EPN-V2

FORSK8900 Health Science Research Project Course description

Course name in Norwegian
Forskerlinjeprosjekt
Study programme
Health Science Research Programme
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Forskerlinjeprosjektet, 30 stp. består av et selvstendig, avgrenset forskningsarbeid som munner ut i et manuskript som er klart til innsending som artikkel til et vitenskapelig, engelskspråklig tidsskrift, samt en sluttrapport for prosjektet. I dette emnet skal studenten gjennomføre et selvstendig arbeid som fortrinnsvis vil være en del av et større forskningsprosjekt i forskningsgruppen han/hun tilhører. Dersom forskerlinjeprosjektet er innenfor samme tematikk som studentens masterprosjekt må det tydeliggjøres hvilke problemstillinger som utdypes for forskerlinjeprosjektet.

Required preliminary courses

Studietilbudet Barn med behov for særskilt omsorg og oppfølging omfatter 30 studiepoeng og tilbys som et fordypningstilbud i bachelorstudiet barnehagelærerutdanning.

Studiet skal gi pedagogisk kunnskap og kompetanse innen inkludering, mangfold og læring i barnehagen. Studiet skal også bidra til å heve faglig og profesjonell kompetanse for tilrettelegging av utviklings- og læringsfremmende prosesser i barnehagen. Prinsippet om et tilpasset opplæringstilbud i barnehage og skole, innebærer at barn med ulik bakgrunn og ulike forutsetninger skal møte et mangfold av utfordringer tilpasset sine evner og forutsetninger, samt ulike utviklings- og læringsfremmende aktiviteter. Prinsippet baserer seg på grunnleggende samfunns- og utdanningspolitiske utfordringer knyttet til utvikling, læring, likeverd, inkludering- og mangfoldstenkning, og livskvalitet. For å kunne møte barn med tilpasningsbehov som ikke ivaretas i ordinær pedagogisk virksomhet trenger studentene å tilegne seg spesialpedagogisk kompetanse. Spesialpedagogisk kompetanse omfatter sentrale tilnærminger og arbeidsmåter både for å kunne legge til rette for et inkluderende og romslig fellesskap for alle barn og for å møte barn med særlige tilpasningsbehov. Det vil bli lagt vekt på inkluderende pedagogikk, forebyggende arbeid og tidlig innsats.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om spesialpedagogisk grunnlagstenkning og fagets teoretiske tradisjoner
  • har kunnskap om sentrale begreper som inkludering og normalitet
  • har kunnskap om oppvekstsvilkår i et inkluderende fellesskap
  • har kunnskap om inkluderende prosesser og spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet
  • har kunnskap om barn med behov for særskilt omsorg og oppfølging av ulik og sammensatt art

Ferdigheter

Studenten

  • er i stand til å identifisere særlige behov, igangsette tiltak og arbeide forebyggende
  • er i stand til å kunne ivareta alle barn i gruppa - både de yngste, barn med nedsatt funksjonsevne, barn med behov for særskilt omsorg og oppfølging, og barn utsatt for omsorgssvikt
  • kan legge til rette både ut fra den enkeltes evner og forutsetninger og barnegruppas behov

Generell kompetanse

Studenten

  • kan fremme inkluderende og likeverdige utviklings- og læringsmuligheter for alle barn i en mangfoldig og kompleks barnehage
  • kan forebygge ulikhetsskapende prosesser
  • kan utvikle gode og inkluderende språk- og læringsmiljøer for alle barn
  • kan forebygge mobbing og utestengning av enkeltbarn og grupper av barn
  • kan lede inkluderende prosesser både blant barn og personale

Teaching and learning methods

I tillegg til forelesninger, vil det bli gjennomført gruppediskusjoner, gruppearbeid, seminarer, studentforedrag, øvelser og arbeid med case. Seminarbasert arbeid vil bli gjennomført for å belyse pedagogiske og spesialpedagogiske problemstillinger og forskningsmetoder. På seminarene vil studentene presentere og drøfte sitt arbeid med hverandre og faglærer. Studentene må bruke tid utover undervisningstiden til selvstudier, gruppe- og kollokviearbeid. Studentene kan få ansvar for å legge fram dagsaktuelle saker fra media, koblet til det faglige innholdet i fordypningen. Digitale verktøy brukes aktivt i læringsprosessene.

Course requirements

The course is an introduction to how theories on evolution and behaviour analysis can explain the behaviour of animals and humans. The course covers key topics in modern evolutionary biology, behavioural ecology and selection in relation to consequences. This includes an introduction to topics from biology, evolutionary psychology, anthropology and behaviour analysis views on selection and culture

Assessment

Admission to the programme.

Permitted exam materials and equipment

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student can

  • discuss similarities and differences between selection in evolutionary biology and behaviour analysis
  • explain interactions between selection principles at the different levels
  • describe basic principles and theories in modern evolution biology
  • describe key topics in behavioural ecology
  • describe heredity and key topics in modern genetics
  • describe the significance of natural selection to the nervous system’s structure and function
  • describe basic research areas in evolutionary psychology

Skills

The student can

  • use principles of cultural selection in relation to changes in organisations and groups
  • illustrate how specific behaviour can be explained from an evolutionary perspective
  • reflect on topics and theories in evolution and behaviour

General competence

The student

  • has insight into the biological basis of behaviour in animals, including humans
  • can describe selection as an explanatory model both orally and in writing
  • is familiar with new ideas and innovation processes in behaviour analysis as a holistic discipline based on selection sciences

Grading scale

Work and teaching methods used in the course are lectures, self-study, presentation of texts and group work. Seminars will also be held where the students present academic texts. Students will present texts from the syllabus, encourage discussion and receive guidance on further reading.

Examiners

To be eligible for the exam, the following must be approved:

  • Attendance for the entire day at 1 seminar