EPN-V2

FYB1010 Functional assessment Course description

Course name in Norwegian
Funksjonsundersøkelse
Study programme
Physiotherapy Programme
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Emnet omhandler hvordan funksjon kan undersøkes og forstås i lys av det biopsykososiale begrepsapparatet Internasjonal klassifikasjon av funksjon, funksjonshemming og helse (ICF) fra Verdens helseorganisasjon. Her blir funksjon og helse forstått i samspill mellom biologiske, psykologiske og sosiale faktorer, og i samspill med omgivelsesfaktorer. Emnet formidler kunnskap om nødvendigheten av å samhandle og tilpasse undersøkelser i møte med pasienter i ulike livsfaser og med ulike forutsetninger.

Required preliminary courses

Studenten må være tatt opp på studiet.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive fysioterapiprofesjonens historie og utvikling, samt redegjøre for profesjonens samfunnsoppdrag
  • kan redegjøre for ulike perspektiver på helse, sykdom og funksjon
  • kan redegjøre for Verdens helseorganisasjons (WHOs) internasjonale klassifikasjon av funksjon, funksjonshemming og helse (ICF) som begrepsapparat
  • kan redegjøre for det vitenskapelige grunnlaget for standardiserte tester i fysioterapi og ha kjennskap til testers hensikt og målenivå, testprosedyre, validitet og reliabilitet
  • kan beskrive helse- og sosialtjenestenes hensikt, organisering og koordinering
  • kjenner til relevante lover og forskrifter for helse- og sosialtjenesten

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende kunnskap om relasjon og kommunikasjon i undersøkelse av medstudent
  • anvende anatomisk og biomekanisk teori i analyse av stillinger, bevegelser og muskelbruk
  • planlegge og begrunne funksjonsundersøkelse for pasientkasuistikker, samt demonstrere praktisk gjennomføring på medstudent
  • palpere og identifisere overflatestrukturer i muskel- og skjelettsystemet
  • dokumentere funn fra funksjonsundersøkelse

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over etiske problemstillinger knyttet til funksjonsundersøkelse
  • reflektere over egne ferdigheter og evne til å justere funksjonsundersøkelsen for å kunne ivareta individuelle behov
  • reflektere over innhenting av informasjon ved bruk av digitale kommunikasjonsverktøy

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter forelesninger, gruppearbeid, seminarer, praktisk ferdighetstrening, observasjon, veiledning, selvstudier og digitalt læreverk og digitale læringsressurser.

Course requirements

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Fagnotat i gruppe på 4-6 studenter, 1400 ord (+/- 10 %). Fagnotatet er gjenstand for faglig vurdering
  • Individuell flervalgsoppgave, inntil 20 minutter
  • Minimum 80 % tilstedeværelse i undervisning som er angitt som «obligatorisk tilstedeværelse» i timeplanen

Assessment

Emnet gir et overblikk over sentrale informasjonsrettslige temaer som personvern, offentlighetsprinsippet og opphavsrett, og bevaring bruk og formidling av informasjonsressurser som kulturarv. Emnet kombinerer oversikt over norsk rett på området med europeisk og internasjonal lovgivning som har betydning for den norske rettstilstanden.

Undervisningsspråk er norsk.

Permitted exam materials and equipment

Ingen forkunnskapskrav.

Grading scale

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kjennskap til grunnleggende trekk ved samspillet mellom norsk rett og overnasjonale rettslige føringer
  • god oversikt over offentlighetsloven og offentlighetsprinsippets forankring i Grl. § 100
  • god oversikt over personopplysningsloven og den europeiske personvernforordningen
  • grunnleggende kjennskap til opphavsrett i norsk lov, europeiske direktiver og internasjonale konvensjoner
  • kjennskap til rettslige grunnlag for formidling og bruk av informasjonsressurser
  • grunnleggende kjennskap til rettslig vern av kulturarv i norsk lov og internasjonale konvensjoner

Ferdigheter

Studenten kan

  • overholde elementære krav til personvern, allmennhetens innsynsrett, og opphavsrett som profesjonsutøver innen arkiv eller bibliotek
  • legge frem mer kompliserte rettslige spørsmål knyttet til personvern og opphavsrett for fageksperter eller virksomhetens ledelse til nærmere vurdering

Generell kompetanse

Studenten

  • forstår samspill mellom norsk informasjonsrett og de føringer og forpliktelser som norsk informasjonsrett møter fra EØS-avtalen og internasjonale konvensjoner

Examiners

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner og øvingsoppgaver

Overlapping courses

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Ett individuelt skriftlig arbeidskrav. Arbeidskravet skal bevisstgjøre studentene om de bakenforliggende hensynene som lovgivningen innen emnet dreier seg om. Arbeidskravets tema vil være knyttet til et av de overordnede hensynene i emnet, personvern, ytringsfrihet eller offentlighetsprinsippet. Omfang 3-6 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Arbeidskravet er obligatorisk, og må være gjennomført og godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist