EPN

FORK1300 Preparatory Course in Communication and Norwegian Course description

Course name in Norwegian
Kommunikasjon og norsk
Study programme
Forkurs til ingeniørutdanning
Weight
25.0 Percent of Access course
Year of study
2018/2019
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

Emnet bygger på norsk og engelsk fra de to første årene på videregående skole. Søkere som mangler utdanning i norsk og engelsk ut over grunnskolenivå må ha tilegnet seg like ferdigheter gjennom arbeidserfaring, eller regne med å yte en svært stor arbeidsinnsats gjennom hele studieåret.

Required preliminary courses

Ingen ut over opptakskrav.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har kandidaten følgende læringsutbytte:

Kunnskap:

Kandidaten

  • har kunnskap om kommunikasjonsprosesser og hvordan språket kan brukes som verktøy i forhold til situasjon, mål og mottaker.
  • har kunnskap om hvilken betydning kulturelle elementer har i kommunikasjonsprosesser.
  • kjenner til ulike sjangre i sakprosa og skjønnlitteratur og viktige forhold i språkutvikling.
  • har kunnskap om likheter og forskjeller mellom bokmål og nynorsk, og deres viktigste særtrekk.
  • har kunnskap i engelsk relatert til teknologi.

Ferdigheter:

Kandidaten

  • kan definere kommunikasjonsmål og velge egnet nivå og form på det som skal formidles i forhold til mottaker og situasjon.
  • kan strukturere egne tekster og bruke relevante virkemidler for form og tekstsammenbinding.
  • kan anvende retoriske virkemidler og ulike argumentasjonsformer i resonnerende og drøftende tekster.
  • kan uttrykke seg skriftlig formelt korrekt, både på norsk og engelsk, i ulike funksjonelle tekster som kan være aktuelle for en ingeniør.
  • kan planlegge, strukturere og gjennomføre ulike former for muntlige presentasjoner på både norsk og engelsk.
  • kan analysere bruken av ulike virkemidler i skjønnlitteratur og sakprosa, saksframstilling og argumentasjon.

Generell kompetanse:

Kandidaten

  • kan utforme klare, målrettede og brukervennlige rapporter, øvings- og prosjektdokumenter.
  • kan kommunisere effektivt i grupper.
  • kan planlegge og gjennomføre møter og diskusjoner.
  • kan innhente informasjon fra ulike kilder, bruke dem kritisk i egne arbeider, og sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal
  • kan uttrykke seg skriftlig og muntlig både på norsk og engelsk gjennom ulike medier.
  • kan planlegge og gjennomføre prosjektarbeid.

Teaching and learning methods

Undervisningen består av en kombinasjon av forelesninger og veiledet oppgavearbeid, både individuelt og i grupper. Det forutsettes at studenten er i stand til å arbeide selvstendig, og i tillegg samarbeide med andre når dette er naturlig.

Course requirements

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg for eksamen:

  • To muntlige presentasjoner, hvorav én skal gjennomføres på norsk og én på engelsk. Begge presentasjonene er gruppeoppgaver. 3-4 studenter i hver gruppe. Lengde: Ca. 5 minutter pr. student
  • Én rapport som skal skrives på norsk. Gruppeoppgave. 3-5 studenter i hver gruppe. Lengde: Ca. 3 sider.
  • Ett refleksjonsnotat som skal skrives på engelsk. Individuell oppgave. Lengde: Ca. 1 side.
  • Én fem-timers skriftlig besvarelse som utføres på skolen. Individuell oppgave.

Assessment

1) Mappevurdering som teller 40% med følgende mappekrav:

  • Tre individuelle skriftlige besvarelser, hvorav én på engelsk. Lengde: Ca. 2-5 sider
  • To skriftlige besvarelser i gruppe, hvorav én på norsk og én på engelsk. Lengde: Ca. 4-6 sider. Besvarelsen som skal skrives på norsk er et tverrfaglig prosjekt og gjennomføres i samarbeid med Teknologi og samfunn.

2) Individuell skriftlig eksamen på fem timer som teller 60%

Mappen gis en helhetlig vurdering med én karakter, men alle enkeltdeler i mappen må vurderes til bestått for at mappen som helhet skal bli vurdert til E eller bedre.

Eksamensresultat kan påklages.

Permitted exam materials and equipment

1) Alle tilgjengelig hjelpemidler som er i tråd med gjeldende reglement og retningslinjer vedrørende fusk og forsøk på fusk, samt Forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus § 7-5 .

2) Ordbøker.

Grading scale

Gradert skala A-F

Examiners

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Course contact person

Heidi Heilevang Fauske

Overlapping courses

Emnet vil ha en delvis overlapp mot enkelte fag i videregående skole. Kombinasjonen av emnene FO921A Norsk - Forkurs og FO927A Engelsk - Forkurs (fra gammel versjon av Forkurs) vil gi et overlappende læringsutbytte.