Programplaner og emneplaner - Student
FORSK8100 Scientific Research Career Course description
- Course name in Norwegian
- Forskerkarriere
- Study programme
-
Health Science Research Programme
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I dette emnet blir studentene introdusert til den generiske kompetansen man må ha som forsker, herunder hvordan gjøre forskerkarriere. Studenten arbeider med tema som forskningsformidling, kritisk tenking, forskningsetikk, akademisk skriving og utvikling av CV, samt hvordan skrive ph.d.-søknad og søke forskningsmidler. Studentene følger ulike masterprogram ved fakultetet, men samles jevnlig til obligatoriske forskerlinjeseminar i dette emnet. For at studentene skal komme tidlig i gang, blir de delt i skrivegrupper og får oppgaver mellom hvert seminar som de skal løse.
Required preliminary courses
Opptak til studiet.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for vesentlige faktorer som inngår i et karriereløp for forskning, herunder ph.d.-utdanning, nettverksbygging og søknader om forskningsmidler
- kan gjøre rede for prinsippene som ligger til grunn for kritisk vurdering av forskning
- kan kritisk vurdere hvordan forskning kan formidles til forskjellige målgrupper
Ferdigheter
Studenten
- kan utarbeide en plan for en forskerkarriere
- kan utforme en forskningssøknad i tråd med gitte kriterier
- kan utarbeide en vitenskapelig CV
- kan selvstendig benytte prinsippene for akademisk skriving
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over komplekse spørsmål og problemstillinger innen forskning
- har en utviklet evne til kritisk tenkning, inkludert å kunne kritisk vurdere forskning
- kan diskutere relevante etiske problemstillinger i forskning
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformer er 6 seminar med tilhørende presentasjoner, deltakelse i skrivegrupper, veiledning og selvstudier. I tillegg forventes det at studenten deltar på minst en konferanse, fortrinnsvis den nasjonale forskerlinjekonferansen «Frampeik».
Course requirements
For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:
- Minimum 80% oppmøte på seminarene
Assessment
Hjemmeeksamen over 1 uke, samlet omfang 1500 ord (+/-10%).
Permitted exam materials and equipment
Language of instruction: English
This course builds on MAPHN4100 - National and Global Nutrition Challenges, where the student learned to analyse current food and nutrition challenges. The course will enable the students to plan, develop, implement and evaluate policy and programmes aimed at improving the diet and nutrition situation among different population groups. It provides a broad basis for being able to apply important theories, models and strategies in in nutrition-related health promotion. The course gives the students an insight into how food and nutrition policies and interventions are developed and which actors are relevant at the local, national and global level.
Grading scale
The student must have been admitted to the Master’s Programme in Health Sciences - Specialisation in Public Health Nutrition.
Examiners
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- can identify the roles of various institutions (government and non-government) in shaping public health nutrition policies, nationally and globally
- can discuss the political and cultural context shaping the development of health promotion, nationally and globally
- can critically assess different strategies for improving diet and nutrition in populations based on criteria such as efficiency, safeguarding of cultural, social, ethical and sustainability considerations and users' involvement
- can give account for relevant regulations concerning food and health information and claims
Skills
The student
- can apply recognized theories, models and methods to develop, implement and evaluate nutrition interventions adapted to different population groups
General competence
The student
- can assess whether cultural, social and sustainability considerations are addressed in food and nutrition policies and interventions