EPN-V2

FM3600 FM and Public Health Course description

Course name in Norwegian
FM og folkehelse
Study programme
Bachelor's Programme in Facility Management
Bachelor Programme in Business Administration and Economics
Modules in Business Administration and Economics
Weight
7.5 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Godkjent studieutvalget 2. mai 2013. Revidert emneplan godkjent på fullmakt av leder i studieutvalget 30. juni 2015. Revisjon godkjent i studieutvalget 11. mai 2017. Siste revisjon godkjent av utdanningsutvalget 29. januar 2018. Redaksjonell endring lagt inn 30. april 2018. Gjeldende fra høstsemesteret 2018.

Dette emnet bygger på emnet introduksjon til tegnspråktolking (SPPT2110) og er det avsluttende emnet i praktisk tegnspråktolking. Emnet er andre del av undervisningen i tegnspråktolking i bachelorstudiet i tegnspråk og tolking (180 studiepoeng). Emnet består i hovedsak av praktiske øvelser, veiledning og faglig dialog om tolking til og fra tegnspråk i ulike kontekster. Det legges stor vekt på egeninnsats i og utenom undervisningstiden.

Recommended preliminary courses

FM2000 Facility Management (FM) og serviceledelse, FM2100 Buildings, Infrastructure and FM (Hard FM) og FM3000 Mennesker, organisasjon og FM (Soft FM) eller tilsvarende.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Kunnskaper

Studenten har

  • kjennskap til mikroorganismer, deres levevilkår og smitteveier
  • kunnskap om nyere forskning på innemiljø og arbeidsmiljø og bruk av instrumenter og andre systemer for å kunne kontrollere innemiljøkvalitet, forsvarlig hygiene og at utført renhold er i henhold til avtalt kvalitet
  • kunnskap om metoder, utstyr, rengjøringskjemi, rasjonell og hygienisk forsvarlig arbeidsgang samt standarder og IKT-verktøy til bruk i planlegging, produksjon og oppfølgning av profesjonelt renhold
  • kunnskap om renholdsøkonomi og de faktorene som ligger til grunn for nøkkeltallene
  • kunnskap om lover, forskrifter og standarder vedrørende innemiljø, hygiene, renholdernes arbeidsmiljø og opplevd kvalitet for brukere i bygg

Ferdigheter

Studentene kan

  • anvende kunnskap for å identifisere smittestoffer, smitteveier og tilrettelegge for et hygienisk forsvarlig smittevernarbeid overfor brukere i bygg og i arbeidet med mattrygghet
  • anvende kunnskap i planlegging, produksjon og oppfølgning av renhold for å sikre godt innemiljø, forsvarlig hygiene og avtalt kvalitet i tråd med gjeldende SLA
  • anvende kunnskap i planleggingen, produksjonen og oppfølgningen av renhold for å sikre en rasjonell og kostnadseffektiv tjenesteproduksjonen
  • anvende kunnskap for å ivareta helse, miljø og sikkerhet (HMS) hos mottakere og utførere av renholdstjenester
  • anvende kunnskap og måleinstrumenter for å fastsette og bedømme rengjøringskvalitet i lokaler i henhold til NS-INSTA 800
  • anvende kunnskap for å utarbeide renholdsplaner, prosedyrer og arbeidsgang og avtaler slik at krav i lover og forskrifter oppfylles

Generell kompetanse

Studenten kan

  • formidle sentralt fagstoff vedrørende ytelseskrav til renhold
  • formidle økonomiske konsekvenser av ulike løsninger for organisering og leveranser av renhold
  • formidle relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger vedrørende renhold
  • utveksle synspunkter og erfaringer med andre fagpersoner og har evnen til kritisk refleksjon og kan dermed bidra til utvikling av god praksis

Teaching and learning methods

Studentene kan bli delt i to eller flere grupper, med én eller to lærere. Undervisningen vil ha et betydelig innslag av praktiske øvelser, veiledning i store eller små grupper, forelesninger, diskusjoner,rollespill osv.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • 3 arbeidskrav i praktisk tolking/oversetting mellom tegnspråk og talespråk. Arbeidskravene gis og leveres som videopptak eller lydopptak. Talespråktekstene/ tegnspråktekstene som skal oversettes vil variere fra år til år, og blir kunngjort i undervisningsplanen. Formålet med arbeidskravene er å gi studenten tilstrekkelig refleksjonsgrunnlag og veiledning i emnets faglige innhold.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om tilstedeværelse i undervisningen i emnet. Kravet om tilstedeværelse har sammenheng med emnets praktiske karakter, og de profesjonsetiske diskusjoner og refleksjoner som foregår i undervisningen. For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent tilstedeværelse. Sykdom og dokumentert fravær fritar ikke for kravet om deltakelse. Ved helt spesielle omstendigheter kan det etter avtale med faglærer gis kompensatoriske oppgaver ved overskridelse av fraværet.

Assessment

Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemestret.

Avsluttende vurdering

Emnet avsluttes med individuell praktisk eksamen i tolking til og fra norsk tegnspråk. Eksamen gjennomføres som et rollespill med én tegnspråklig og én talespråklig aktør. Eksamenssituasjonen utspiller seg som en samtalesituasjon og varer i om lag 20-30 minutter.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen foregår som ordinær eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler tillatt.

Grading scale

Det gis gradert bokstavkarakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.

Examiners

Hver besvarelse vurderes av en ekstern og en intern sensor.

Admission requirements

Opptakskrav: Generell studiekompetanse.

Det anbefales at FM2000 Facility Management (FM) og serviceledelse, FM2100 Buildings, Infrastructure and FM (Hard FM) og FM3000 Mennesker, organisasjon og FM (Soft FM) eller tilsvarende er bestått.

NB! Valgemne. Tilbys som enkeltemne med forbehold om gjennomføring.

Course contact person

Ellen Nygard