Programplaner og emneplaner - Student
FORK1220 Preparatory Course in Physics Course description
- Course name in Norwegian
- Fysikk
- Study programme
-
Access Course for Engineering Studies
- Weight
- 22.5 Percent of Access course
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Søkere som mangler utdanning i fysikk ut over grunnskolenivå må ha tilegnet seg like ferdigheter gjennom arbeidserfaring, eller regne med å yte en svært stor arbeidsinnsats gjennom hele studieåret.
Required preliminary courses
Ingen ut over opptakskrav.
Learning outcomes
Med bestått eksamen i emnet skal kandidaten ha følgende samlede læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten:
- har kunnskap om fysiske tema grunnleggende for teknologiske fag.
- kjenner til fagets sentrale metoder, og kan definere og forklare de viktigste begrepene fra mekanikk, termofysikk, elektrisitetslære, atomfysikk og strålingsfysikk.
- har kunnskap om hvilke krav som stilles til forsøk.
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan gjøre beregninger på kinematiske, dynamiske og statiske problemstillinger i én og to dimensjoner.
- kan gjøre beregninger på arbeid, effekt, svingninger, væskestatikk, termofysiske og strålingsfysiske problemstillinger, enkle elektriske kretser og bevaring av mekanisk energi og bevegelsesmengde.
- kan regne med størrelser og enheter i SI systemet, og behersker omregning mellom enheter.
- kan indentifisere variabler som forekommer i idealiserte modeller med fysiske størrelser i virkeligheten.
- kan gjennomføre forsøk på en kvalifisert og sikker måte, gjøre målinger, tolke resultater og skrive rapport.
- kjenner til enkle anvendelser av numeriske løsningsteknikker.
Generell kompetanse:
Kandidaten:
- kan gjøre greie for prinsipper for naturvitenskapelig tenking.
- kan kommunisere med andre om realfaglige problemstillinger ved å benytte seg av fysiske begreper og størrelser.
- forstår sammenhengen mellom fysikk og teknologiske anvendelser.
- forstår fysikkfagets ambisjoner om å lage kvantitative modeller av naturens fenomener.
Teaching and learning methods
Undervisningen består av en kombinasjon av forelesninger og oppgaveregning, samt enkelte demonstrasjoner. Noen få forsøk/laboratorieøvelser i små grupper på skolen, og med tilhørende rapportskriving, inngår også i undervisningen. Det forutsettes at studenten er i stand til å arbeide selvstendig, og i tillegg samarbeide med andre når dette er naturlig.
Course requirements
Assessment
Etter fullført emne kan studenten dokumentere følgende læringsutbytter definert som kunnskap, ferdigheter, generell kompetanse og ledelse:
Kunnskap
Studenten har
- innsikt i hvordan fagene i kunnskapsområdet bygger på barns lek og bidrar til deres estetiske opplevelser, uttrykksformer, læring og danning
- kunnskap om barnekultur, samiske kunst- og kulturtradisjoner, kulturelt mangfold og kulturarv
- kunnskap om kommunikasjon, samspill og formidling i kunstfaglig arbeid
- kunnskap om estetiske virkemidler, arbeidsmåter, materialer, instrumenter, verktøy og teknologi i musikk, drama og forming
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende materialer, redskaper, instrumenter, teknikker og digitale uttrykksformer i eget skapende arbeid, og utforske disse sammen med barn i planlagte og spontane situasjoner
- stimulere barn til å utforske, leke, lære og skape også gjennom digitale uttrykksformer
- bruke sin faglighet i dramatisk lek, musisk samspill, improvisasjon i lek og skapende prosesser
- planlegge, gjennomføre og lede estetiske læringsprosesser
- legge til rette for barns møter med et mangfold av kunst- og kulturuttrykk
- ivareta etisk og refleksjon i dokumentasjon og vurdering
- skape inne- og uterom som inviterer barn til estetiske opplevelser, undring, fordypning, utforsking, skaperglede og lek
- anvende sin kunnskap og erfaring med ledelse, kritisk refleksjon og veiledning i arbeidet med kunst, kultur og kreativitet i barnehager
Generell kompetanse
Studenten
- ser barn som kompetente deltakere på samfunnets kulturarena og ivaretar barns ytringer og demokratiske rettigheter
- kan fremme barns estetiske uttrykksmåter
- kjenner barnehagelærerens betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns estetiske læringsprosesser
- kjenner til forskning knyttet til kunstfaglig arbeid med barn
- kan reflektere over hva pedagogisk ledelse i møte med barn og barnegrupper innebærer
- kan ta i bruk redskap for refleksjon over egen rolle, barns estetiske væremåter og deres omsorgs-, leke- og læringsbehov
Permitted exam materials and equipment
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- forståelse av migrasjonsstrømmer og deres årsaker (migrasjonsteori)
- innblikk i motiver og beveggrunner for ulike typer migrasjon
- grunnleggende innblikk i migranters opplevelser
- grunnleggende innsikt i sammenhengen mellom sosial endring, økonomisk endring og migrasjon
- kunnskap om sammenhengen mellom migrasjonsstrømmer og kontroll
- kunnskap om statlige forpliktelser overfor flyktninger og migranter
- kjennskap til sentrale dilemmaer i nasjonal, europeisk og global migrasjonspolitikk
Ferdigheter
Studenten kan:
- vurdere årsaker til, virkninger av og utfordringer knyttet til migrasjon for sender- så vel som mottakerland
- gjøre faglige vurderinger basert på sentrale migrasjonsteoretiske perspektiver
- identifisere sammenhenger mellom innvandringspolitikk, integreringspolitikk og velferdspolitikk
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i migrasjonens sosiale, kulturelle og samfunnsøkonomiske virkninger både fra senderlandets og mottakerlandets perspektiv
- kan anvende teoretisk kunnskap i konkrete problemstillinger knyttet til migrasjon
Grading scale
Forelesninger. Det forutsettes aktiv deltakelse fra studentene i undervisningen, og det legges vekt på dialog og gruppediskusjoner. Studentene er forventet å forberede og presentere kortfattede innlegg om aktuelle saker fra innvandringsfeltet.
Examiners
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i obligatoriske aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.
Arbeidskrav
- Individuelt, muntlig fremlegg inntil 15 minutter om ledelse og dokumentasjon av et prosjekt i egen barnehage innen fagområdet kunst, kultur og kreativitet i rammeplan for barnehager. Formålet er at studenten tilegner seg erfaring med formidling av ledelse og dokumentasjon av eget prosjekt på enfaglig og strukturert måte.
Obligatoriske aktiviteter
- Deltakelse i praksisseminarer i tilknytning til praksisperioden. Formålet er at studentene skal være godt forberedt før praksisperioden og at studentene skal reflektere og knytte erfaringer fra praksis til undervisning underveis og i etterkant av praksisperioden.
Krav til 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen
Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle samlinger, både på campus, nett og i barnehagene.
Krav til aktivt arbeidsforhold i minimum 40 prosent stilling gjennom hele studietiden
Utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter, krav til tilstedeværelse i undervisningen og krav til aktivt arbeidsforhold finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert.
Admission requirements
Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 6 timer.
Course contact person
Eksamen tar utgangspunkt i et tema som blir trukket minimum 21 dager før eksamenstidspunktet.
Eksamen består av to eksamensdeler:
- Produksjon og formidling av kunstfaglig arbeid i gruppe (varighet: 25 til 30 minutter).
- Individuell muntlig eksamen med vekt på refleksjon over erfaringer med gruppeprosess, ledelse og kommunikasjon i det skapende arbeidet (varighet ca. 10 til 15 minutter).
Når begge deler er gjennomført blir det gitt en samlet individuell, gradert sluttkarakter: A-F. Delene vektes likt ved sammenslåing.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ordinær eksamen. Gruppeeksamen kan arrangeres som individuell eksamen. Ved ikke bestått/legeattest ved én eller flere eksamensdeler er det kun den/de gjeldende delen(e) som må tas på nytt. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Overlapping courses
Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.