Programplaner og emneplaner - Student
FORK1220 Preparatory Course in Physics Course description
- Course name in Norwegian
- Fysikk
- Study programme
-
Access Course for Engineering Studies
- Weight
- 22.5 Percent of Access course
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
FALL 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Søkere som mangler utdanning i fysikk ut over grunnskolenivå må ha;tilegnet seg like ferdigheter gjennom arbeidserfaring, eller regne med å yte en svært stor arbeidsinnsats gjennom hele studieåret.
Required preliminary courses
Ingen ut over opptakskrav.
Learning outcomes
Med bestått eksamen i emnet skal kandidaten ha følgende samlede læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten:
- har kunnskap om fysiske tema grunnleggende for teknologiske fag.
- kjenner til fagets sentrale metoder, og kan definere og forklare de viktigste begrepene fra mekanikk, termofysikk, elektrisitetslære, atomfysikk og strålingsfysikk.;
- har kunnskap om hvilke krav som stilles til forsøk.;
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan gjøre beregninger på kinematiske, dynamiske og statiske problemstillinger i én og to dimensjoner.
- kan gjøre beregninger på arbeid, effekt, svingninger, væskestatikk, termofysiske og strålingsfysiske problemstillinger, enkle elektriske kretser og bevaring av mekanisk energi og bevegelsesmengde.
- kan regne med størrelser og enheter i SI systemet, og behersker omregning mellom enheter.
- kan indentifisere variabler som forekommer i idealiserte modeller med fysiske størrelser i virkeligheten.
- kan gjennomføre forsøk på en kvalifisert og sikker måte, gjøre målinger, tolke resultater og skrive rapport.
- kjenner til enkle anvendelser av numeriske løsningsteknikker.
Generell kompetanse:
Kandidaten:
- kan gjøre greie for prinsipper for naturvitenskapelig tenking.
- kan kommunisere med andre om realfaglige problemstillinger ved å benytte seg av fysiske begreper og størrelser.
- forstår sammenhengen mellom fysikk og teknologiske anvendelser.
- forstår fysikkfagets ambisjoner om å lage kvantitative modeller av naturens fenomener.
Teaching and learning methods
Form and construction gives the students theoretical knowledge and practical skills in exploring the relationship between concept development and construction/design.
Methods for exploring/analysing form and the development of prototypes/products are central aspects of the course.
Knowledge and skills in digital and analogue tools are used as a basis for product development.
Course requirements
Admission to the programme.
Assessment
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student
- is capable of specifying design concepts and requirements specifications
- is familiar with analytical and experimental methods of reproducing, developing and manipulating forms
- understands the principles of 3D visualisation and computer-aided production using 3D printing, lasers or other automated processes
- is capable of discussing design solutions with the use of design terminology and prototype building
- understands the principles governing:
- the planning of prototype construction
- the formulation of a design brief
Skills
The student
- masters digital and manual prototype construction in a range of materials
- is capable of using prototype building techniques and adapting these according to context and needs
- is capable of using user insight when reproducing spatial forms
- is capable of using drawing as a communication tool in the design process
- is capable of developing and constructing forms and relating them to ideas and contexts
Competence
The student is capable of
- explaining and presenting principle design solutions using visual and written tools
- structuring and documenting the design process
- critically reflecting on choices made in the design process
- finding and using relevant methods for prototype building
- being a positive agent of change in design with regards to leveraging the potential of technology
Permitted exam materials and equipment
Lectures, workshops and individual and group assignments.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Admission requirements
All.
Course contact person
Portfolio assessment containing:
- Exhibition with papers submitted for two assignments:
- Individual assignment on form development to include: 15 sketches, at least 3 prototypes and visual reflections.
- Group assignment on construction. Groups of approx. five students. The assignment comprises 10 mock-up models and a final prototype.
- Individual written report to include the documented work process for the assignments and reflections on the student’s own learning process and results. Scope of 15-20 A4 pages.
Both parts of the portfolio must be passed (grade E or better) in order to pass the exam in the course.
The exam grade can be appealed.
Overlapping courses
Grade scale A-F.