Programplaner og emneplaner - Student
FOTO1200 Photojournalism and News - Theory and Methods Course description
- Course name in Norwegian
- Fotojournalistikk og nyhetsarbeid
- Study programme
-
Bachelor Programme in Photojournalism
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
SPRING 2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I dette emnet fokuseres det på praktisk nyhetsjournalistikk. Studenten skal utvikle sine fotojournalistiske ferdigheter slik at de kan arbeide med de vanligste emnene innenfor fotojournalistikken. Emnet er starten på spesialiseringen i fotojournalistikk.
Required preliminary courses
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om hvordan opplæringen i musikk kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov
- har inngående kunnskap om begynneropplæring i musikk [trinn 1-7]
- har inngående kunnskap om progresjon i undervisning og elevers læring i musikk
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning på vitenskapsfeltet musikkdidaktikk og kan anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
- kan planlegge og gjennomføre undervisning i musikkfaget som fremmer elevens vitenskapelige tenkemåter
- kan på avansert nivå anvende prinsipper for musikkfagets læringsorienterte vurdering og slik bidra til at elevene lærer å reflektere over egen læring og utvikling
- kan utvikle, gjennomføre og evaluere forskningsbasert begynneropplæring i musikk som er forankret i avansert kunnskap [trinn 1-7]
- kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler musikkfagets didaktikk
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og vurdere relevante musikkfaglige og etiske problemstillinger
- kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med musikkfaget som grunnlag
- kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i musikkfaget i skolen
Learning outcomes
Se fagplanen.
Teaching and learning methods
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om relevante tema for forskning på kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk
- har inngående kunnskap om vitenskapelige tenkemåter, forskningsdesign og etisk regelverk relevant for forskning på kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk
- har inngående kunnskap om utvalgte teoretiske perspektiv som er relevante for forskning på tema innen kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk
- har inngående kunnskap om hvordan man kan søke opp, trekke ut essensen av og vurdere forskningslitteratur knyttet til kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk
Ferdigheter
Studenten
- kan med utgangspunkt i forskningsbasert kunnskap analysere faglige problemstillinger om kroppsøvingsfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke oppnådd innsikt i undervisning, forsknings- og utviklingsarbeid
- kan anvende forskningsbasert kunnskap i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk til å lokalisere problemområder for utforskning
- kan velge ut, avgrense relevante tema og formulere forskningsspørsmål som er aktuelle for forskning innen kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk
- kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen for å designe et avgrenset forskningsprosjekt
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger innen forskning på kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk
- kan, med bakgrunn i forskningsbasert kunnskap, analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger relevante for undervisning i kroppsøving
- kan bidra til forsknings- og utviklingsarbeid som fremmer faglig og didaktisk nytenkning om kroppsøving i skolen
Course requirements
Vurderingsordning
Individuell hjemmeeksamen over en uke. Studenten skal belyse og drøfte momenter fra fellestemaet og fordypningstemaet. Nærmere beskrivelse vil bli gitt. Omfang 4000 ord +/- 10 %.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Assessment
Alle hjelpemidler tillatt.
Permitted exam materials and equipment
- Posterpresentasjon. Studentene skal i grupper på 2-3 trekke et tema som de skal lage en poster på bakgrunn av. Posteren skal lages etter en mal som blir gitt ved trekking av tema. Til slutt skal posteren presenteres på en studentkonferanse med alle studentene og to interne sensorer som tilhørere. Temaet trekkes 14 dager i forveien, og omfanget på den muntlige presentasjonen er inntil 10 minutter. Etter hver presentasjon er det spørsmål fra sensorene, og det åpnes for spørsmål fra med-studenter. Total tidsramme er inntil 30 minutter per studentgruppe. Til grunn for vurdering ligger posteren, presentasjonen og den muntlige utspørringen. Det gis gruppekarakter på eksamenen.
- Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen, med nødvendige tilpasninger ut fra antall studenter som går opp til eksamen.
Grading scale
Intern og ekstern sensor.
Examiners
Bestått / ikke bestått.