Programplaner og emneplaner - Student
FOTO1200 Photojournalism and News - Theory and Methods Course description
- Course name in Norwegian
- Fotojournalistikk og nyhetsarbeid
- Study programme
-
Bachelor Programme in Photojournalism
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
SPRING 2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- minimum 80 % tilstedeværelse på samlinger
- skriftlig prosjektskisse, inntil 1000 ord (godkjennes av veileder)
Required preliminary courses
Prosjektoppgave i gruppe på to til fire studenter. Omfang: Inntil 8000 ord. Prosjektarbeidet strekker seg gjennom hele semesteret.
Hvis prosjektoppgaven vurderes til F, kan studentene levere omarbeidet versjon av oppgaven én gang.
Learning outcomes
- Lovverk og styringsdokumenter i yrkesopplæringen
- Fellestrekk og særtrekk mellom yrkene i håndverk, design og produktutvikling
- Yrkesidentitet og yrkesstolthet
- Etikk
- Observasjon og kartlegging
- Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap
- Skolens og yrkesopplæringens plass og rolle i kultur og samfunn
- Lærerrollen
- Læringsstrategier
Praksis
- 10 dager i yrkesfaglig praksis.
Teaching and learning methods
Det legges opp til stor grad av studentaktiv læring. Studentene arbeider på følgende måter:
- seminarer og forelesninger i plenum - faste lærere og aktuelle gjesteforelesere
- undervisning i grupper med gjennomgang av praktiske oppgaver
- praktisk opplæring i journalistisk og fotojournalistisk metode
- gruppearbeid med oppgavegjennomgang i plenum
- individuell oppgaveløsning med tilbakemelding fra lærer og/eller medstudent
Course requirements
Emneplanen er godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier 21. juni 2021.
En sentral kompetanse for kroppsøving og idrettsfagslærere i grunnutdanningen er å kunne analysere elevers bevegelser med sikte på å bidra til læring. Gjennom å utvikle kunnskaper og ferdigheter knyttet til bevegelses- og treningslære vil studentene i dette emnet få en grunnleggende forståelse av kroppens oppbygning og funksjon knyttet til bevegelse. Denne forståelsen skal anvendes til å analysere og tilrettelegge for læring om, i og gjennom bevegelse i kroppsøving og idrettsfag i skolen eller andre institusjoner som driver kroppsøvingsfaglig eller idrettsfaglig arbeid med barn, unge og voksne. Emnet gir en grunnleggende forståelse av utvikling av bevegelsesferdighet med fokus på både bevegelsesglede og prestasjon, samt en innføring i ulike fagperspektiver på kropp og bevegelse, som for eksempel fra filosofi, sosiologi eller antropologi. I emnet vil studentene tilegne seg kunnskap om og ferdigheter i ulike individuelle bevegelsesaktiviteter. Emnet gir også en introduksjon til muntlig deltakelse i akademiske aktiviteter slik som vurdering av medstudenters arbeid.
Assessment
Se programplanen for informasjon om eventuelle forkunnskapskrav og progresjonskrav.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Se programplanen.
Examiners
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Det er krav om 80 % oppmøte i den praktisk-metodiske aktivitetslæren og i all studentaktiv undervisning.
- Arbeidskrav om bevegelsesanalyse består av to deler: 1) Innlevering av en video med et omfang på inntil 15 minutter der studenter i grupper på 2-4 analyserer en bevegelse/øvelse/teknikk. 2) Hver gruppe skal vurdere en annen gruppes video og gi skriftlige eller muntlige tilbakemeldinger med et omfang på inntil 400 ord eller 5 minutters muntlig samtale som deles med hele studentgruppen og med formål om felles faglig læring.
- Individuelt refleksjonsnotat knyttet til perspektiver på kropp (1500 ord +/- 10 %).
Se programplanen for mer informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse i undervisningen.