Programplaner og emneplaner - Student
FLKM4210 Knowledge Production and the Global South Course description
- Course name in Norwegian
- Knowledge Production and the Global South
- Study programme
-
Master's Programme in International Development, Education, and Sustainabilities
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Curriculum
-
FALL 2019
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes classified as knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student
- can identify the difference between behavior and intention
- can describe and discuss the relational perspective on behavior, and how one can train to observe the consequences of one's own behavior, rather than one's own intentions
- can describe and discuss the concept of control attribution
- can describe various psychological constructs, and discuss them in terms of observational basis, research methods and theoretical interpretations
Skills
The student
- can analyze important variables that influence individual behavior, including self-instructions and self-rules
Competence
The student
- can observe and adapt to the effects of their own behavior on the behavior of others
Required preliminary courses
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om kriterier for godt inneklima og hvordan disse oppnås
- inngående kunnskap om myndighetenes krav, lover, forskrifter samt om bransjenormer for inneklima, renhold og sanitærtekniske installasjoner
- inngående kunnskap om helse og hygiene
- avansert kunnskap om renhold, innemiljø og renholdstasjoner
- avansert kunnskap om renhold og avfallshåndtering i byggefase og i drift
- avansert kunnskap om varmtvann/ventilasjon og legionella
- avansert kunnskap om vannkvalitet og kvalitetskrav
- avansert kunnskap om korrosjon på rørsystemer
- avansert kunnskap om anvendelse, skadebegrensninger og skadesanering vedrørende miljøgifter som PCB, asbest, tungmetaller
- avansert kunnskap om våtroms-problematikk og kan anvende dette ved design av våtrom
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere behov og forholde seg til gjeldende regler og normer, utarbeide kravspesifikasjoner for inneklima, renhold og sanitærtekniske løsninger
- anvende renholdsmetoder som gir godt inneklima i bygninger
- designe og vedlikeholde (rengjøre, rehabilitere) gode hygieniske forhold i våre bygninger
- bidra til at gode hygieniske forhold er tilstede i bygninger under bygging, drift og rehabilitering
- bruke relevante metoder for å beregne, spesifisere og designe anlegg for ventilasjon, vannforsyning, avløp, sanitærteknikk og varmtvannsberedning i hus i forhold til inneklima, renhold og sanitærbehov
- analysere sanitæranlegg med hensyn på energibruk, økonomi og miljøbelastning
- lede og optimalisere arbeid med sanitærtekniske installasjoner i bygg
- designe korrosjonsrobuste rørsystemer og velge tiltak for å redusere korrosjon på korrosjonsutsatte systemer
- utføre analyser med hensyn til materialvalg og bygningstekniske løsninger og anvende resultatene slik at det oppnås tilfredsstillende inneklima og sanitærtekniske anlegg i forhold til miljø og helse
Generell kompetanse
Studenten kan
- planlegge, prosjektere, dimensjonere og kontrollere energieffektive varme-, ventilasjon- og sanitær-tekniske installasjoner
- formulere problemstillinger og analysere dem ved bruk av vitenskapelige metoder.
- arbeide selvstendig med analyser av sanitærtekniske anlegg
Learning outcomes
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen:
- Tre individuelle øvinger, hver på to til fire sider.
Content
The academic content of this course consists of perspectives on the role of education in relation to social development and local, national and international discourse on education. The role of education in relation to social, cultural and economic development, and political and economic power and inequality are important issues within this framework. Another important issue is the role of education in conflict and war situations, and to what extent education can help to mitigate or exacerbate conflicts. Emphasis is also given to the role of education in relation to issues concerning identity (indigenous, ethnic and national identities) and the choice of language of instruction in multilingual societies.
Teaching and learning methods
Del 1 Individuell skriftlig eksamen på tre timer, som teller 70 prosent.
Del 2 Prosjektarbeid i gruppe på to til tre studenter som teller 30 prosent. Rapport, gjennomføring, muntlig og visuell presentasjon i gruppe vurderes.
Eksamensdel 1) Eksamensresultat kan påklages. Eksamensdel 2) Eksamensresultat kan ikke påklages.
Begge eksamensdelene må være vurdert til karakter bestått/E eller bedre for at studentene skal kunne få bestått emnet.
Ved en eventuell og ny utsatt individuell skriftlig eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Hvis muntlig eksamen benyttes til ny og utsatt eksamen, kan denne ikke påklages.
Course requirements
Eksamensdel 1: Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
Eksamensdel 2: Alle.
Assessment
Gradert skala A-F.
Permitted exam materials and equipment
Del 1 En intern sensor.
Del 2 To interne sensorer.
Ekstern sensur brukes jevnlig.
Grading scale
A grade scale with A being the highest grade and E the poorest pass grade is used. The grade F means that the student has failed the exam.
Examiners
Two internal examiners are used. An external programme supervisor is affiliated with the course in accordance with the Guidelines for Appointment and Use of Examiners at OsloMet.