EPN-V2

FKH3200 Study of professions 3 Course description

Course name in Norwegian
Profesjonsfag 3
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history
  • Required preliminary courses

    Bestått alle emner og praksisopplæring fra 2. studieår.

  • Learning outcomes

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte - definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om estetiske teorier
    • har kunnskap om design og designprosesser
    • har kunnskap om vitenskapelige teorier og metoder med relevans for fagområdet
    • har kunnskap om innovasjon, entreprenørskap og entreprenørielle metoder
    • har kunnskap om konsum, bærekraft og miljøproblematikk i et fagdidaktisk perspektiv
    • har kunnskap om hvordan virkemidler brukes i visuelt språk og hvordan ungdom og voksne kan bruke og påvirkes av visuelle budskap
    • har kunnskap om reformer og læreplaner og undervisningsplanlegging knyttet til arbeidet i videregående skole, folkehøgskole og andre voksenpedagogiske arenaer

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan tilrettelegge undervisning, veilede og vurdere elever i utvikling av visuell kompetanse
    • kan anvende læreplaner og tilpasse mål til ulik undervisning og elevers læreforutsetninger
    • kan anvende vitenskapelig metoder og teorier i forskning og utviklingsarbeid
    • kan anvende entreprenørskap og entreprenørielle metoder
    • kan reflekterer over og drøfte konsum, bærekraft og miljøproblematikk i et fagdidaktisk perspektiv
    • kan utforme lokale arbeidsplaner og oppgavetekster

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har evne til analytisk refleksjon over og drøfting av egen undervisningspraksis ut fra læreplaner og skolens verdigrunnlag
    • kan reflektere over betydningen av visuell og materiell kultur i et utdanningsperspektiv
    • har evne til å tilrettelegge, undervise, lede og vurdere læringsprosesser
  • Teaching and learning methods

    Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, selvstudium og ulike former for gruppearbeid. Bacheloroppgaven er forankret i profesjonsfaget. Profesjonsfaget integreres i verkstedsperiodene. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike veilednings- og vurderingsformer.

  • Course requirements

    Det knyttes arbeidskrav for profesjonsfag til alle verkstedsperiodene. Alle arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan utføre bacheloroppgaven.

    Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen

    Det kreves minimum 80 prosent frammøte i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er obligatorisk krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om obligatorisk undervisning.

  • Assessment

    Ny eksamen våren 2020:

    En to-dagers individuell hjemmeeksamen etter praksisopplæringen (1500-1700 ord).

    Eksamensresultatet kan påklages.

    [Tidligere:

    En to-dagers hjemmeeksamen i gruppe etter praksisopplæringen. Oppgaven skal være en skriftlig praksisoppgave med en individuell profesjonsfaglig komponent (ca.1500-1700 ord).

    Eksamensresultatet kan påklages.]

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Grading scale

    Gradert skala A-F

  • Examiners

    To interne sensorer. Ekstern sensur brukes jevnlig.

  • Course contact person

    Laila Belinda Fauske