EPN-V2

FOTO6100 Photography and printmaking Course description

Course name in Norwegian
Foto og grafikk
Study programme
Photography and printmaking
Further education for teachers in design, arts and crafts
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Curriculum
FALL 2019
Schedule
Course history

Introduction

Bestått lærerutdanning eller bachelorgrad i visuelle kunstfag, design, arkitektur eller tilsvarende. Annen relevant bachelorgrad med til sammen 60 studiepoeng innen kunstfaglige emner, kan gi grunnlag for opptak etter nærmere vurdering.

Required preliminary courses

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

 

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om sentrale emner, problemstillinger, verktøy og prosesser innen foto og grafikk
  • har kunnskaper om bruk av visuelle virkemidler
  • kjenner til grafiske uttrykksformer og har kunnskap om foto som verktøy i utvikling av ulike bildeuttrykk
  • har kunnskap om digitalt foto
  • har kunnskap om bildebearbeiding og illustrasjon 
  • kjenner til og kan oppdatere sin kunnskap når det gjelder trender, teknologi og utvikling innen foto og grafiske uttrykksformer

 

Ferdighet

Studenten:

  • kan formidle sentrale emner og problemstillinger innen foto og grafikk
  • kan utvikle idéer frem til ferdig produkt
  • kan anvende ulike grafiske uttrykksformer
  • kan anvende foto til utvikling av ulike bildeuttrykk

 

Generell kompetanse

Studenten:

  • har kunnskaper om og ferdigheter i bruk av foto og grafiske teknikker til utvikling av bildeuttrykk
  • har utviklet bevissthet om grafiske teknikker og uttrykk i et miljøvennlig og etisk perspektiv
  • har bevissthet om personvern, opphavsrett og andre etiske problemstillinger i forhold til publisering av bilder
  • har videreutviklet fagdidaktisk kompetanse og kan tilrettelegge for undervisning i grafiske medier
  • kan utveksle synspunkter om visuell kultur og anvende dette i eget arbeid

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette studiet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om sentrale emner, problemstillinger, verktøy og prosesser innen foto og grafikk
  • har kunnskaper om bruk av visuelle virkemidler
  • kjenner til grafiske uttrykksformer og har kunnskap om foto som verktøy i utvikling av ulike bildeuttrykk
  • har kunnskap om digitalt foto
  • har kunnskap om bildebearbeiding og illustrasjon
  • kjenner til og kan oppdatere sin kunnskap når det gjelder trender, teknologi og utvikling innen foto og grafiske uttrykksformer

Ferdighet

Studenten:

  • kan formidle sentrale emner og problemstillinger innen foto og grafikk
  • kan utvikle idéer frem til ferdig produkt
  • kan anvende ulike grafiske uttrykksformer
  • kan anvende foto til utvikling av ulike bildeuttrykk

Generell kompetanse

Studenten:

  • har kunnskaper om og ferdigheter i bruk av foto og grafiske teknikker til utvikling av bildeuttrykk
  • har utviklet bevissthet om grafiske teknikker og uttrykk i et miljøvennlig og etisk perspektiv
  • har bevissthet om personvern, opphavsrett og andre etiske problemstillinger i forhold til publisering av bilder
  • har videreutviklet fagdidaktisk kompetanse og kan tilrettelegge for undervisning i grafiske medier
  • kan utveksle synspunkter om visuell kultur og anvende dette i eget arbeid

Content

Studiet består av følgende to deler, hvor hovedvekten ligger på del 1:

  • Del 1 Foto og grafikk

Omhandler ulike problemstillinger knyttet til fotografiske arbeidsmetoder og ulike grafiske trykketeknikker.

  • Del 2 Fagdidaktikk

Omhandler ulike problemstillinger knyttet til fotografiske og grafiske teknikker og tilhørende uttrykksformer som undervisningsområde i skolen.

Teaching and learning methods

Et arbeidskrav er et obligatorisk arbeid/en obligatorisk aktivitet som må være godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen. Arbeidskrav vurderes til Godkjent/Ikke godkjent .

Formålet med hvert enkelt arbeidskrav er at studentene selv skal erfare det som har vært gjennomgått på samlingen gjennom eget praktisk arbeid og utprøving. Ett arbeidskrav vil omfatte løsning av en gitt problemstilling gjennom anvendelse relevante verktøy samt utprøving og erfaringsinnhenting ved egen arbeidsplass.

Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel legedokumentasjon, fritar ikke for innfrielse av arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke innfrir arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for innfrielse av arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Studenter som samlet har mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse, får ikke anledning til å avlegge eksamen. Studenter som står i fare for å overskride fraværskvoten, får skriftlig melding om dette. I dette studiet er det obligatorisk tilstedeværelse på samlingene.

Studenter som får vurderingen Ikke godkjent på hele eller deler av arbeidskravet avtaler selv ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

 

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav/obligatorisk aktivitet:

  • Oppgaver gis på samlinger og i mellomperiodene. Det gis til sammen 5 arbeidskrav

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen:  Studentene kan ikke ha mer enn 20 % fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse:

  • faglige innføringer og demonstrasjoner
  • felles faglige drøftinger og vurderinger underveis og tilslutt i forhold til studieoppgaver
  • erfaringsinnhenting i bedrifter og skoler
  • gruppe- og prosjektarbeid

Course requirements

Et arbeidskrav er et obligatorisk arbeid/en obligatorisk aktivitet som må være godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen. Arbeidskrav vurderes til Godkjent/Ikke godkjent .

Formålet med hvert enkelt arbeidskrav er at studentene selv skal erfare det som har vært gjennomgått på samlingen gjennom eget praktisk arbeid og utprøving. Ett arbeidskrav vil omfatte løsning av en gitt problemstilling gjennom anvendelse relevante verktøy samt utprøving og erfaringsinnhenting ved egen arbeidsplass.

Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel legedokumentasjon, fritar ikke for innfrielse av arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke innfrir arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for innfrielse av arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Studenter som samlet har mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse, får ikke anledning til å avlegge eksamen. Studenter som står i fare for å overskride fraværskvoten, får skriftlig melding om dette. I dette studiet er det obligatorisk tilstedeværelse på samlingene.

Studenter som får vurderingen Ikke godkjent på hele eller deler av arbeidskravet avtaler selv ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

Arbeidskrav:

  • Oppgaver gis på samlinger og i mellomperiodene. Det gis til sammen 5 arbeidskrav

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studentene kan ikke ha mer enn 20 % fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse:

  • faglige innføringer og demonstrasjoner
  • felles faglige drøftinger og vurderinger underveis og tilslutt i forhold til studieoppgaver
  • erfaringsinnhenting i bedrifter og skoler
  • gruppe- og prosjektarbeid

Assessment

Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus . Se høgskolens nettsider www.hioa.no

Det foretas også en løpende uformell vurdering av studentenes arbeider og innsats i forhold til studiets læringsutbytte. I vurdering av oppgaver underveis tar en sikte på å øve opp studentenes evne til å reflektere over praktiske og teoretiske tilnærmingsmåter. Den endelige formelle vurderingen skjer ved eksamen.

Muntlige og praktiske eksamener skal ha to sensorer da disse eksamensformene ikke kan påklages. Formelle feil kan likevel påklages. Andre eksamensformer kan påklages.

Ny/utsatt eksamen

Oppmelding til ny/utsatt eksamen gjøres av studenten selv. Ny/utsatt eksamen arrangeres normalt sammen, tidlig i påfølgende semester. Ny eksamen - for studenter som har levert eksamen og ikke fått bestått. Utsatt eksamen - for studenter som ikke fikk avlagt ordinær eksamen.

Eksamen i emnet er todelt:

1 . Muntlig prosjektoppgave som kan gjennomføres i grupper eller individuelt. Prosjektoppgaven skal bestå av følgende to komponenter:

To grafiske arbeider i to ulike teknikker med dokumentasjon av prosessen fra idé til ferdig produkt. Skriftlig begrunnelse for de valg som er gjort underveis, basert på valgt målgruppe og målsetting for prosjektoppgaven.

En muntlig presentasjon av prosjektoppgaven for medstudenter og faglærer.

Eksamenen kan ikke påklages.

Muntlig prosjektoppgave teller 60 prosent av sluttkarakteren

2. En individuell skriftlig oppgave

I form av et refleksjonsnotat (om lag 2000 ord) basert på eget arbeid med prosjektoppgaven og læringsprosessen gjennom studiet.

Individuell skriftlig oppgave teller 40 prosent av sluttkarakteren

Begge eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emne. De to eksamensdelene i avsluttende eksamen gir én sluttkarakter. Denne fremkommer på karakterutskriften.

Permitted exam materials and equipment

None.

Grading scale

The objective of the course is to enable the candidates to understand and use Norwegian for basic exchange of information in everyday communication. By the end of the course the candidates should be able to:

Knowledge

  • make use of the basic grammatical structures and sentence patterns of Norwegian in both oral and written language production
  • make use of a vocabulary that is sufficient to conduct routine and everyday transactions involving familiar situations and topics

Skills

  • understand short, simple Norwegian texts on familiar matters of a concrete type which consist of high frequency everyday or job-related language
  • identify specific information in simpler written material, such as letters and short newspaper articles
  • write a series of simple Norwegian phrases and sentences linked with simple connectors like "and", "but" and "because", about themselves and everyday aspects of their environment, e.g. people, places, a job or study experience
  • write very short, basic descriptions of events, past activities and personal experiences
  • speak with a pronunciation that is generally clear enough to be understood despite a noticeable foreign accent

General competence

  • interact with reasonable ease using Norwegian in structured situations and short conversations about familiar matters and topics of interest, provided the other person helps if necessary
  • understand clear, standard Norwegian speech on familiar matters, provided he/she can ask for repetition or reformulation from time to time

Examiners

Not applicable.

Admission requirements

Målgruppe

Målgruppe for studiet er lærere i videregående opplæring, folkehøgskole og grunnskolen.

Opptakskrav

Bestått faglærerutdanning eller bachelorgrad innen visuelle kunstfag, design, arkitektur eller tilsvarende. Det kreves til sammen 60 studiepoeng innen disse fagene. Annen relevant utdanning tilsvarende bachelorgrad med til sammen 60 studiepoeng, innen kunstfaglige emner, kan gi grunnlag for opptak etter nærmere vurdering.