Programplaner og emneplaner - Student
FO912A Mathematics - Preparatory course Course description
- Course name in Norwegian
- Matematikk - 3-terminsordning
- Study programme
-
Bachelor's Degree Programme in Civil EngineeringBachelor's Degree Programme in Software EngineeringBachelor’s Programme in Electrical EngineeringBachelor's Degree Programme in Energy and Environment in buildingsBachelor's Degree Programme in Biotechnology and Applied ChemistryBachelor's Degree Programme in Mechanical EngineeringAccess Course
- Weight
- 6.0 Access course credits
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Emnet bygger på grunnskoleutdanning i matematikk. Studentene skal tilegne seg grunnleggende kunnskaper og ferdigheter i matematikk, og skal være godt forberedt til å følge undervisningen i de matematisk-naturvitenskapelige grunnlagsemnene i ingeniørutdanningen.
Required preliminary courses
Ingen ut over opptakskrav.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
- Kandidaten har grunnleggende kunnskap om matematikk som fundament for dagens teknologiske samfunn.
- Kandidaten har kunnskap om matematiske tema som er grunnleggende for teknologiske fag.
- Kandidaten kjenner til fagets sentrale metoder og kan definere og forklare de viktigste begrepene geometri, algebra, funksjoner og differensialligninger.
Ferdigheter
- Kandidaten har solide regneferdigheter i algebra og det generelle grunnlaget i matematikk til å kunne fortsette på ingeniørutdanning eller integrert master i teknologi.
- Kandidaten kan løse problemer innenfor hovedområdene geometri, algebra, funksjoner og differensialligninger.
- Kandidaten kan anvende regneferdigheter i matematikk på problemstillinger fra fysikk.
- Kandidaten kan uttrykke seg presist ved bruk av matematisk notasjon.
Generell kompetanse
- Kandidaten har evne til abstrakt tenkning og forståelse for hvordan logisk og analytisk tankegang benyttes innen matematikkfaget.
- Kandidaten kan reflektere over mulige anvendelsesområder for de ulike hovedområdene i emnet.
- Kandidaten kan kommunisere med andre om realfaglige problemstillinger ved å benytte seg av matematiske begreper og størrelser.
Teaching and learning methods
Undervisningen foregår som en kombinasjon av forelesninger og oppgaveregning. 19 timer per uke med forelesninger og regneøvelser i sommerterminen, 4 timer per uke med forelesninger og regneøvelser i høst- og vårsemesteret.
Course requirements
Fem obligatoriske individuelle arbeider som må være godkjent for å avlegge slutteksamen. Fem av til sammen ti innleveringsoppgaver i løpet av studieåret må være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen.
Assessment
Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen på tre timer.
Eksamensresultat kan påklages.
Permitted exam materials and equipment
Formelsamling og kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og ikke kan regne symbolsk. Hvilke formelsamlinger som kan brukes samt liste over godkjente kalkulatorer kunngjøres ved studiestart. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
Grading scale
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.
Examiners
Sensorordning: En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.