EPN-V2

FORK1200 Preparatory Course in Physics Course description

Course name in Norwegian
Fysikk
Study programme
Access Course for Engineering Studies
Weight
25.0 Percent of Access course
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Søkere som mangler utdanning i fysikk ut over grunnskolenivå må ha tilegnet seg like ferdigheter gjennom arbeidserfaring, eller regne med å yte en svært stor arbeidsinnsats gjennom hele studieåret.

Required preliminary courses

Ingen ut over opptakskrav

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har kandidaten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Kandidaten:

  • har kunnskap om det periodiske system.
  • har kunnskap om kjemiske bindingstyper og reaksjonsligninger.
  • har kunnskap om fysiske tema grunnleggende for teknologiske fag.
  • har kjennskap til fagets sentrale metoder, og kan definere og forklare de viktigste begrepene fra mekanikk, termofysikk, elektrisitetslære, bølgelære, atom- og kjernefysikk.
  • kjenner til energibegrepet og energianvendelser i moderne samfunn, og kan bruke det i fysiske problemstillinger.
  • har kunnskap om hvilke krav som stilles til forsøk.

Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan grunnleggende kjemi som oktettregelen, bindingstyper, balansering av reaksjonslikninger og mol-beregninger.
  • kan regne med Bohrs atommodell, halveringstid og kjerneenergi.
  • kan regne på kraft og bevegelse i to dimensjoner, inkludert støt og statikk
  • kan regne på termofysiske problemstillinger.
  • kan regne med trykk, oppdrift, gasser, lysbrytning og interferens.
  • kan regne med størrelser og enheter i SI systemet, og beherske omregning mellom enheter samt enkel måleusikkerhet.
  • kan tegne koplingsskjema og gjøre beregninger på enkle elektriske kretser.
  • kan indentifisere variabler som forekommer i idealiserte modeller med fysiske størrelser i virkeligheten.
  • kan gjennomføre forsøksarbeid på en kvalifisert og sikker måte, gjøre målinger, tolke resultatene og skrive rapport.

Generell kompetanse:

Kandidaten:

  • kan gjøre greie for prinsipper for naturvitenskapelig tenking.
  • kan kommunisere med andre om realfaglige problemstillinger ved å benytte seg av fysiske begreper og størrelser.
  • forstår sammenhengen mellom fysikk, kjemi, og teknologiske anvendelser.
  • forstår fysikkfagets ambisjoner om å lage kvantitative modeller av naturens fenomener.

Teaching and learning methods

Undervisningen foregår normalt i klasser og består av en kombinasjon av forelesninger og oppgaveregning, samt enkelte demonstrasjoner. Noen få forsøk/laboratorieøvelser i små grupper på skolen, og med tilhørende rapportskriving, inngår også i undervisningen. Det forutsettes at studenten er i stand til å arbeide selvstendig, og i tillegg samarbeide med andre når dette er naturlig.

Course requirements

7 av 10 arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • En av oppgavene fungerer som en fem timers individuell prøveeksamen og foregår på skolen under tilsyn. Også denne er blant de tre oppgavene som kandidaten ikke trenger å får godkjent for å gå opp til eksamen.
  • Fem 45 minutters individuelle tester som også gjennomføres på skolen.
  • Tre laboratorieoppgaver med rapport som gjennomføres individuell eller i grupper (maks 4 studenter). Hver oppgaver tar omkring to timer på skolen pluss noe etterarbeid.
  • En tverrfaglig oppgave av en ukes varighet som gjennomføres individuell eller i grupper (maks 4 studenter).

Fristene for innleveringene må overholdes for at oppgavene skal bli vurdert.

Assessment

Bacheloroppgaven er et selvstendig faglig arbeid fra studenten. Den gir trening i å anvende sosialt arbeids teori og metoder i et større skriftlig arbeid ved avslutningen av dette profesjonsstudiet.

Permitted exam materials and equipment

Studentene må ha fullført og bestått 2. studieår i bachelorprogrammet i sosialt arbeid

Studenten må ha fullført og fått godkjent minimum halve praksisstudiet i 3. studieår.

Grading scale

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • vitenskapsteoretiske perspektiver og kunnskapsutvikling
  • utforming av akademiske oppgaver
  • kildebruk og kildekritikk
  • bruk av personopplysninger
  • det valgte tema til oppgaven

Ferdigheter

Studenten behersker:

  • å formulere en sosialfaglig problemstilling
  • å søke opp og anvende relevant forskningslitteratur om sitt selvvalgte tema
  • anvendelse av relevant sosialfaglig teori i forhold til sitt tema
  • utøvelse av kildekritikk på litteratur anvendt i oppgaven
  • drøfting av innhentet kunnskap opp mot teori
  • refleksjon over eget faglige ståsted
  • akademisk oppgaveskriving på bachelornivå

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan anvende sosialt arbeids teori og metoder i større skriftlige arbeider
  • behersker de formelle og metodiske krav som stilles til akademisk skriving på bachelornivå
  • kan reflektere over sosialfaglig yrkesutøvelse sett opp mot teoretiske perspektiver

Examiners

I forkant av og i løpet av skriveprosessen gis plenumsundervisning og veiledning i workshopgrupper. Veiledning på oppgaven gis i form av en gruppeveiledning og 3 individuelle veiledninger a 45 minutter utover våren fram mot innleveringsdato. Veiledning utover dette vil ikke bli gitt med mindre det er søkt om dette ut fra særskilte behov.

Studenten vil motta veiledning fra en kvalifisert veileder. Det vil enten være lærer på høgskolen eller ekstern medarbeider med tilsvarende kvalifikasjoner. Med mindre annet er avtalt mellom student og veileder, forutsettes det at studenten leverer inn skriftlig materiale senest to dager før veiledningstimene. Veiledning vil ikke bli gitt uten slik forberedelse fra studenten side. Studenten har selv ansvar for kvaliteten på oppgaven som leveres. Veileder har kun ansvar for å gi råd om hvordan oppgaven kan utformes i forhold til problemstillingen.

Den innleverte oppgaven skal være i samsvar med det materialet som studenten har presentert i de individuelle veiledningstimene, og de drøftingene som har funnet sted i disse timene. Studenten har ansvar for at oppgaven leveres i henhold til det reglementet krever.