Programplaner og emneplaner - Student
FKHPRA2 Teaching practice 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Praksis 2
- Study programme
-
Bachelor's Programme - Specialized Teacher Training in Design, Arts and Crafts
- Weight
- 0.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Required preliminary courses
Andre praksisperiode: bestått FKH PRA1 Praksis 1. studieår og alle andre emner fra første studieår.
Tredje praksisperiode: bestått FKH PRA2 Praksis 2. studieår og alle andre emner fra andre studieår.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om læring, læreprosesser, arbeidsmåter, læremidler og vurderingsformer som særpreger fagområdet
- har grunnleggende kunnskap om planlegging, gjennomføring, vurdering og etterarbeid av undervisning
- har kunnskap om læreforutsetninger og behov for tilrettelegging av læringsprosesser
- har kunnskap om klasseledelse og samspill mellom elever og mellom elev og faglærer
- har kunnskap om teamarbeid og ledelse
- har kunnskap om samarbeid med foreldre og andre med ansvar for elevers oppvekstmiljø
- har kunnskap om observasjonsmetoder
- har kunnskap om skoleutvikling og skolen som organisasjon og samfunnsinstitusjon
- har kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
- har kunnskap om hvordan ulike nasjonale, regionale og lokale satsningsområder kan integreres i undervisningen for å styrke elevenes opplevelse og læringsutbytte
Ferdigheter
Studenten
- kan finne fram og anvende fagstoff, metoder, læreplanverk, lovverk og rammebetingelser for undervisning i grunnopplæringen og andre pedagogiske arenaer
- kan planlegge, lede, veilede og vurdere læringsprosesser
- kan anvende praktisk og teoretisk kunnskap knyttet til elevforståelse og læringsprosesser
- kan bruke et bredt utvalg arbeidsmåter og læremidler i undervisningen
- kan formulere mål for opplæringen og vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter
- kan samarbeide med studenter, veiledere, faglærere, andre i skolen og utenfor for innhenting av fagkunnskap og fagforståelse
- kan reflektere over og drøfte undervisning ut fra elevforutsetninger, praksiserfaringer og teoretisk kunnskap
- kan planlegge og delta på møter for foreldre og foresatte og utviklingssamtaler
- kan identifisere mobbing og trakassering og drøfte måter dette kan håndteres på
Generell kompetanse
Studenten
- kan drøfte undervisning, læring, fag og elever i lys av aktuelle læreplaner og profesjonsetiske perspektiver
- har grunnleggende kunnskap om ledelse av læringsprosesser i tilknytning til gjeldende læreplaner og lovverk
- kan vurdere egen lærerkompetanse og eget læringsbehov
- kan reflektere over egen og andres undervisningspraksis i lys av teori og forskning
- kan diskutere fag og profesjonskunnskap i faglig, og tverrfaglig sammenheng
- kan ivareta kravene til helse, miljø og sikkerhet innenfor eget fagområde og i lærerprofesjonen forøvrig
Teaching and learning methods
Med utgangspunkt i valgt tema får studenten oppnevnt veileder. Student og veileder skal gjennomgå og undertegne en veiledningskontrakt. Oppgaven skal i utgangspunktet skrives individuelt.
Det kan, etter søknad, åpnes opp for at flere skriver sammen. Dersom flere studenter skriver sammen, skal fordeling av ansvar og omfang godkjennes av studieleder i samråd med emneansvarlig.
Masteroppgaven kan inneholde multimodale dokumentasjonsformer (bilde, video og annet) eller kunstnerisk arbeid. Det skal utarbeides et sammendrag på engelsk (inntil 350 ord).
Studentene inviteres til å presentere masteroppgaven på et åpent seminar på institutt for barnehagelærerutdanning.
Course requirements
Alle arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene skal kunne få bestått praksisopplæringen.
- Innlevering av undervisningsplaner til godkjenning til fastsatt tid før undervisningspraksis til praksislærer og praksisveileder.
- Muntlige fremlegg i gruppe knyttet til hver praksisperiode.
Praksisopplæringen er 100 prosent obligatorisk. Studentene kan ikke ha mer enn en dags fravær i hver praksisperiode. Alt fravær som overstiger en dag må tas igjen. Fravær som overstiger tre dager må dokumenteres. Studentene har meldeplikt for alle typer fravær.
Obligatorisk er også
- deltakelse i alle møter knyttet til forberedelse, gjennomføring og etterarbeid av praksisopplæring
- deltakelse i alle praksisgruppens oppgaver
Assessment
- Masteroppgaven (omfang ca. 40-50 sider)
- Muntlig eksamen knyttet til masteroppgaven
Etter at oppgaven er innlevert og vurdert til bestått, avsluttes studiet med en muntlig eksamen.
Ny/utsatt eksamen
En student kan levere ny eller revidert masteroppgave én gang dersom masteroppgaven ikke er bestått. Oppgaven må da leveres i bearbeidet form og innen avtalt tidspunkt. Det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - Storbyuniversitet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til ny eksamen.
Publisering
For at masteroppgaven skal kunne publiseres og bli offentlig tilgjengelig må studenten godkjenne en publiseringsavtale i forkant av innleveringen. Forutsatt studentens godkjenning vil beståtte og ikke-klausulerte masteroppgaver publiseres i universitetets digitale vitenarkiv.
Vurderingskriterier
Masteroppgaven blir vurdert ut fra følgende kriterier:
- Problemstillingenes eller forskningsspørsmålenes originalitet og/eller relevans for barnehagefeltet.
- Klarhet i utvikling av problemstillinger eller forskningsspørsmål.
- Dokumentasjon og bruk av relevant teori og forskning, samt systematikk i bruk av kilder.
- Sammenheng mellom problemstillinger/forskningsspørsmål, metodevalg/metodologier og drøftinger/konklusjoner.
- Evne til å samle, systematisere, tolke/dekonstruere og presentere kunnskaper på en oversiktlig måte.
- Refleksjon over etiske spørsmål i forskningsprosessen.
- Skriftlig framstilling, oversiktlig innholdsfortegnelse, nøyaktige litteraturhenvisninger, litteraturliste og vedlegg.
Grading scale
Avsluttende vurdering i praksisopplæringen uttrykkes med karakterene bestått/ ikke bestått.
Examiners
Praksis vurderes av praksislærer og praksisveileder.