EPN-V2

FORK1500 English Course description

Course name in Norwegian
Engelsk
Study programme
Access Course for Engineering Studies
Weight
10.0 Percent of Access course
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

Emnet bygger på engelsk fra de to første årene på videregående skole. Søkere som mangler utdanning i engelsk ut over grunnskolenivå må ha tilegnet seg like ferdigheter gjennom arbeidserfaring, eller regne med å yte en svært stor arbeidsinnsats gjennom hele studieåret.

Recommended preliminary courses

All printed or hand-written material is allowed with proper use of references

Required preliminary courses

Ingen ut over opptakskrav.

Learning outcomes

Læringsmålene

Etter å ha gjennomført dette emnet har kandidaten følgende læringsutbytte:

Læringsutbytte Med bestått eksamen/vurdering i emnet skal kandidaten ha følgende samlede læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

  • Kandidaten har kunnskap om engelsk som verktøy for god kommunikasjon.
  • Kandidaten har kunnskap om akademisk skriving og engelsk fagspråk.
  • Kandidaten kjenner til hvilken betydning kulturelle elementer har i kommunikasjonsprosesser. 

Ferdigheter

  • Kandidaten kan skrive klart og grammatisk korrekt. 
  • Kandidaten kan lytte til, forstå og bruke akademisk språk i arbeid med egne muntlige og skriftlige tekster.
  • Kandidaten kan bruke engelsk fagterminologi i skriftlig og muntlig kommunikasjon innenfor ulike ingeniørrelevante sammenhenger og formål.
  • Kandidaten kan skrive resonnerende tekster, slik som drøftinger og utredninger.
  • Kandidaten kan skrive ulike typer funksjonelle tekster tilpasset formål, mottaker og situasjon, slik som brev, søknader, e-post, notater, instruksjoner, sammendrag - av egne og andres tekster - og presentasjoner, med god sammenheng, struktur og flyt.
  • Kandidaten kan planlegge, strukturere og holde presentasjoner og instruksjoner. 

Generell kompetanse

  • Kandidaten kan på en selvstendig måte uttrykke seg skriftlig og muntlig i aktuelle sammenhenger relevant for en ingeniør.
  • Kandidaten kan forstå og arbeide kritisk med engelskspråklige kilder og bruke slike kilder på en etterrettelig måte.

Teaching and learning methods

Undervisningen består av en kombinasjon av forelesninger og veiledet oppgavearbeid, både individuelt og i grupper. Det forutsettes at studenten er i stand til å arbeide selvstendig, og i tillegg samarbeide med andre når dette er naturlig.

I tillegg til de obligatoriske oppgavene, blir det opptil 15 korte skrive-for-å-lære oppgaver.

Course requirements

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg for eksamen. Temaer og oppgave beskrivelser skal presenteres på Canvas.

  • En muntlig presentasjon. Presentasjonen er en gruppeoppgave. 3-4 studenter i hver gruppe. Lengde: Ca. 5 minutter pr. student
  • En oppsummering av en kort populær artikkel om vitenskap eller teknologi. En individuell oppgave. Lengde: Ca. 1 side.
  • Én analyse av språk forbruk og diskurs i et teknisk fag som skal skrives på engelsk. Gruppeoppgave. 3-4 studenter i hver gruppe. Lengde: Ca. 3 sider.
  • En oppsummering av en norsk akademisk eller profesjonell artikkel. Oppsummering skal skreves på engelsk. Lengde: Ca. 1-2 sider.

Assessment

Eksamen består av to deler:

  1. Individuell skriftlig hjemmeeksamen på ca 2-5 sider som teller 40%
  2. Individuell skriftlig eksamen på tre timer som teller 60%

De to delene av eksamen gis en helhetlig vurdering med én karakter, men alle enkeltdeler må vurderes til bestått for at eksamen som helhet skal bli vurdert til E eller bedre.

Eksamensresultat kan påklages.

Permitted exam materials and equipment

Knowledge

The students will gain advanced understanding of:

  • Central theoretical models of leadership and how these theories have evolved throughout history
  • Contemporary research based knowledge in leadership
  • The relationship between leadership and important outcomes for individuals and organizations, the factors that explain these relationships, and of relevant contingencies

Skills

The student is able to:

  • Critically examine and discuss leadership theories; research; and practice
  • Read scientific contributions and apply them to issues of practical interest to the general public
  • Identify interesting avenues of leadership research and apply appropriate methodology to undertake research on leadership

General competence

The student will be able to:

  • Communicate and discuss scientific contributions within leadership research to both scientists and practitioners
  • Communicate results from individual projects both in written and orally
  • Gather and make use of scientific sources and leadership literature

Grading scale

Various work methods will be used, such as lectures, class discussions and presentations, case analysis and assignments. The students are expected to actively participate during lectures and work on assignments both individually and in groups outside of the joint lectures.

Examiners

The students are required, in groups of 2-4, to give an oral presentation of a research paper on a specific topic. The time allocated for each paper is about 20 minutes, followed by a class discussion for about 15 minutes. Approval of the presentation is a condition for being allowed to take the exam. More information on the details will be provided by the lecturer and on Canvas.

Course contact person

The students will write a 10-15 pages course paper for the formal assessment (English or Norwegian as optional languages). The papers can be written individually or in pairs of two. The students will be able to discuss their chosen topic in groups during class with supervision from the lecturer.

Overlapping courses

The final paper will be assessed using the normal grading scale from A to F, with A as the best grade and F for fail.