EPN

FOTO3000 International Documentary Course description

Course name in Norwegian
Dokumentar utland
Study programme
Bachelorstudium i fotojournalistikk
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
SPRING 2024
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

I arbeidet med dokumentarprosjektet skal studentene bygge videre på de ferdighetene de har tilegnet seg i løpet av studiet, ikke minst innen reportasjejournalistikk, idéarbeid, prosjektplanlegging, researchferdigheter og kildekritikk. Kurset og reportasjereisen må betraktes som en svenneprøve hvor sluttproduktet er studentens svennestykke. Gjennom arbeidet med dokumentarprosjektet skal studentene utvikle kunnskap og ferdigheter i å drive research og fotojournalistisk arbeid i internasjonalt og fremmed miljø. De skal sette seg inn i internasjonale forhold og tilegne seg kunnskap om spesifikke land og tema.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav, men vi gjør oppmerksom på at bachelorstudiet i fotojournalistikk har generelle progresjonsbestemmelser: Normalt må hvert studieår være bestått for at studentene skal kunne fortsette studiet i neste studieår.​

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskaper om

  • praktisk fotojournalistikk arbeid i et internasjonalt og fremmed miljø, inkludert kildevern og beskyttelse av eget arbeid, samt metoder for risiko- og sikkerhetsvurdering
  • globale utviklingstrekk, med særlig vekt på krig og konflikt, fattigdom, urbanisering og migrasjon, samt klima- og miljøspørsmål
  • årsaker til og konsekvenser av ulike fremstillinger av " de andre" i tekst, lyd og bilder
  • kritiske perspektiver på fotojournalistisk fremstilling av verden

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre research og systematisk idéarbeid om globale forhold og utvalgte land
  • kan analysere og definere problemstillinger knyttet til arbeid i ukjent miljø
  • evner å koble store, overordnete tema til konkrete, journalistiske problemstillinger
  • kan arbeide som fotojournalist under ukjente forhold og håndtere kritiske situasjoner som måtte oppstå
  • behersker kildekritiske utfordringer i ukjente miljøer
  • behersker utvikling av fortelling, komposisjon og dramaturgi for store dokumentarer til avis, magasiner, bok, utstilling og nett
  • evner å reflektere over, analysere og redigere eget og andres fotojournalistiske arbeid
  • evner å samarbeide med internasjonale studenter

 

Generell kompetanse

Studenten har

  • utviklet sin fotojournalistiske selvstendighet ved arbeid i ukjent miljø
  • styrket sin kommunikative kompetanse i møte med grupper og individer i ukjent miljø
  • styrket sin ansvarlighet i omgang med journalistiske kilder og andre medmennesker
  • styrket sin forståelse for universelle menneskerettigheter

Teaching and learning methods

Undervisningen vil bestå av forelesninger, individuelle oppgaver, gruppearbeid, gruppegjennomganger, selvstudium, feltarbeid, redigering og produksjon. Gruppearbeid er en viktig del av samlingene og inngår i arbeidskravene for emnet.

Arbeidet er inndelt i tre perioder:

  • teoretisk forkurs for å gjøre seg kjent med reisemålet

  • feltarbeid på ca 5-7 uker, enten individuelt eller sammen med andre studenter

  • redigering og produksjon av en større, sammensatt dokumentar i valgt medium

 

De tre periodene vil bestå av forelesninger, oppgaveløsning, gruppearbeid, feltarbeid, redigering og produksjon. I utgangspunktet reiser studentene med veileder fra instituttet på felles feltarbeid til Sørøst-Asia, hvor de samarbeider med studenter og lærere fra lokale fotoskoler. Fastsatt reisemål kan legges til andre regioner i verden og er veiledet i felt av en lærer fra utdanningen. Det er også mulig å lage et individuelt feltarbeid. Feltarbeidet kan foregå i Norge. Studenter som velger individuelt feltarbeid må levere en større sammensatt reportasje som tematisk behandler overordnete globale problemstillinger og kan inkluderes i arbeidskravene i gruppearbeidet.

Course requirements

Studentene skal levere tre arbeidskrav. Hvert arbeidskrav utgjør en periode som inneholder flere elementer. 

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

Arbeidskrav 1

Periode 1: Teoretisk forkurs:

  • Utvikle idé, pitch og prosjektskisse
  • delta i gruppearbeid og undervisningen
  • gjennomføre to individuelle veiledningssamtaler med faglærer for å utvikle prosjektbeskrivelsen
  • levere prosjektbeskrivelse bestående av pitch, utdyping av og bakgrunn for  dokumentarprosjektet, fremdriftsplan, budsjett og liste med researchkilder

 

Arbeidskrav 2

Periode 2: Feltarbeid

Studenter som velger å reise til fastsatt reisemål må:

  • delta i samlinger og samarbeid med internasjonale studenter og lærere 
  • delta i felles, obligatorisk workshop
  • lage en større dokumentar på temaet i valgt medium
  • gjennomføre to veiledningssamtaler med faglærer i løpet av feltarbeidet
  • delta i evalueringen av dokumentarprosjektene

 

Studenter som velger andre reisemål enn det fastsatte:

  • lage en større dokumentar over valgfritt tema i valgt medium med refleksjonsnotat innenfor retningslinjer som beskrives av faglærer
  • levere en midtveisrapport som består av et utvalg bilder og en skriftlig statusrapport for feltarbeidet
  • gjennomføre to veiledningssamtaler med faglærer i løpet av feltarbeidet

 

Arbeidskrav 3

Periode 3: Redigering og produksjon (hjemme etter feltarbeid):

  • delta i redigeringsemnet og redigere eget og medstudenters reportasjemateriale
  • delta og bidra i arbeidet i egen presentasjonsgruppe
  • produsere en større, sammensatt dokumentar i valgt medium
  • levere et refleksjonsnotat innenfor retningslinjer som beskrives av faglærer

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.

Deltakelse på samlingsdagene er obligatorisk. Det er mulig å ha fem fraværsdager i løpet av emnet som helhet. Fravær må kompenseres ved relevante skriftlige oppgaver, uansett grunnen til fraværet. Fravær fra obligatorisk deltakelse som skyldes sykdom eller annen dokumentert tvingende grunn kompenseres med relevante skriftlige oppgaver etter avtale med faglærer.

Alle arbeidskravene teoretisk forkurs, feltarbeid og redigering må være gjennomført og godkjent før studentene kan gå opp til avsluttende eksamen.

Arbeidskravene i emnet er flere praktiske produksjoner. I slike oppgaver vil omfanget variere ut fra hvilke medietyper eller kombinasjoner av disse som benyttes. Omfang vil derfor spesifiseres/avtales i oppgaveteksten eller individuelt i samarbeid med faglærer.

Assessment

Eksamen er en mappe bestående av følgende:

  • Individuelt arbeid. Stillsfotografene skal levere en utgave av dokumentaren til nettet (multimedieproduksjon), en utgave til magasin-/bokproduksjon og en utgave til utstilling. Videofotografene leverer også tre utgaver av dokumentaren: nettet, dokumentarfilm og til utstilling. I tillegg skal det leveres et refleksjonsnotat på 4-6 sider, knyttet til oppgaven. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial eller Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5
  • Gruppearbeid. Studentene vil bli organisert i tre presentasjonsgrupper: nett, magasin/bok og utstilling. Hver gruppe er ansvarlig for å presentere alle studentarbeidene. Studentkullet skal også ha en offentlig presentasjon av studentarbeidene.

Det individuelle arbeidet og gruppearbeidet vurderes samlet.

En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av individuelt arbeid til sensur én gang. hele mappen må leveres på nytt når en eller flere deler er vurdert til ikke bestått.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Examiners

Det brukes intern og ekstern sensor på alle besvarelsene.