EPN-V2

FOTO2200 Documentary Norway Course description

Course name in Norwegian
Dokumentar Norge
Study programme
Bachelor Programme in Photojournalism
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
SPRING 2022
Schedule
Course history

Introduction

Gjennom arbeidet med dokumentarprosjektet skal studentene vise at de har grunnleggende kunnskap om reportasjejournalistikk, og at de evner å utvikle idé, planlegge, gjennomføre og presentere et komplekst reportasjeprosjekt over tid.

Required preliminary courses

ingen forkunnskapskrav, men vi gjør oppmerksom på at bachelorstudiet i fotojournalistikk har generelle progresjonsbestemmelser: Normalt må hvert studieår være bestått for at studentene skal kunne fortsette studiet i neste studieår.​

Learning outcomes

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M5GEN1100 Engelsk, emne 1.

Teaching and learning methods

Undervisningen vil bestå av forelesninger, individuelle oppgaver, gruppegjennomganger, selvstudium, feltarbeid, redigering og produksjon .

Arbeidet med dokumentaren er organisert i de tre periodene:

  • Teoretisk forkurs. Her skal studenten utvikle en reportasjeidé fram til en pitch og videre til en prosjektbeskrivelse.
  • Feltarbeid. Her arbeider studenten selvstendig med å samle opptak og informasjon til dokumentaren og tar kontakt med veileder etter behov.
  • Redigering og produksjon . Studenten samarbeider med medstudenter og veileder om redigering av egen og medstudenters dokumentar.

Course requirements

Emnet har følgende arbeidskrav:

  • Pitch - muntlig presentasjon av prosjektet i essens på tre minutter. Pitchen leveres også skriftlig.
  • Prosjektbeskrivelse med budsjett, 3-5 sider
  • Minimum 3 uker feltarbeid
  • Deltakelse i felles samlinger i forarbeid- og redigeringsfasen.
  • Deltakelse i redigering av eget og en medstudents prosjekt etter anvisning fra faglærer.
  • Et ferdig produkt i form av en dokumentar presentert som nettdokumentar, selvstendig videodokumentar eller en fotobok. Fotobok leveres som pdf, med anledning til å levere fysisk bok i tillegg.
  • Et refleksjonsnotat knyttet til arbeidet med dokumentaren og relevant litteratur på 5-6 sider.

Deltakelse på samlingsdagene er obligatorisk. Gruppearbeid er en viktig del av samlingene og inngår i arbeidskravene for emnet. Det er mulig å ha to fraværsdager i løpet av emnet. Fravær utover dette kompenseres ved skriftlige tilleggsoppgaver, uansett grunnen til fraværet.

Studentene må få godkjent alle arbeidskrav for å kunne fremstille seg til eksamen. Ikke godkjent arbeidskrav kan omarbeides en gang og leveres til ny godkjenning til frist avtalt med faglærer

Assessment

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kjenner til litteratur og andre kulturelle uttrykk som kan brukes i undervisning av barn og unge
  • kjenner forsknings- og utviklingsarbeid som er relevant for engelskfaget på trinn 5-10

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke engelsk muntlig og skriftlig, sikkert og selvstendig
  • kan planlegge og lede varierte og differensierte læringsaktiviteter, også digitale, som fremmer dybdelæring og utvikling av de grunnleggende ferdighetene
  • kan oppdage lese- og skrivevansker og legge til rette for tilpasset opplæring
  • kan diskutere, muntlig og skriftlig, et utvalg av skjønn- og faglitteratur
  • kan innhente og tilrettelegge informasjon om samfunnsspørsmål og kulturelle tema til bruk i undervisningen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset elever på trinn 5-10
  • kan reflektere over egen læring og undervisningspraksis i lys av etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å tilrettelegge for elevers læring og utvikling
  • kan vedlikeholde og utvikle sin egen språklige og didaktiske kompetanse

Permitted exam materials and equipment

Se fagplanen.

Grading scale

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

  • Individuell skriftlig oppgave, tekst på 900 ord +/- 10 %. Formålet med oppgaven er arbeid med tekstanalyse og sjangerkunnskap, utvikling av studentenes skriveferdigheter og bruk av tekstbehandling og referanseverktøy.
  • Muntlig presentasjon i grupper på 3-4 studenter, med omfang 15 minutter. Studentene skal bruke praktiske-estetiske uttrykksformer i utformingen av presentasjonen, som for eksempel rollespill, drama eller sammensatte tekster (inkl. sosiale medier). Formålet med oppgaven er arbeid med grunnleggende ferdigheter, interkulturell kommunikasjon og tilpasset opplæring.
  • Krav om deltakelse i undervisningen (som beskrevet under «Arbeidskrav» i den innledende delen av fagplanen).

Examiners

Individuell fem timers skriftlig eksamen under tilsyn. Eksamensspråket er engelsk.

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.