal examiners will assess the remaining assignments. The external examiner’s assessment shall benefit all the students.

Overlapping courses

The course has 5 ECTS of overlapping content towards BIO1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, ERGOB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, VERB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, RAB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, SYKK1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, SYKP1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, TAB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, and 1 ECTS overlap with FYSIO1000, FYSIO1300, MENDI1000 and MENDI1300.