EPN-V2

FO912A Mathematics - Preparatory course Course description

Course name in Norwegian
Matematikk - 3-terminsordning
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Civil Engineering
Bachelor's Degree Programme in Software Engineering
Bachelor’s Programme in Electrical Engineering
Bachelor's Degree Programme in Energy and Environment in buildings
Bachelor's Degree Programme in Biotechnology and Applied Chemistry
Bachelor's Degree Programme in Mechanical Engineering
Access Course
Weight
6.0 Access course credits
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Emnet bygger på grunnskoleutdanning i matematikk. Studentene skal tilegne seg grunnleggende kunnskaper og ferdigheter i matematikk, og skal være godt forberedt til å følge undervisningen i de matematisk-naturvitenskapelige grunnlagsemnene i ingeniørutdanningen.

Required preliminary courses

Ingen ut over opptakskrav.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

  • Kandidaten har grunnleggende kunnskap om matematikk som fundament for dagens teknologiske samfunn.
  • Kandidaten har kunnskap om matematiske tema som er grunnleggende for teknologiske fag.
  • Kandidaten kjenner til fagets sentrale metoder og kan definere og forklare de viktigste begrepene geometri, algebra, funksjoner og differensialligninger.

Ferdigheter

  • Kandidaten har solide regneferdigheter i algebra og det generelle grunnlaget i matematikk til å kunne fortsette på ingeniørutdanning eller integrert master i teknologi.
  • Kandidaten kan løse problemer innenfor hovedområdene geometri, algebra, funksjoner og differensialligninger.
  • Kandidaten kan anvende regneferdigheter i matematikk på problemstillinger fra fysikk.
  • Kandidaten kan uttrykke seg presist ved bruk av matematisk notasjon.

Generell kompetanse

  • Kandidaten har evne til abstrakt tenkning og forståelse for hvordan logisk og analytisk tankegang benyttes innen matematikkfaget.
  • Kandidaten kan reflektere over mulige anvendelsesområder for de ulike hovedområdene i emnet.
  • Kandidaten kan kommunisere med andre om realfaglige problemstillinger ved å benytte seg av matematiske begreper og størrelser.

Teaching and learning methods

Undervisningen foregår som en kombinasjon av forelesninger og oppgaveregning. 19 timer per uke med forelesninger og regneøvelser i sommerterminen, 4 timer per uke med forelesninger og regneøvelser i høst- og vårsemesteret.

Course requirements

Fem obligatoriske individuelle arbeider som må være godkjent for å avlegge slutteksamen. Fem av til sammen ti innleveringsoppgaver i løpet av studieåret må være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen.

Assessment

Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen på tre timer.

Eksamensresultat kan påklages.

Permitted exam materials and equipment

Formelsamling og kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og ikke kan regne symbolsk. Hvilke formelsamlinger som kan brukes samt liste over godkjente kalkulatorer kunngjøres ved studiestart. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

Grading scale

I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

Examiners

Sensorordning: En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.