EPN-V2

FKH3200 Study of professions 3 Course description

Course name in Norwegian
Profesjonsfag 3
Study programme
Bachelor's Programme - Specialized Teacher Training in Design, Arts and Crafts
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
FALL 2023
Schedule
Course history

Introduction

Studenten må være tatt opp på studiet.

Required preliminary courses

Bestått alle emner og praksisopplæring fra 2. studieår.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte - definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om estetiske teorier
  • har kunnskap om design og designprosesser
  • har kunnskap om vitenskapelige teorier og metoder med relevans for fagområdet
  • har kunnskap om innovasjon, entreprenørskap og entreprenørielle metoder
  • har kunnskap om konsum, bærekraft og miljøproblematikk i et fagdidaktisk perspektiv
  • har kunnskap om hvordan virkemidler brukes i visuelt språk og hvordan ungdom og voksne kan bruke og påvirkes av visuelle budskap
  • har kunnskap om reformer og læreplaner og undervisningsplanlegging knyttet til arbeidet i videregående skole, folkehøgskole og andre voksenpedagogiske arenaer

Ferdigheter

Studenten

  • kan tilrettelegge undervisning, veilede og vurdere elever i utvikling av visuell kompetanse
  • kan anvende læreplaner og tilpasse mål til ulik undervisning og elevers læreforutsetninger
  • kan anvende vitenskapelig metoder og teorier i forskning og utviklingsarbeid
  • kan anvende entreprenørskap og entreprenørielle metoder
  • kan reflekterer over og drøfte konsum, bærekraft og miljøproblematikk i et fagdidaktisk perspektiv
  • kan utforme lokale arbeidsplaner og oppgavetekster

Generell kompetanse

Studenten

  • har evne til analytisk refleksjon over og drøfting av egen undervisningspraksis ut fra læreplaner og skolens verdigrunnlag
  • kan reflektere over betydningen av visuell og materiell kultur i et utdanningsperspektiv
  • har evne til å tilrettelegge, undervise, lede og vurdere læringsprosesser

Teaching and learning methods

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, selvstudium og ulike former for gruppearbeid. Bacheloroppgaven er forankret i profesjonsfaget. Profesjonsfaget integreres i verkstedsperiodene. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike veilednings- og vurderingsformer.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen:

Profesjonsfaglig/fagdidaktisk refleksjon inngår i kompetanseområdene i emnet FKH3200. Refleksjon presenteres gjennom prosjektet Interact. 

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen

Det kreves minimum 80 prosent frammøte i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er obligatorisk krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse.

Assessment

Individuell hjemmeeksamen over to dager etter praksisopplæringen. Oppgaven skal være knyttet til praksis. Omfang: ca.1500-1700 ord 

Eksamensresultatet kan påklages.

Permitted exam materials and equipment

Gradert skala A-F

Grading scale

Alle besvarelser vurderes av én sensor.

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Examiners

En intern sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Ekstern sensor kan anvendes. 

Course contact person