EPN-V2

FORK1400 Preparatory Course in Technology and Society Course description

Course name in Norwegian
Teknologi og samfunn
Study programme
Access Course for Engineering Studies
Weight
10.0 Percent of Access course
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emnet er til dels basert på prosjektarbeid, og stiller høye krav til skriftlig og muntlig formuleringsevne. Søkere som mangler utdanning i norsk ut over grunnskolenivå må ha tilegnet seg like ferdigheter gjennom arbeidserfaring, eller regne med å yte en svært stor arbeidsinnsats gjennom hele studieåret.

Required preliminary courses

Ingen ut over opptakskrav.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap:

Kandidaten

  • har kunnskap om demokrati og samfunnets organisering, blant annet kjennskap til hvordan lover og forskrifter utvikles og brukes.
  • har kjennskap til hvordan private og offentlige organisasjoner i arbeids- og næringsliv fungerer.
  • har kunnskap om vitenskapelige prinsipper.
  • har kunnskap om normativ og anvendt etikk.
  • har kunnskap om hva som karakteriserer teknologiutviklingen historisk og geografisk.
  • har kunnskap om samspillet mellom samfunn, teknologi, økonomi og miljø

Ferdigheter:

Kandidaten

  • kan vurdere og diskutere enkle teknologiske produkter og prosesser, og deres konsekvenser for samfunn og miljø.
  • kan gjøre greie for sentrale utviklingstendenser og hovedstrukturen i norsk næringsliv.
  • kan gjøre greie for den betydning globalisering og kulturforskjeller har for teknologi, nærings- og samfunnsutvikling.
  • kan bruke etiske prinsipper i vurderinger og valg

Generell kompetanse:

Kandidaten

  • forstår betydningen av et helhetlig perspektiv på teknologi, blant annet som grunnlag for samfunnsengasjement.
  • forstår betydningen av innovasjon og entreprenørskap.

Teaching and learning methods

Undervisningen består av en kombinasjon av forelesninger og veiledet oppgavearbeid, både individuelt og i grupper. Det forutsettes at studenten er i stand til å arbeide selvstendig, og i tillegg samarbeide med andre når dette er naturlig.

Course requirements

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg for eksamen:

  • En individuell, skriftlig besvarelse. Lengde ca. 2-4 sider.
  • To skriftlige besvarelser i gruppe. 3-4 studenter i hver gruppe. Lengde ca. 5-10 sider. Begge oppgavene er tverrfaglige prosjekter som gjennomføres i samarbeid med Norsk.

Assessment

Individuell skriftlig eksamen på 4 timer.

Eksamensresultat kan påklages.

Permitted exam materials and equipment

PC med institusjonens eksamensplattform med retteprogram og elektronisk ordbok - og samtidig sperret internett.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Én intern sensor, pluss èn intern klagesensor. Ekstern sensor brukes jevnlig

Course contact person

Heidi Heilevang Fauske

Overlapping courses

Studietilbudet Barn med behov for særskilt omsorg og oppfølging omfatter 30 studiepoeng og tilbys som et fordypningstilbud i bachelorstudiet barnehagelærerutdanning.

Studiet skal gi pedagogisk kunnskap og kompetanse innen inkludering, mangfold og læring i barnehagen. Studiet skal også bidra til å heve faglig og profesjonell kompetanse for tilrettelegging av utviklings- og læringsfremmende prosesser i barnehagen. Prinsippet om et tilpasset opplæringstilbud i barnehage og skole, innebærer at barn med ulik bakgrunn og ulike forutsetninger skal møte et mangfold av utfordringer tilpasset sine evner og forutsetninger, samt ulike utviklings- og læringsfremmende aktiviteter. Prinsippet baserer seg på grunnleggende samfunns- og utdanningspolitiske utfordringer knyttet til utvikling, læring, likeverd, inkludering- og mangfoldstenkning, og livskvalitet. For å kunne møte barn med tilpasningsbehov som ikke ivaretas i ordinær pedagogisk virksomhet trenger studentene å tilegne seg spesialpedagogisk kompetanse. Spesialpedagogisk kompetanse omfatter sentrale tilnærminger og arbeidsmåter både for å kunne legge til rette for et inkluderende og romslig fellesskap for alle barn og for å møte barn med særlige tilpasningsbehov. Det vil bli lagt vekt på inkluderende pedagogikk, forebyggende arbeid og tidlig innsats.