Programplaner og emneplaner - Student
FKHPRA2 Teaching practice 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Praksis 2
- Study programme
-
Bachelor's Programme - Specialized Teacher Training in Design, Arts and Crafts
- Weight
- 0.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Forelesninger, gruppearbeid i laboratorium (Active Learning Classroom) og øvinger.
Required preliminary courses
Individuell elektronisk eksamen under tilsyn på 3 timer.
Eksamensresultat kan påklages.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om læring, læreprosesser, arbeidsmåter, læremidler og vurderingsformer som særpreger fagområdet
- har grunnleggende kunnskap om planlegging, gjennomføring, vurdering og etterarbeid av undervisning
- har kunnskap om læreforutsetninger og behov for tilrettelegging av læringsprosesser
- har kunnskap om klasseledelse og samspill mellom elever og mellom elev og faglærer
- har kunnskap om teamarbeid og ledelse
- har kunnskap om samarbeid med foreldre og andre med ansvar for elevers oppvekstmiljø
- har kunnskap om observasjonsmetoder
- har kunnskap om skoleutvikling og skolen som organisasjon og samfunnsinstitusjon
- har kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
- har kunnskap om hvordan ulike nasjonale, regionale og lokale satsningsområder kan integreres i undervisningen for å styrke elevenes opplevelse og læringsutbytte
Ferdigheter
Studenten
- kan finne fram og anvende fagstoff, metoder, læreplanverk, lovverk og rammebetingelser for undervisning i grunnopplæringen og andre pedagogiske arenaer
- kan planlegge, lede, veilede og vurdere læringsprosesser
- kan anvende praktisk og teoretisk kunnskap knyttet til elevforståelse og læringsprosesser
- kan bruke et bredt utvalg arbeidsmåter og læremidler i undervisningen
- kan formulere mål for opplæringen og vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter
- kan samarbeide med studenter, veiledere, faglærere, andre i skolen og utenfor for innhenting av fagkunnskap og fagforståelse
- kan reflektere over og drøfte undervisning ut fra elevforutsetninger, praksiserfaringer og teoretisk kunnskap
- kan planlegge og delta på møter for foreldre og foresatte og utviklingssamtaler
- kan identifisere mobbing og trakassering og drøfte måter dette kan håndteres på
Generell kompetanse
Studenten
- kan drøfte undervisning, læring, fag og elever i lys av aktuelle læreplaner og profesjonsetiske perspektiver
- har grunnleggende kunnskap om ledelse av læringsprosesser i tilknytning til gjeldende læreplaner og lovverk
- kan vurdere egen lærerkompetanse og eget læringsbehov
- kan reflektere over egen og andres undervisningspraksis i lys av teori og forskning
- kan diskutere fag og profesjonskunnskap i faglig, og tverrfaglig sammenheng
- kan ivareta kravene til helse, miljø og sikkerhet innenfor eget fagområde og i lærerprofesjonen forøvrig
Teaching and learning methods
Gradert skala A-F.
Course requirements
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Assessment
Universitetslektor Vidar Luth-Hanssen.
Grading scale
Emnet bygger på Byggfaglig innføring (BYFE1201), Varmetransport (EMTS2300).
Examiners
Praksis vurderes av praksislærer og praksisveileder.