EPN-V2

FLKM4210 Knowledge Production and the Global South Course description

Course name in Norwegian
Knowledge Production and the Global South
Study programme
Master's Programme in International Development, Education, and Sustainabilities
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Curriculum
FALL 2019
Schedule
Course history

Introduction

On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes classified as knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student

  • can identify the difference between behavior and intention
  • can describe and discuss the relational perspective on behavior, and how one can train to observe the consequences of one's own behavior, rather than one's own intentions
  • can describe and discuss the concept of control attribution
  • can describe various psychological constructs, and discuss them in terms of observational basis, research methods and theoretical interpretations

Skills

The student

  • can analyze important variables that influence individual behavior, including self-instructions and self-rules

Competence

The student

  • can observe and adapt to the effects of their own behavior on the behavior of others

Required preliminary courses

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om kriterier for godt inneklima og hvordan disse oppnås
  • inngående kunnskap om myndighetenes krav, lover, forskrifter samt om bransjenormer for inneklima, renhold og sanitærtekniske installasjoner
  • inngående kunnskap om helse og hygiene
  • avansert kunnskap om renhold, innemiljø og renholdstasjoner
  • avansert kunnskap om renhold og avfallshåndtering i byggefase og i drift
  • avansert kunnskap om varmtvann/ventilasjon og legionella
  • avansert kunnskap om vannkvalitet og kvalitetskrav
  • avansert kunnskap om korrosjon på rørsystemer
  • avansert kunnskap om anvendelse, skadebegrensninger og skadesanering vedrørende miljøgifter som PCB, asbest, tungmetaller
  • avansert kunnskap om våtroms-problematikk og kan anvende dette ved design av våtrom

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere behov og forholde seg til gjeldende regler og normer, utarbeide kravspesifikasjoner for inneklima, renhold og sanitærtekniske løsninger
  • anvende renholdsmetoder som gir godt inneklima i bygninger
  • designe og vedlikeholde (rengjøre, rehabilitere) gode hygieniske forhold i våre bygninger
  • bidra til at gode hygieniske forhold er tilstede i bygninger under bygging, drift og rehabilitering
  • bruke relevante metoder for å beregne, spesifisere og designe anlegg for ventilasjon, vannforsyning, avløp, sanitærteknikk og varmtvannsberedning i hus i forhold til inneklima, renhold og sanitærbehov
  • analysere sanitæranlegg med hensyn på energibruk, økonomi og miljøbelastning
  • lede og optimalisere arbeid med sanitærtekniske installasjoner i bygg
  • designe korrosjonsrobuste rørsystemer og velge tiltak for å redusere korrosjon på korrosjonsutsatte systemer
  • utføre analyser med hensyn til materialvalg og bygningstekniske løsninger og anvende resultatene slik at det oppnås tilfredsstillende inneklima og sanitærtekniske anlegg i forhold til miljø og helse

Generell kompetanse

Studenten kan

  • planlegge, prosjektere, dimensjonere og kontrollere energieffektive varme-, ventilasjon- og sanitær-tekniske installasjoner
  • formulere problemstillinger og analysere dem ved bruk av vitenskapelige metoder.
  • arbeide selvstendig med analyser av sanitærtekniske anlegg

Learning outcomes

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen:

  • Tre individuelle øvinger, hver på to til fire sider.

Content

The academic content of this course consists of perspectives on the role of education in relation to social development and local, national and international discourse on education. The role of education in relation to social, cultural and economic development, and political and economic power and inequality are important issues within this framework. Another important issue is the role of education in conflict and war situations, and to what extent education can help to mitigate or exacerbate conflicts. Emphasis is also given to the role of education in relation to issues concerning identity (indigenous, ethnic and national identities) and the choice of language of instruction in multilingual societies.

Teaching and learning methods

Del 1 Individuell skriftlig eksamen på tre timer, som teller 70 prosent.

Del 2 Prosjektarbeid i gruppe på to til tre studenter som teller 30 prosent. Rapport, gjennomføring, muntlig og visuell presentasjon i gruppe vurderes.

Eksamensdel 1) Eksamensresultat kan påklages. Eksamensdel 2) Eksamensresultat kan ikke påklages.

Begge eksamensdelene må være vurdert til karakter bestått/E eller bedre for at studentene skal kunne få bestått emnet.

Ved en eventuell og ny utsatt individuell skriftlig eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Hvis muntlig eksamen benyttes til ny og utsatt eksamen, kan denne ikke påklages.

Course requirements

Eksamensdel 1: Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

Eksamensdel 2: Alle.

Assessment

Gradert skala A-F.

Permitted exam materials and equipment

Del 1 En intern sensor.

Del 2 To interne sensorer.

Ekstern sensur brukes jevnlig.

Grading scale

A grade scale with A being the highest grade and E the poorest pass grade is used. The grade F means that the student has failed the exam.

Examiners

Two internal examiners are used. An external programme supervisor is affiliated with the course in accordance with the Guidelines for Appointment and Use of Examiners at OsloMet.