Programplaner og emneplaner - Student
FKH3200 Study of professions 3 Course description
- Course name in Norwegian
- Profesjonsfag 3
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Course history
-
-
Required preliminary courses
De siste tiårene har Norge blitt et land med relativt høy innvandring. Norge har på kort tid gått fra å være en homogen nasjonalstat, til å bli et nasjonalt mangfoldig samfunn. Denne utviklingen både engasjerer og bekymrer politikere og den øvrige befolkningen. Staten og kommunene står overfor nye utfordringer av sammen satt karakter. Innvandring kan både avhjelpe et stramt arbeidsmarked, men kan også føre til press på velferdsordninger.
Det er mange former for innvandring. Det er store forskjeller på europeisk arbeidsinnvandring kontra flyktninger og asylsøkere. I tillegg kommer familiegjenforeninger og irregulær innvandring som skaper ulike forvaltnings- og integreringsutfordringer. Det er en politisk målsetning at innvandrere skal bli aktive borgere og skattebetalere på linje med øvrige innbyggere. Dette krever en betydelig egeninnsats, men både offentlige myndigheter og private aktører kan bidra i denne prosessen.
Integrering av innvandrere er et område som går på tvers av vanlige sektorinndelinger i offentlig politikk. Samordning av tjenester fører til utfordringer både på sentralt og lokalt nivå.
Årsstudium i migrasjon- og integrasjonsforvaltning vil bidra til økt kompetanse om integreringsutfordringer i Norge. Ved en kombinasjon av teoretiske og praktiske tilnærminger, vil studentene oppøve evne til analyse og refleksjon, og være i stand til å løse oppgaver knyttet til integrasjonsproblematikk.
Studiet er et fulltidsstudium over ett år - 60 studiepoeng. Årsstudium er ikke en selvstendig grad, men studentene kan søke å få studiet godskrevet/innpasset i en bachelorgrad.
-
Learning outcomes
Individual written exam under supervision, 3 hours.
The exam result can be appealed.
In the event of a resit or rescheduled exam, oral examination may be used instead of written. If oral exams are used for resit and rescheduled exams, the exam result cannot be appealed.
-
Teaching and learning methods
En kandidat med fullført årsstudium i migrasjons- og integrasjonsforvaltning har følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten har
- innsikt i migrasjon i et historisk, kulturelt, sosiologisk og økonomiske perspektiv
- kunnskap om migrasjon og integrering av ulike grupper innvandrere
- forståelse for utfordringer og mulige målkonflikter i migrasjonspolitikken
- kunnskap om juridiske begreper og prinsipper knyttet til innvandringslovgivning/-regulering
- kunnskap om virkningen av ulike integrasjonstiltak
Ferdigheter
Kandidaten
- kan anvende relevant akademisk kunnskap på praktiske problemer knyttet til integrasjonsforvaltning
- har juridisk og organisatorisk forståelse av migrasjons- og integrasjonsforvaltningen
- kan reflektere over egen faglig utøvelse
- kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser problemstillinger knyttet til migrasjons- og integrasjonsarbeidet
Generell kompetanse
Kandidaten
- har innsikt i fag- og yrkesetiske problemstillinger ved integrasjon og migrasjonsarbeid
- kan selvstendig planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver, i tråd med etiske krav og retningslinjer
- kan bidra til utvikling av god praksis i integrasjonsarbeidet
-
Course requirements
One internal examiner. External examiners are used regularly.
-
Assessment
The course has an overlap of 10 credits with KJPE1500.
Under the rule that students have three attempts to take an exam, attempts in equivalent courses also count.
-
Permitted exam materials and equipment
Det er ikke praksis i studiet.
-
Grading scale
På grunn av studiets varighet åpnes det ikke for å ta deler av studiet ved en utenlandsk utdanningsinstitusjon.
Et av emnene vil i sin helhet bli undervist på engelsk, som dermed åpner for innvekslingsstudenter.
-
Examiners
Alle arbeidskrav, fastsatt i den enkelte emneplan, må være godkjent for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen i emnet. Frist for innlevering av arbeidskrav fastsettes av emneansvarlig ved oppstart.
Skriftlige arbeidskrav blir vurdert av en faglærer. Studenten får skriftlig og/eller muntlig tilbakemelding på arbeidskravet. Ved ikke godkjent arbeidskrav gis studenten mulighet til å forbedre arbeidskravet innen en fastsatt frist. Dersom det foreligger særlige grunner kan en student etter søknad gis utsettelse på innlevering av arbeidskravet. Studenter som ikke har fått godkjent alle obligatoriske arbeidskrav, har ikke rett til å avlegge eksamen. Når en oppgave ikke godkjennes vil faglærer gi en skriftlig eller muntlig tilbakemelding om hva som bør forbedres. Studenten får så mulighet til å levere på ny innen en gitt frist.
Når det i et arbeidskrav stilles krav om deltakelse i et gruppearbeid, skal gruppen bekrefte at de enkelte medlemmene har fylt dette kravet gjennom en skriftlig erklæring som leveres sammen med arbeidskravet. Samme prosedyre gjelder ved underkjenning av gruppearbeidskrav som ved individuelle arbeidskrav.
-
Course contact person
Vurderingsformene i studiet varierer fra emne til emne, og er enten hjemmeeksamen eller skoleeksamen.
Et uttrekk på minst 25 prosent av besvarelsene sensureres av ekstern sensor.
Karakterene på de besvarelsene som er vurdert av ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver.
Alle emner har graderte karakterer fra A til E for bestått og F for ikke bestått.