EPN-V2

FOTO2000 Reportage Course description

Course name in Norwegian
Reportasje
Study programme
Bachelor Programme in Photojournalism
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Curriculum
FALL 2019
Schedule
Course history

Introduction

Emnets fokus er fotojournalistisk reportasje og portrett som sjangre slik de er i bruk utenfor nyhetsjournalistikken. Studentene skaffe seg innsikt i de fotojournalistiske arbeidsmetodene som preger de ulike grenene av featurejournalistikken. Studentene skal videreutvikle sin evne til å arbeide som fotojournalist i redaksjon gjennom en praksisperiode.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav, men vi gjør oppmerksom på at studiet har progresjonsbestemmelser, se programplanens generelle del om progresjonsregler.

Learning outcomes

Kunnskaper

Studenten har kunnskaper om

  • sjangrene bildereportasje og portrett
  • flermedial fortellerteknikk og presentasjon
  • journalistikkens etiske grenser for fotografisk og verbal magasinjournalistikk
  • redaksjonelle funksjoner i regionale mediehus

Ferdigheter

Studenten

  • behersker idé - og planarbeid for reportasje og portrett
  • kan fotografere og redigere mindre journalistiske reportasjer og videoportrett
  • kan arbeide med verbaltekst og lyd
  • behersker presentasjonsformer
  • kan reflektere over metodiske, fortellermessige og etiske trekk ved flermediale produksjoner.
  • kan arbeide og samarbeide i redaksjon som fotojournalist

Generell kompetanse

Studenten har

  • utviklet et sjangerrepertoar, og dermed evne til både å skille mellom sjangre, respektere sjangre, og å utfordre sjangergrenser
  • utviklet selvstendighet i idearbeid, research og planlegging av kompleks fotojournalistisk produksjon
  • evnen til effektiv fotojournalistisk kommunikasjon
  • forståelse for journalistisk yrkesetikk
  • evner til samarbeid og mellommenneskelig kommunikasjon i en journalistisk kontekst

Teaching and learning methods

Det legges opp til stor grad av studentaktiv læring. Studentene arbeider på følgende måter:

  • Seminarer og forelesninger i plenum - faste lærere og aktuelle gjesteforelesere.
  • Undervisning i grupper med gjennomgang av praktiske oppgaver.
  • Gruppearbeid med oppgavegjennomgang i plenum.
  • Individuell oppgaveløsning med tilbakemelding.
  • Hospiteringsperiode i et regionalt mediehus.

Course requirements

Fire obligatoriske oppgaver

Studentene skal gjennomføre tre individuelle, obligatoriske oppgaver der hovedproduktet er et medieprodukt. Hver oppgave inneholder, i tillegg til medieproduktet, deler som innebærer egne skriftlige og muntlige bidrag samt deltakelse i gruppearbeid, fellesundervisning og veiledning. Disse delene må også være godkjent for at oppgaven skal godkjennes

Den fjerde obligatoriske oppgaven er en to ukers regionavishospitering etter henvisning fra faglærer. Oppgaven har tre deler. Ideutvikling, hospitering og rapport. Oppgaven innebærer obligatorisk deltakelse i redaksjonelt arbeid etter faglærers i form av to ukeverk. Oppgaven innebærer også obligatorisk deltakelse i gruppearbeid, fellesundervisning og veiledning. Alle delene må være godkjent for at oppgaven skal godkjennes.

Fravær fra obligatorisk deltakelse kompenseres etter avtale med faglærer.

Alle arbeidskrav må være godkjent for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen. Studenten har maksimalt tre forsøk på å få arbeidskrav godkjent.

Assessment

Bachelor i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhet er et praksisnært studium samtidig som det har en teoretisk og forskningsbasert forankring. Studenter som har gjennomført studiet vil være kvalifisert for å gå direkte ut i arbeidslivet innen et bredt felt av stillinger. Studiet er særlig innrettet mot arbeid i offentlig sektor, men studentene vil også ha relevant kompetanse for næringslivet og frivillige organisasjoner.

Bachelorgraden oppnås i samsvar med forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Fullført og bestått studium gir graden Bachelor i administrasjon og ledelse.

I femte semester er det muligheter for å fordype seg, blant annet innen HR. Det er også muligheter for å ta det femte semesteret i utlandet.

Hovedmålene for studiet er å

· gi yrkeskompetanse innenfor organisasjonsfag, samfunnsfag, økonomi, jus, administrasjon og ledelse

· kvalifisere for videre studier

· være allmenndannende

Studiet vil kunne gi opptak ved ulike mastergradsstudier innen administrasjons- og ledelsesfeltet i Norge. Det er også mulig å fortsette på masterstudier i utlandet eller på masterstudiet i offentlig administrasjon og styring ved Handelshøyskolen, OsloMet.

Permitted exam materials and equipment

Målgruppen er studenter som ønsker seg kvalifikasjoner for arbeid med administrasjon, utredning, økonomistyring og ledelse, særlig i offentlig virksomhet. Etter endt studium arbeider mange som saksbehandlere, med personalforvaltning, arbeids- og velferdsforvaltning, økonomiforvaltning, utredning og planlegging. Studiet gir en god innføring i konteksten rundt ledelse og ledelsesfaget, og kan derfor gi muligheter for å avansere til mer ledende stillinger på sikt.

Grading scale

For å søke opptak til studiet kreves generell studiekompetanse. Det stilles ellers ikke krav om en spesiell fagkombinasjon fra videregående skole.

Det kan også søkes opptak til studiet på grunnlag av realkompetanse.

Examiners

Kunnskap

En kandidat med fullført utdanning fra bachelorstudiet i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhet har

  • brede kunnskaper om styringsformer og organisering, spesielt i offentlig sektor
  • brede kunnskaper i emner fra statsvitenskap, organisasjons- og ledelsesfag, jus og økonomi som er relevante for administrasjon og ledelse i offentlig sektor
  • innblikk i relevante forsknings- og evalueringsmetoder til å gjennomføre systematisk analyse og utredningsarbeid
  • kjennskap til relevante, kvalitetssikrede informasjonskilder innenfor fagområdet
  • kunnskap om sentrale temaer knyttet til administrasjon og ledelse, avhengig av kandidatens fagsammensetning.

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • formulere, strukturere og analysere økonomiske, juridiske og samfunnsfaglige problemstillinger og har ervervet seg et grunnlag for å løse slike oppgaver både individuelt og i samarbeid med andre
  • finne, vurdere og bruke relevante faglige kilder i tilknytning til slikt arbeid
  • anvende kunnskap innen statsvitenskap, organisasjons- og ledelsesfag, jus og økonomi som er relevante for administrasjon og ledelse i offentlig sektor
  • gjennomføre utredningsarbeid innen overnevnte områder
  • anvende kunnskaper og ferdigheter i innhenting og bruk av aktuelle kilder, litteratur og annen informasjon, kan henvisnings- og sitatteknikk, og kan definere hva som er plagiat og fusk

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre om praktisk og teoretisk problemløsning
  • kan systematisere og formidle kunnskap gjennom skriftlig utredning, faglig rapportering og muntlig presentasjon
  • har utviklet sine forutsetninger for samhandling og samarbeid på ulike nivåer på bakgrunn av breddekunnskap og helhetsforståelse
  • har forståelse for dialog som kommunikasjonsform
  • har evne til analytisk tenkning og refleksjon
  • kan følge kunnskapsutviklingen på fagfeltet og gjøre selvstendige og kritisk faglige vurderinger
  • kan bidra til utvikling av god praksis og innovasjon innen fagområdet
  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger.
  • har digital kompetanse og digital dømmekraft, som er relevant på tvers av fagområder