EPN-V2

FORK1120 Preparatory course in Mathematics Course description

Course name in Norwegian
Matematikk
Study programme
Access Course for Engineering Studies
Weight
37.5 Percent of Access course
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Knowledge

The candidate has in-depth knowledge of

  • the development and institutionalization of library and information science as a field of research
  • an understanding of the concept of information and the relationship between information, knowlege and culture
  • the intellectual foundation for and theoretical perspective of the field's core areas
  • the academic/professional debate about what the platform of library and information science consists of

Skills

The candidate is able to

  • place his/her dissertation project in a library and information science theory and research tradition
  • communicate with researchers in the field and other students across sub-academic areas that the candidates chose to specialize in
  • reflectively discuss the relationship between library and information science as an area of research and practice

Required preliminary courses

The subject consists of seminars, lectures and independent studies. The pedagogical approach involves active participation in seminars/lectures, presentation of one's own work, commenting on presentations from the other students.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har kandidaten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

  • Kandidaten har grunnleggende kunnskap om matematikk som fundament for dagens teknologiske samfunn.
  • Kandidaten har kunnskap om matematiske tema som er grunnleggende for teknologiske fag.
  • Kandidaten kjenner til fagets sentrale metoder og kan definere og forklare de viktigste begrepene i geometri, algebra og funksjonslære.
  • Kandidaten har grunnleggende kunnskap om bruk av digitale verktøy til beregninger og visualisering.
  • Kandidaten kan gjøre rede for algoritmebegrepet og har kjennskap til programmering i matematikk.

Ferdigheter

  • Kandidaten har solide regneferdigheter i algebra og det generelle grunnlaget i matematikk til å kunne fortsette på ingeniørutdanning eller integrert master i teknologi.
  • Kandidaten kan løse problemer innenfor hovedområdene geometri, algebra og funksjonslære.
  • Kandidaten kan anvende regneferdigheter i matematikk på problemstillinger fra fysikk.
  • Kandidaten kan uttrykke seg presist ved bruk av matematisk notasjon.
  • Kandidaten kan bruke programmering til å utføre enkle numeriske beregninger.

Generell kompetanse

  • Kandidaten har evne til abstrakt tenkning og forståelse for hvordan logisk og analytisk tankegang benyttes innen matematikkfaget.
  • Kandidaten kan reflektere over mulige anvendelsesområder for de ulike hovedområdene i emnet.
  • Kandidaten kan kommunisere med andre om realfaglige problemstillinger ved å benytte seg av matematiske begreper og størrelser.

Teaching and learning methods

Undervisningen foregår som en kombinasjon av forelesninger og oppgaveregning.

Course requirements

Fem av til sammen sju individuelle innleveringsoppgaver i løpet av studiet må være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen. Fristene for innlevering må overholdes for at oppgaven skal bli vurdert. En av oppgavene fungerer som en fem timers prøveeksamen. Den kan være blant de to som kandidaten ikke trenger å få godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Assessment

Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen på 5 timer.

Eksamensresultat kan påklages.

Permitted exam materials and equipment

The essay shall be assessed by the course coordinator.

Grading scale

Admission Requirements: The course is primarily offered to PhD candidates within the spicialization Information, Library and Archival Studies in the PhD program in Social Sciences. If places are available it will be open to PhD candidates in other PhD programs.

  • External applicants use Søknadsweb. (Search for OsloMet, then PhD courses, Faculty of Social Sciences.
  • Internal candidates use Studentweb and sign up themselves, or contact the PhD administration.

Required attachments for the application:

  • External applicants must submit a summary of about one A4 page with information about their own PhD project and why this topic is considered relevant for their own project. The summary is uploaded to the Søknadsweb.
  • Internal candidates send the summary to the PhD administration.

The maximum number of course participants is 15.

Examiners

En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Overlapping courses

Emnet vil ha en delvis overlapp mot emner i matematikk fra videregående skole, og mot FO929A Matematikk - Forkurs fra tidligere versjoner av forkurset.