EPN-V2

FORK1300 Preparatory Course in Communication and Norwegian Course description

Course name in Norwegian
Kommunikasjon og norsk
Study programme
Access Course for Engineering Studies
Weight
25.0 Percent of Access course
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Emnet bygger på norsk og engelsk fra de to første årene på videregående skole. Søkere som mangler utdanning i norsk og engelsk ut over grunnskolenivå må ha tilegnet seg like ferdigheter gjennom arbeidserfaring, eller regne med å yte en svært stor arbeidsinnsats gjennom hele studieåret.

Required preliminary courses

Ingen ut over opptakskrav.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har kandidaten følgende læringsutbytte:

Kunnskap:

Kandidaten

  • har kunnskap om kommunikasjonsprosesser og hvordan språket kan brukes som verktøy i forhold til situasjon, mål og mottaker.
  • har kunnskap om hvilken betydning kulturelle elementer har i kommunikasjonsprosesser.
  • kjenner til ulike sjangre i sakprosa og skjønnlitteratur og viktige forhold i språkutvikling.
  • har kunnskap om likheter og forskjeller mellom bokmål og nynorsk, og deres viktigste særtrekk.
  • har kunnskap i engelsk relatert til teknologi.

Ferdigheter:

Kandidaten

  • kan definere kommunikasjonsmål og velge egnet nivå og form på det som skal formidles i forhold til mottaker og situasjon.
  • kan strukturere egne tekster og bruke relevante virkemidler for form og tekstsammenbinding.
  • kan anvende retoriske virkemidler og ulike argumentasjonsformer i resonnerende og drøftende tekster.
  • kan uttrykke seg skriftlig formelt korrekt, både på norsk og engelsk, i ulike funksjonelle tekster som kan være aktuelle for en ingeniør.
  • kan planlegge, strukturere og gjennomføre ulike former for muntlige presentasjoner på både norsk og engelsk.
  • kan analysere bruken av ulike virkemidler i skjønnlitteratur og sakprosa, saksframstilling og argumentasjon.

Generell kompetanse:

Kandidaten

  • kan utforme klare, målrettede og brukervennlige rapporter, øvings- og prosjektdokumenter.
  • kan kommunisere effektivt i grupper.
  • kan planlegge og gjennomføre møter og diskusjoner.
  • kan innhente informasjon fra ulike kilder, bruke dem kritisk i egne arbeider, og sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal
  • kan uttrykke seg skriftlig og muntlig både på norsk og engelsk gjennom ulike medier.
  • kan planlegge og gjennomføre prosjektarbeid.

Teaching and learning methods

Undervisningen består av en kombinasjon av forelesninger og veiledet oppgavearbeid, både individuelt og i grupper. Det forutsettes at studenten er i stand til å arbeide selvstendig, og i tillegg samarbeide med andre når dette er naturlig.

Course requirements

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg for eksamen:

  • To muntlige presentasjoner, hvorav én skal gjennomføres på norsk og én på engelsk. Begge presentasjonene er gruppeoppgaver. 3-4 studenter i hver gruppe. Lengde: Ca. 5 minutter pr. student
  • Én rapport som skal skrives på norsk. Gruppeoppgave. 3-5 studenter i hver gruppe. Lengde: Ca. 3 sider.
  • Ett refleksjonsnotat som skal skrives på engelsk. Individuell oppgave. Lengde: Ca. 1 side.
  • Én fem-timers skriftlig besvarelse som utføres på skolen. Individuell oppgave.

Assessment

Eksamen våren 2021:

Individuell skriftlig hjemmeeksamen (5 timer)

Eksamensresultat kan påklages.

[Eksamen tidligere:]

1) Mappevurdering som teller 40% med følgende mappekrav:

  • Tre individuelle skriftlige besvarelser, hvorav én på engelsk. Lengde: Ca. 2-5 sider
  • To skriftlige besvarelser i gruppe, hvorav én på norsk og én på engelsk. Lengde: Ca. 4-6 sider. Besvarelsen som skal skrives på norsk er et tverrfaglig prosjekt og gjennomføres i samarbeid med Teknologi og samfunn.

2) Individuell skriftlig eksamen på fem timer som teller 60%

Mappen gis en helhetlig vurdering med én karakter, men alle enkeltdeler i mappen må vurderes til bestått for at mappen som helhet skal bli vurdert til E eller bedre.

Eksamensresultat kan påklages.

Permitted exam materials and equipment

Hjelpemidler våren 2021:

Alle hjelpemidler, men det presiseres at eksamensbesvarelsen skal være et selvstendig arbeid og at kommunikasjon og samarbeid med andre ikke er tillatt.

[Hjelpemidler tidligere:]

1) Alle tilgjengelig hjelpemidler som er i tråd med gjeldende reglement og retningslinjer vedrørende fusk og forsøk på fusk, samt Forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus § 7-5 .

2) Ordbøker.

Grading scale

Gradert skala A-F

Examiners

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Course contact person

Heidi Heilevang Fauske

Overlapping courses

Studiet skal gi innsikt og erfaring i hvordan digitale verktøy og teknologi kan anvendes i fag- og yrkesopplæringen for å realisere målet om likeverdig opplæring for alle elever. Den raske teknologiske utviklingen i samfunnet medfører endringer i arbeidslivet, som bør gjenspeiles i skole og yrkesfaglig opplæring. Ny teknologi fordrer endrede pedagogiske og didaktiske rammer, og påvirker undervisning og læringsprosesser. Elevaktive undervisnings- og læringsformer er sentralt i den nye læreplanen Kunnskapsløftet 2020 (LK20). Digital teknologi er et sentralt verktøy for nye tilnærminger, og lærere skal bruke digitale verktøy, læremidler og ressurser i arbeidet med å videreutvikle og forbedre elevenes læring. Lærere ved de ulike yrkesfaglige utdanningsprogram møter en variert elevgruppe med behov for tilrettelegginger både innenfor det ordinære tilbudet og som del av den spesialpedagogiske tilretteleggingen. God digital kompetanse hos elever på utdanningsprogrammene kan styrke andre grunnleggende ferdigheter og øke måloppnåelse i fag, som ledd i frafallsforebyggende arbeid og øke sannsynligheten for læreplass.

Økende digital praksis i opplæringen forutsetter digitale ferdigheter hos den enkelte lærer, og i skolen som organisasjon. Læreres digitale kompetanse og evne til digitalt læringsdesign kan gjøre yrkesfagene mer praktiske og stimulere elevenes engasjement og utforskertrang, slik det kommer frem i LK20. God pedagogisk bruk av digitale verktøy og teknologi krever profesjonsfaglig digital kompetanse hos både lærere og elever. Lærere som lykkes med sin pedagogiske IKT-bruk kjennetegnes ved at de har en høy digital kompetanse, har gode klasseledelsesevner, de mestrer digital underveisvurdering og evner å tilpasse undervisningen til et stadig mer digitalisert samfunn og skole.

Studentenes digitale praksis og utprøving av digital teknologi med elever på egen eller annen egnet arbeidsplass, står sentralt i hele studiet. Det er stor variasjon i yrkesfagene og det vil være nødvendig å tilpasse de digitale virkemidlene til fagenes egenart.