EPN-V2

FORK1500 English Course description

Course name in Norwegian
Engelsk
Study programme
Access Course for Engineering Studies
Weight
10.0 Percent of Access course
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emnet bygger på engelsk fra de to første årene på videregående skole. Søkere som mangler utdanning i engelsk ut over grunnskolenivå må ha tilegnet seg like ferdigheter gjennom arbeidserfaring, eller regne med å yte en svært stor arbeidsinnsats gjennom hele studieåret.

Recommended preliminary courses

All aids are permitted, as long as the student complies with the rules for source referencing.

Required preliminary courses

Ingen ut over opptakskrav.

Learning outcomes

Læringsmålene

Etter å ha gjennomført dette emnet har kandidaten følgende læringsutbytte:

Læringsutbytte Med bestått eksamen/vurdering i emnet skal kandidaten ha følgende samlede læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

  • Kandidaten har kunnskap om engelsk som verktøy for god kommunikasjon.
  • Kandidaten har kunnskap om akademisk skriving og engelsk fagspråk.
  • Kandidaten kjenner til hvilken betydning kulturelle elementer har i kommunikasjonsprosesser.

Ferdigheter

  • Kandidaten kan skrive klart og grammatisk korrekt.
  • Kandidaten kan lytte til, forstå og bruke akademisk språk i arbeid med egne muntlige og skriftlige tekster.
  • Kandidaten kan bruke engelsk fagterminologi i skriftlig og muntlig kommunikasjon innenfor ulike ingeniørrelevante sammenhenger og formål.
  • Kandidaten kan skrive resonnerende tekster, slik som drøftinger og utredninger.
  • Kandidaten kan skrive ulike typer funksjonelle tekster tilpasset formål, mottaker og situasjon, slik som brev, søknader, e-post, notater, instruksjoner, sammendrag - av egne og andres tekster - og presentasjoner, med god sammenheng, struktur og flyt.
  • Kandidaten kan planlegge, strukturere og holde presentasjoner og instruksjoner.

Generell kompetanse

  • Kandidaten kan på en selvstendig måte uttrykke seg skriftlig og muntlig i aktuelle sammenhenger relevant for en ingeniør.
  • Kandidaten kan forstå og arbeide kritisk med engelskspråklige kilder og bruke slike kilder på en etterrettelig måte.

Teaching and learning methods

Undervisningen består av en kombinasjon av forelesninger og veiledet oppgavearbeid, både individuelt og i grupper. Det forutsettes at studenten er i stand til å arbeide selvstendig, og i tillegg samarbeide med andre når dette er naturlig.

I tillegg til de obligatoriske oppgavene, blir det opptil 15 korte skrive-for-å-lære oppgaver.

Course requirements

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg for eksamen. Temaer og oppgave beskrivelser skal presenteres på Canvas.

  • En muntlig presentasjon. Presentasjonen er en gruppeoppgave. 3-4 studenter i hver gruppe. Lengde: Ca. 5 minutter pr. student
  • En oppsummering av en kort populær artikkel om vitenskap eller teknologi. En individuell oppgave. Lengde: Ca. 1 side.
  • Én analyse av språk forbruk og diskurs i et teknisk fag som skal skrives på engelsk. Gruppeoppgave. 3-4 studenter i hver gruppe. Lengde: Ca. 3 sider.
  • En oppsummering av en norsk akademisk eller profesjonell artikkel. Oppsummering skal skreves på engelsk. Lengde: Ca. 1-2 sider.

Assessment

The ability to effectively interpret and communicate complex economic information is more crucial than ever. This is a specialized course designed for journalism students who aim to master the art and science of financial reporting, with an emphasis on leveraging data science and programming skills to enhance their stories.

Language of instruction is English. 

This course is within the same specialization as the elective course Digital investigative journalism

Permitted exam materials and equipment

None

Grading scale

After completing the course, the student shall have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student will:

  • Recognize and understand the various sources from which financial data can be gathered, including government databases, company filings, etc.
  • Learn essential data science techniques such as data collection, data cleaning, and data visualization.
  • Gain a foundational understanding of key financial terms, jargon, and frameworks

Skills

The student will:

  • Learn how to use basic programming skills (i.e. Python, R or Excel), to collect and manipulate data for reporting.
  • Gain hands-on experience in using data visualization tools to make complex financial data more understandable to the general audience.
  • Acquire the skill of narrating complex financial stories in an easy-to-understand manner, including infographics, charts, and other visual aids.

General competence

The student will:

  • Understand and apply ethical guidelines in financial reporting
  • Develop the ability to critically evaluate financial data, statements, and sources for credibility, bias, and other potential issues.
  • Become proficient in communicating complex financial topics in a way that can be easily understood by the general public.

Examiners

Presence will be mandatory (80 percent) given the class's strong practical and collaborative nature. Students who have more than 20 percent absence from class will not be qualified to take the exam.

Assignment 1: Group project. Students are required to analyze a complex dataset that they have gathered. They must develop a hypothesis driven by data, collect and produce an appropriate dataset, and conduct a thorough analysis of it. The project must be carried out in groups of 2-4 students.

In the practical tasks, the scope will vary depending on which types of media or combinations of these the student chooses. The extent will be specified in the assignment texts or individually in collaboration with the subject teacher. More information about the content and deadlines for the assignments can be found in the teaching plan, which is electronically available to the students at the start of the course.

All required coursework must be completed and approved by the given deadline for the student to take the exam. If the coursework requirements have not been approved, the student will be given one opportunity to submit an improved version by a given deadline.

Course contact person

The exam consist of an individual analytical report, 6 - 8 pages where the students engage in a critical discussion and reflection on their findings in the group project. The project must be handed in as an attachment to the exam.

The students must write the exam in English. 

Font type and size: Arial / Calibri / Verdana 12 pt. Line spacing: 1.5  

Overlapping courses

Grade scale A-F