EPN-V2

FYB1000 Function – Examination and Assessment Tools Course description

Course name in Norwegian
Funksjon – undersøkelse og kartlegging
Study programme
Physiotherapy Programme
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
FALL 2023
Schedule
Course history

Introduction

Through their professional practice, physiotherapists come into contact with people with different diseases and injuries and at all stages of life. A person’s functional ability must be understood as an interaction between the individual, task and environment. When examining and assessing functional ability, the physiotherapist must be able to address the needs of and interact with people who find it challenging to carry out activities and tasks at home, in kindergarten, at school, at work and in their free time. The learning outcomes of the course represent basic competence required to examine, assess and identify factors that promote and impede a person’s functioning and health. Cooperation with other professions requires a common understanding of concepts, and the course introduces the World Health Organization’s (WHO) International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) as a common conceptual framework.

Required preliminary courses

The student must have been admitted to the study programme.

Learning outcomes

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence (learning outcome marked with an asterisk (*) is assessed in connection with the coursework requirements):

Knowledge

The student can

  • describe the physiotherapy profession’s history and development in Norway and explain the concept of profession and the professions’ social mission
  • describe different perspectives on health, disease and functioning*
  • describe World Health Organizations (WHO) International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) as a conceptual framework and coding system
  • explain key biomechanical concepts and principles and describe the effects of internal and external forces on the body and the body’s reactions to these forces
  • describe the scientific basis for standardised tests in physiotherapy and is familiar with tests’ purpose and measurement levels, the test procedure and the validity and reliability of the tests

Skills

The student can

  • analyse communication skills in a consultation between a patient and a therapist, and discuss the interaction between them
  • apply anatomical and biomechanical theory in the analysis of positions, movements and muscle use
  • plan and give grounds for their assessment of function and demonstrate this in practice on a fellow student
  • palpate and identify the surface structure of the musculoskeletal system
  • apply relational and communication knowledge in the examination of a fellow student

General competence

The student can

  • reflect on ethical issues relating to undressing, touching and closeness, and address the fellow student’s needs when interacting with them
  • reflect on their own learning strategies
  • describe the profession’s ethical guidelines

Teaching and learning methods

Emnet omhandler forskningsbasert utvikling i fag- og yrkesopplæring sett i et individ-, bransje- og samfunnsperspektiv, som viser helhetlig yrkesfaglærerkompetanse. Tema som blir berørt er ulike pedagogiske retninger, kritisk tenkning, elevmedvirkning, vurdering for og av læring, profesjonsetikk, samarbeidsrelasjoner innenfor skole- og arbeidsliv.

Course requirements

For å kunne gå opp til eksamen i emne YFBA3900, må studenten ha bestått alle tidligere emner i yrkesfaglærerutdanningen

Assessment

Individual practical and oral exam, up to 30 minutes

Permitted exam materials and equipment

No aids are permitted.

Grading scale

Arbeids- og undervisningsformene som benyttes er varierte og består av individuelle litteraturstudier, forelesning, gruppearbeid, caseoppgaver og praksisrelaterte arbeidsoppgaver som:

Bacheloroppgaven ved yrkesfaglærerutdanningen innebærer å planlegge, gjennomføre og dokumentere en FoU-prosess knyttet til yrkesopplæring (med fleksibel vekt på utviklingsarbeid eller forskning) i skole og/eller arbeidsliv.

Examiners

Følgende arbeidskrav må være godkjent før man kan levere bacheloroppgaven.

Arbeidskrav 1

Innlevering av veiledningsdokument knyttet til bacheloroppgaven etter retningslinjer gitt av OsloMet. Arbeidskravet består av tre deler:

  1. Innlevering av problemstilling og prosjektskisse til godkjenning. Hensikten med dette arbeidskravet er å kvalitetssikre problemstilling og struktur på oppgaven.
  2. Godkjenning av informasjonsbrev til informanter og datainnsamlingsverktøy som intervjuguide, spørreskjema eller lignende. Hensikten med dette arbeidskravet er at faglærer ved OsloMet sikrer at datainnsamling foregår profesjonelt og etter etiske retningslinjer.
  3. Innlevering av veiledningsdokument som viser helheten av bacheloroppgaven. Omfang: 2000 +/- 10%. Hensikten med dette arbeidskravet er å legge til rette for en prosessorientert form for skriving av bacheloroppgaven der studentene får veiledning underveis i skriveprosessen.

Alle tre deler av arbeiskrav 1 må være godkjent for å få arbeidskravet godkjent

Arbeidskrav 2

Formidling av Bachelorprosjekt. Omfang inntil: 20 minutter pr. prosjekt + 10 minutter til oppklarende spørsmål. Hensikten med dette arbeidskravet er at studentene skal dele sine forskningsfunn fra arbeidet med bacheloroppgavene med resten av klassen for å spre resultatet av forskningen. Presentasjonen gir også muligheter for tilbakemeldinger før den skriftlige bacheloroppgaven skal leveres.

Arbeidskrav 3 Praksisrapport etter 15 dagers pedagogisk praksis. Omfang: 1500 ord +/- 10% + eventuelle vedlegg. Hensikten med dette arbeidskravet er at studentene skal dokumentere og reflektere over egen læringsaktivitet i praksisperioden og knytte dette til emnets faginnhold.

Arbeidskravet vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for menet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

Overlapping courses

Eksamen i emnet består av to deler:

Del 1: Bacheloroppgave, gruppe på 2-4 studenter, eventuelt individulelt, omfang 8000 ord* +/- 10 % + vedlegg.

Del 2: Individuell muntlig presentasjon, Omfang: 30-45 minutter pr. kandidat. (15 min til presentasjon og inntil 30 minutter til oppklarende spørsmål). Individuell muntlig eksamen skal vise helhetlig yrkesfaglærerkompetanse.

* Individuelle oppgaver kan godkjennes ned til 5000 ord, og grupper på over tre studenter kan godkjennes opp til 9000 ord, der det er faglige argumenter for dette.

Nærmere retningslinjer for eksamen i del 1 og del 2 gis av emneansvarlig

Ny og utsatt eksamen

  • Ved sykdom arrangeres ny eksamen som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes grupper til del 1, gjennomføres den individuelt.
  • Ved karakteren F for ikke bestått, kan en omarbeidet versjon av bacheloroppgaven leveres til ny sensur inntil én gang, muntlig eksamen gjennomføres på nytt
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.