EPN-V2

FLKM4300 Multicultural Education Studies Course description

Course name in Norwegian
Flerkulturelle utdanningsstudier
Study programme
Master's Programme in International Development, Education, and Sustainabilities
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Dette emnet har to hovedtemaer:

  • Den flerkulturelle skolen i skjæringspunktet mellom pedagogikk og politikk (tilsvarer 10 studiepoeng)
  • Kulturarv og kulturell kompleksitet (tilsvarer 10 studiepoeng)

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten tilegnet seg følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten:

  • har tilegnet seg kunnskap om og innsikt i konkrete problemområder innenfor feltet flerkulturelle utdanningsstudier
  • har oversikt over og fordypet forskningsmessig kunnskap om ulike flerkulturelle, samfunnsvitenskapelige og utdanningsmessige perspektiver og kan anvende disse i henhold til aktuelle temaer innen emnet
  • har tilegnet seg bred kunnskap om interkulturell og flerkulturell pedagogisk teori og hvordan dette kan implementeres i den flerkulturelle skolen

Ferdigheter

Studenten:

  • kan gi en faglig kompetent redegjørelse for relevante tema innen emnet
  • kan sammenligne forskningsbasert kunnskap innen emnet

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan redegjøre for og problematisere relevant teori innenfor forskningsfeltet flerkulturelle utdanningsstudier
  • kan bruke og formidle ny kunnskap og faglige problemstillinger innenfor interkulturell og flerkulturell pedagogikk

Content

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer

Teaching and learning methods

Det legges opp til arbeids- og undervisningsformer som er preget av forelesninger samt dialog og diskusjoner hvor studentenes ulike praksiserfaringer og faglig bakgrunn bringers inn. Undervisningsspråket er norsk. Se programplanen for en mer utfyllende beskrivelse. Aktiv deltakelse i undervisningen forventes.

Course requirements

Emnet har fokus på fødsel, familiedannelse og det nyfødte barnet. Familiedannelse er et vidt begrep som også omfatter svangerskap og barseltid. Studenten skal tilegne seg ulik type kunnskap som grunnlag for utvikling av egen jordmorfaglig ekspertise.

Jordmor skal på et selvstendig grunnlag kunne ta hand om et normalt svangerskap, fødsel og barseltid. Jordmor har kompetanse til å selvstendig vurdere når en situasjon avviker fra det normale og konsultere og samarbeide ved behov med andre profesjoner. Læringsaktiviteten i emnet er organisert i følgende fem tema: anatomi og fysiologi, normalt svangerskap, normal fødsel og barselperiode, barnet (intrauterint og nyfødt), samt patologisk svangerskap, fødsel og barselperiode.

Assessment

Studenten må være tatt opp på mastergradsstudiet i jordmorfag.

Permitted exam materials and equipment

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan drøfte betydningen av normalt svangerskap, fødsel og barseltid, herunder anatomi, fysiologi, psykologi og farmakologi som er relevant for yrkesutøvelsen
  • kan identifisere og analysere det friske ufødte og nyfødte barnet, herunder anatomi og fysiologi, samt har grunnleggende kunnskap i embryologi
  • kan vurdere anatomi og fysiologi vedrørende amming og faktorer som påvirker etablering og opprettholdelse av melkeproduksjon, samt ernæring av nyfødte dersom forelder ikke kan/skal amme og/eller at barnet ikke bør få morsmelken
  • kan drøfte patologiske tilstander i svangerskap, fødsel, barseltid, og ved amming/morsmelkproduksjon og hos det ufødte og det nyfødte barnet
  • kan vurdere hvordan den gravides og partners nettverk, livssituasjon, levevaner, helsekompetanse, fysiske, psykiske og seksuelle helse påvirker svangerskap, fødsel og barseltid, familiedannelse, tilknytningsprosesser og det ufødte eller nyfødte barnets helse
  • kan vurdere kartleggingsverktøy, undersøkelser og behandling som tilbys i svangerskap, fødsel og barseltid

Ferdigheter

Studenten

  • kan tilrettelegge individuell omsorg ved å fremme og respektere etnisk, religiøst, kulturelt, kjønns- og seksualitetsmangfold, uavhengig av alder, helsestatus, funksjonsnivå og juridisk- og sosioøkonomisk status

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere relevante faglige problemstillinger knyttet til svangerskap, fødsel, barsel og familiedannelse, og redegjøre for når det skal henvises videre
  • kan anvende kunnskap og ferdigheter i et forebyggende og helsefremmende perspektiv overfor den nye familien

Grading scale

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene kan omfatte forelesninger organisert som blandet læring («blended learning»), omvendt undervisning («flipped classroom»), gruppeoppgaver digitalt og på seminar, selvstudier og arbeidskrav.

Examiners

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  1. minimum 80 % oppmøte på obligatorisk undervisning
  2. AmmE-læring nettkurs
  3. Pediatri nettkurs
  4. «Studentaktiv læring/hverandreundervisning» i gruppe på 4-6 studenter