EPN-V2

FLKM4210 Knowledge Production and the Global South Course description

Course name in Norwegian
Knowledge Production and the Global South
Study programme
Master's Programme in International Development, Education, and Sustainabilities
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

In this course, the students will acquire knowledge about the concept of knowledge production, with particular reference to the Global South.

Required preliminary courses

No prerequisite knowledge required.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har fordypet kunnskap om forskningsdesign, forskningsmetoder, praktisk-analytiske perspektiver, forskningsetikk og forvaltning/anvendelse av forskningsresultater på utvalgte områder
  • har særskilte kunnskaper om ulike forskerroller og deres implikasjoner for forsknings- og utviklingsarbeid
  • har inngående kunnskap om ulike samarbeidsmodeller som kan benyttes mellom sektor og utdanningsinstitusjon i felles FoU-prosjekter
  • har særskilt innsikt i utvalgte, aktuelle FoU-prosjekter ved OsloMet / universitetsbarnehagene
  • har fordypet kunnskap om digitalisering av metoder og behandling av ulike typer data

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende inngående kunnskaper om forskningsdesign, metoder og forskningsetikk i forberedelser til egen masteroppgave og i FoU-aktiviteter i tilknytning til forskergrupper / universitetsbarnehage
  • kan analysere og reflektere kritisk over ulike forskerroller og deres betydning for forskningsprosesser og resultater
  • kan delta i FoU-aktiviteter og reflektere kritisk over eget og andres arbeid i en forskergruppe / universitetsbarnehag
  • har ferdigheter i digital behandling av utvalgte typer av data

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og reflektere kritisk over sentrale sider ved forskningsprosesser i barnehagerelevant forskning
  • kan gjennomføre FoU-aktiviteter og anvende sine kunnskaper i disse aktivitetene

Content

The academic content of this course is centred on the concept of knowledge production, with particular reference to the Global South. It consists of some ‘philosophy of science’ covering core paradigms about knowledge production and how we can know about the world. This is extended to consideration of Global South / North dynamics in the production and dissemination of knowledge, including in formal education, and their relationship to models of and approaches to (sustainable) development. Decolonial challenges to European universalism are addressed, including questions of the use and place of languages in education and knowledge production, differential economic and political power, and associated histories of development.

Teaching and learning methods

En viktig arbeidsform i dette emnet er ulike FoU-aktiviteter i tilknytning til forskergrupper og/eller universitetsbarnehager. Studentene skal gjennom dialog med forskergruppene/ universitetsbarnehagene få innsikt i ulike sider ved forskningsprosesser. Arbeidet kan for eksempel ta utgangspunkt i forskningsspørsmål, design eller forskningsskisser, samtaler, innsamling og / eller analyse av forskningsdata, utvikling av vitenskapelige tekster, forskningsseminar og formidling. Videre inngår forelesninger, gruppearbeid, workshops og besøk i utvalgte forskergrupper ved OsloMet og/eller i universitetsbarnehager.

Course requirements

Individuell muntlig eksamen som består av en digital presentasjon knyttet til en gitt oppgavetekst (ca. 10 min), etterfulgt av en åpen faglig samtale (inntil 20 min).

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ordinær eksamen. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp til ny/utsatt eksamen innen fristen

Assessment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisninger følges.

Permitted exam materials and equipment

Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor. Tilsynssensor er oppnevnt for å vurdere helheten i programmet og eksamen i det enkelte emnet.

Grading scale

Emnet består av følgende hovedtemaer:

  • Forskningsdesign
  • Forskningsmetoder, databehandling og analyseprosesser
  • Forskningsetikk
  • Forskerroller
  • Rammevilkår for FoU-arbeid
  • Digitalisering av forskningsprosesser
  • Tverrfaglige tilnærminger til FoU-arbeid
  • Strukturer og modeller for forsknings- og utviklingssamarbeid mellom utdanningsinstitusjon og sektor
  • Barnehagen som felles FoU-arena
  • FoU-aktiviteter og prosjekter i forskergrupper ved OsloMet og i universitetsbarnehagene
  • Formidling og anvendelse av FoU-arbeid

Examiners

All submitted papers will be assessed by one internal and one external examiner.