EPN-V2

FKH3004 Print and design Course description

Course name in Norwegian
Trykk og design
Study programme
Bachelor's Programme - Specialized Teacher Training in Design, Arts and Crafts
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history

Introduction

Emnet trykk og design skal gi studentene en bred teoretisk og praktisk forståelse av trykk og design i ulike design og læringsprosesser. Det inkluderer arbeid i to- og tredimensjonale uttrykk, hvor arbeid med visuelle virkemidler, form og funksjon og kritisk refleksjon står sentralt. Undervisningen sees i sammenheng med profesjonsfaget og praksisopplæringen. 

Recommended preliminary courses

en sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Ekstern sensor brukes jevnlig

Required preliminary courses

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student:

  • is aware of relevant societal issued related to technology development
  • masters several methods used to communicate information about technology development to a varied audience
  • understands the various factors that influence an understanding for IT and a motivation to learn about IT-related issues

Skills:

The student is capable of:

  • presenting a technical product or a project in a comprehensive manner to an audience with various levels of knowledge of IT
  • presenting and discussing the role IT has in society, with current examples from everyday life, news stories and popular culture
  • mastering methodology to engage and involve the audience through recognisable examples and good stories

General competence

The student is capable of:

  • presenting and discussing IT-related topics to a broad audience
  • communicating clearly in writing and verbally about IT-related issues to an audience that is not necessarily tech-savvy
  • motivating and engaging a diverse audience by using current IT issues

Learning outcomes

Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:;

Kunnskap;

Studenten;

  • har kunnskaper om skapende arbeid innen to- og tredimensjonale uttrykk;
  • har kunnskap om ulike designprosesser fra idé til ferdig produkt;
  • har kunnskap om relevante materialer, teknikker og redskaper;
  • har kunnskap om vedlikehold av redskap og utstyr;
  • har grunnleggende kunnskaper om material- og miljølære
  • har kunnskap om helse, miljø og sikkerhet (HMS) i materialbearbeiding og verkstedarbeid.

Ferdigheter;

Studenten;

  • har kompetanse til å velge ut relevante materialer, teknikker og redskaper;
  • kan anvende og formidle begreper og grunnleggende teorier innen form- og fargelære
  • kan bruke kunst- og designhistorie som referanse for skapende virksomhet;;
  • kan legge til rette for et stimulerende læringsmiljø;
  • kan praktisere HMS-tiltak i materialbearbeiding og verkstedarbeid

Generell kompetanse;

Studenten;

  • kan tilrettelegge for undervisning i ulike typer idéutvikling og designprosesser;
  • kan reflektere over fagets egenart i et samfunnsperspektiv;
  • har kjennskap til;anvendelse av;digitale;verktøy;i en designprosess;;
  • kan vurdere sammenhenger mellom materialer, helse, miljø og ressursbruk;

Teaching and learning methods

Regular follow-up of the project work by a project supervisor. Students will write a report describing the project and what they have gained from participating in the project.

Projects are selected/distributed at the start of the semester.;

Course requirements

Ingen arbeidskraav

Assessment

Individuell mappeeksamen

Mappeeksamen består av en praktisk-estetisk;og en skriftlig komponent.;;

  • Den praktisk-estetiske delen av mappeeksamenen;tar utgangspunkt i et gitt tema og studentene velger selv innfallsvinkel;innenfor;materialområdene tre;eller;metall.;;
  • Skriftlig del der fagteori, profesjonsforankring, metodebeskrivelse samt helse, miljø og sikkerhet (HMS) inngår.;Den skriftlige delen skal dokumentere studentens faglige refleksjonsnivå.;Omfang: 2000-2500 ord.;

Eksamensresultatet kan påklages.;

Permitted exam materials and equipment

Grade scale A-F.;

Grading scale

Two internal examiners. External examiners are used regularly.

Examiners

The course builds on computer science courses from the first year of the programme.

Course contact person

Universitetslektor Gitte Skjønneberg

Overlapping courses

For bachelorstudentene: Bestått alle emner i 1.år faglærer i kunst, design og håndverk inkludert praksisopplæring fra 1. studieår, eller tilsvarende emner fra andre faglærerstudier.