EPN-V2

FORK1220 Preparatory Course in Physics Course description

Course name in Norwegian
Fysikk
Study programme
Access Course for Engineering Studies
Weight
22.5 Percent of Access course
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

Søkere som mangler utdanning i fysikk ut over grunnskolenivå må ha;tilegnet seg like ferdigheter gjennom arbeidserfaring, eller regne med å yte en svært stor arbeidsinnsats gjennom hele studieåret.

Required preliminary courses

Ingen ut over opptakskrav.

Learning outcomes

Med bestått eksamen i emnet skal kandidaten ha følgende samlede læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten:

  • har kunnskap om fysiske tema grunnleggende for teknologiske fag.
  • kjenner til fagets sentrale metoder, og kan definere og forklare de viktigste begrepene fra mekanikk, termofysikk, elektrisitetslære, atomfysikk og strålingsfysikk.;
  • har kunnskap om hvilke krav som stilles til forsøk.;

Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan gjøre beregninger på kinematiske, dynamiske og statiske problemstillinger i én og to dimensjoner.
  • kan gjøre beregninger på arbeid, effekt, svingninger, væskestatikk, termofysiske og strålingsfysiske problemstillinger, enkle elektriske kretser og bevaring av mekanisk energi og bevegelsesmengde.
  • kan regne med størrelser og enheter i SI systemet, og behersker omregning mellom enheter.
  • kan indentifisere variabler som forekommer i idealiserte modeller med fysiske størrelser i virkeligheten.
  • kan gjennomføre forsøk på en kvalifisert og sikker måte, gjøre målinger, tolke resultater og skrive rapport.
  • kjenner til enkle anvendelser av numeriske løsningsteknikker.

Generell kompetanse:

Kandidaten:

  • kan gjøre greie for prinsipper for naturvitenskapelig tenking.
  • kan kommunisere med andre om realfaglige problemstillinger ved å benytte seg av fysiske begreper og størrelser.
  • forstår sammenhengen mellom fysikk og teknologiske anvendelser.
  • forstår fysikkfagets ambisjoner om å lage kvantitative modeller av naturens fenomener.

Teaching and learning methods

Form and construction gives the students theoretical knowledge and practical skills in exploring the relationship between concept development and construction/design.

Methods for exploring/analysing form and the development of prototypes/products are central aspects of the course.

Knowledge and skills in digital and analogue tools are used as a basis for product development.

Course requirements

Admission to the programme.

Assessment

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student

  • is capable of specifying design concepts and requirements specifications
  • is familiar with analytical and experimental methods of reproducing, developing and manipulating forms
  • understands the principles of 3D visualisation and computer-aided production using 3D printing, lasers or other automated processes
  • is capable of discussing design solutions with the use of design terminology and prototype building
  • understands the principles governing:
    • the planning of prototype construction
    • the formulation of a design brief

Skills

The student

  • masters digital and manual prototype construction in a range of materials
  • is capable of using prototype building techniques and adapting these according to context and needs
  • is capable of using user insight when reproducing spatial forms
  • is capable of using drawing as a communication tool in the design process
  • is capable of developing and constructing forms and relating them to ideas and contexts

Competence

The student is capable of

  • explaining and presenting principle design solutions using visual and written tools
  • structuring and documenting the design process
  • critically reflecting on choices made in the design process
  • finding and using relevant methods for prototype building
  • being a positive agent of change in design with regards to leveraging the potential of technology

Permitted exam materials and equipment

Lectures, workshops and individual and group assignments.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Admission requirements

All.

Course contact person

Portfolio assessment containing:

  • Exhibition with papers submitted for two assignments:
    • Individual assignment on form development to include: 15 sketches, at least 3 prototypes and visual reflections.
    • Group assignment on construction. Groups of approx. five students. The assignment comprises 10 mock-up models and a final prototype.
  • Individual written report to include the documented work process for the assignments and reflections on the student’s own learning process and results. Scope of 15-20 A4 pages.

Both parts of the portfolio must be passed (grade E or better) in order to pass the exam in the course.

The exam grade can be appealed.

Overlapping courses

Grade scale A-F.