EPN-V2

FLKM4310 Struggles for justice and equality in international development, education and sustainabilities Course description

Course name in Norwegian
Struggles for justice and equality in international development, education and sustainabilities
Study programme
Master's Programme in International Development, Education, and Sustainabilities
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

This course examines core characteristics of struggles over livelihood, equality and social justice in international development, education, and sustainability, at multiple levels of scale. It centres on the efforts of movements and social groups to achieve social change, including tensions between these and defensive efforts to protect their livelihoods. Case-studies are drawn on to illustrate these tensions, and provide insight into key debates and proposed pathways to transform society.

Required preliminary courses

Emnet bygger på studentenes kunnskaper fra videregående regnskapsfaglige emner og verdsettelse. Emnet gir studenten ytterligere dybdekunnskap i å utarbeide og vurdere om et årsregnskap er i samsvar med sentrale regnskapsstandarder innenfor ulike regnskapsspråk, herunder IFRS.

Undervisningsspråk er norsk.

Learning outcomes

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student:

  • has a thorough overview of theories and approaches to power and inequality.
  • has thorough knowledge of the key debates, and tensions, at work in struggles for social change to resist or overcome structural inequalities and injustices.
  • has thorough knowledge of the nature and dimensions of these struggles within a Global South - North dynamic.
  • has thorough knowledge of and insight into the role of education (in both the Global South and the Global North) in the maintenance of mainstream perspectives about global challenges such as sustainable development, climate change, and poverty.
  • has thorough knowledge of and insight into the role of education (in both the Global South and the Global North) in projects to advance transformative visions of sustainable development and social transformation / social change, including system change.

Skills

The student:

  • is capable of explaining the dominant and historical roles of education in societies in relation to the reproduction, reform, transformation of inequalities and injustices.
  • is capable of analysing mainstream and alternative struggles in the Global South and North about global environmental and climate issues, development and inequity, and sustainable development.
  • is capable of analysing current cases-studies, identifying potential causes for inequality and injustice and strategies for their transformation.

General competence

The student:

  • has knowledge of how to assess current struggles for more democratic and equal social change, in terms of key social science concepts and processes.
  • is capable of explaining and problematising relevant theory in the research field.
  • is capable of using and disseminating new knowledge and academic issues relating to education and sustainable development in the Global South and North.

Content

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Teaching and learning methods

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studentene

  • har kunnskap om sentrale standarder for utarbeidelse av årsregnskap
  • har kjennskap til foretakets ansvar for rapportering om samfunnsansvar
  • har kjennskap til etiske regnskapsfaglige problemstillinger, herunder grensen mot regnskapsmanipulasjon
  • kan beskrive krav til de mest sentrale noter til regnskapet og årsberetningen
  • kjenner til prosessen rundt avleggelsen av et årsregnskap og kan være aktiv bidragsyter i et regnskapsfaglig miljø

Ferdigheter

Studentene kan

  • innregne og måle alle hovedpostene i resultatregnskapet og balansen og spesifikasjonen i årsregnskapet
  • anvende kunnskapen på praktiske regnskapsproblemstillinger og dets påvirkning på resultat og balanse
  • utarbeide et regnskap for virksomhetskjøp med skatt og minoriteter,
  • utarbeide konsernregnskap
  • utarbeide regnskap der egenkapitalmetoden er benyttet

Generell kompetanse

Studentene kan

  • tilegne seg oppdatert kunnskap innenfor ovennevnte kunnskaps- og ferdighetsområder og kunnskap om andre områder innen faget
  • formidle sentralt fagstoff gjennom relevante uttrykksformer
  • utveksle synspunkter og erfaringer med andre fagpersoner og bidra til å utvikle god praksis
  • bidra og støtte oppunder nytenkning og i innovasjonsprosesser
  • reflektere over etiske problemstillinger innenfor faget
  • se emnet i en større sammenheng i et samfunnsmessig perspektiv

Course requirements

Det undervises hovedsakelig i plenumsforelesninger. Arbeid med oppgaver og case er av vesentlig betydning for å oppnå innsikt i faget.

Assessment

Ingen arbeidskrav eller obligatoriske aktiviteter

Permitted exam materials and equipment

Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 6 timer.

Grading scale

Følgende hjelpemidler er tillatt:

  • Revisors håndbok
  • Norges Lover / særtrykk eller samlinger av lover uten kommentarer
  • Skattelovsamling (Jacob Jarøy eller Ole Gjems-Onstad)
  • Rente- og annuitetstabeller
  • Kalkulator (se programplan for regler som gjelder bruk av kalkulator)

Examiners

Gradert skala A - F