EPN-V2

FKH3002 Architecture Course description

Course name in Norwegian
Arkitektur
Study programme
Bachelor's Programme - Specialized Teacher Training in Design, Arts and Crafts
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history

Introduction

Studiet er en profesjonsrettet treåring utdanning og gir graden bachelor i produktdesign. Hvert studieår utgjør 60 studiepoeng, det vil si at bachelorstudiet har et samlet omfang på 180 studiepoeng. Samtlige emner er obligatoriske. Hvert emne har en avsluttende eksamen.

Selv om bachelorstudiet i hovedsak undervises på norsk er det en forutsetning at studentene har gode engelskkunnskaper. Alt fra første år forekommer forelesninger og litteratur på engelsk. I fjerde semester, som er det internasjonale semester, er undervisningen nesten kun på engelsk. I femte semester, som er tilrettelagt for utveksling, er en stor del av undervisning og pensumlitteratur på engelsk.

Teori og praksis

Studiet er bygget opp med nært samspill mellom teori, anvendelse og verkstedbasert praksis. Det har et suksessivt forløp der studentene får en stadig bredere og dypere kompetanse til å håndtere produktdesignoppgaver.

Gjennom det faglige innholdet legges det til rette for at studentene tilegner seg kunnskap som bidrar til forståelse og utvikling av flerkulturell kompetanse, respekt og toleranse. For utdypning av emnenes faglige innhold henvises det til emneplanene.

Instituttets fokus på materialorientert produktdesign gjenspeiles i organiseringen av virksomheten med spesialiserte verksteder for arbeid med:

  • Tre
  • Metall
  • Tekstil
  • Plastiske materialer
    • Keramikk
    • Betong
    • Plast
    • Glass

Studiet er satt sammen av praktiske og teoretiske elementer som introduseres i forskjellige emner med en progresjon gjennom hele studiet. Det er derfor satt særlige krav til videre studieprogresjon. Studentene har tilgang på veiledningsressurs på verkstedene i 2. og 3. studieår.

Samarbeid på tvers av studieår

Studentene vil møte forskjellige workshops gjennom studiet hvor det legges opp til samhandling på tvers av studieårene. Dette omfatter også fellesforelesninger. Årlig gjennomføres et fire ukers prosjektsamarbeid mellom alle tre kullene hvor de gjennomfører et gruppeprosjekt i samarbeid med eksterne aktører.

Faglig progresjon i studiet

Første studieår: Grunnleggende designferdigheter

  • Materialforståelse
  • Bearbeidingsteknikker
  • 2D og 3D tegning (manuelt og digitalt)
  • Estetikk
  • Formforståelse

Andre studieår: Metode og brukerorientering

  • Funksjonalitet og brukermedvirkning
  • Estetikk
  • Kommunikasjon
  • Internasjonal kompetanse
  • Kulturforståelse

Tredje studieår: Prosjektstyring og faglig fordypning

  • Innovasjon
  • Posisjonering
  • Prosjektledelse
  • Kritisk refleksjon
  • Individuell spesialisering

Recommended preliminary courses

Bestått alle tidligere emner i programmet og praksisopplæring fra 2. studieår.

Required preliminary courses

Instituttet har fokus på arbeidsformer som stimulerer til integrasjon av kunnskapsområder hos studentene. Studiet tilrettelegger for metoder som fremmer studentens faglige utvikling og egenaktivitet som stimulerer til studier både individuelt og i grupper. Arbeidsformene er valgt med tanke på at studentene skal oppnå læringsutbytte. Hver student skal ha medansvar for og innflytelse på egen og medstudenters studie- og læringssituasjon. Dette innebærer aktiv deltagelse gjennom hele studieløpet med drøfting av faglige og pedagogiske sider ved studiet, og fordrer et læringsmiljø som åpner for refleksjon, analyse og kritisk tenkning. Veiledende evaluering kan bestå av muntlige så vel som skriftlige tilbakemeldinger.

Det særegne ved produktdesign er prosesser og praktisk utførelse i hvert emne. Studiet åpner opp i stor grad for en individuell tilnærming til fagområdet. Vanlige undervisnings- og arbeidsformer i de ulike emnene er:

Problembasert læring

Dette er en metode hvor studentene får en utfordring knyttet til et materiale, en forespørsel fra en kunde, et behov i samfunnet eller tilsvarende. Studentene skal finne en løsning, hvor svaret ikke har noen akkurat fasit. Denne form for læring belyses gjennom ulike metoder som:

Praktiske øvelser

Studentene utfører en del øvelser og teknikker i gruppe eller individuelt, for å tilnærme seg læringsmålet i det enkelte emne.

Prosjektarbeid

Prosjektarbeid er den viktigste arbeidsformen for profesjonelle designere og benyttes derfor som arbeidsform i de fleste emner i studiet. Problemstilling velges og utredes individuelt eller i gruppe, og eventuelle undersøkelser knyttes til relevante utfordringer. Oppgaver og prosjekter presenteres for medstudenter, forelesere og gjester på ulike måter for generell tilbakemelding og faglige diskusjoner.

Workshop

En metodisk tilnærming til fagområdet hvor både studentene og emneleder deltar i like stor grad via prosesser satt i system. Arbeidet evalueres umiddelbart før prosessen avsluttes.

Verkstedspraksis

Studentene må sertifiseres for å benytte verkstedene og de ulike maskinene. Studentene benytter seg av instituttets mange verksteder for å belyse et tema eller deler av et emne.

Presentasjoner

I alle emner og temaer får studentene erfaring i å presentere fagstoff og eller modeller, fysiske og eller abstrakte, til medstudenter og fagansvarlig.

Veiledning individuelt og i grupper

Viktige pedagogiske metoder for å sikre at studentene gjennomfører sine oppgaver og når sine læringsmål.

Forelesninger

Det organiseres forelesninger i perioder av hvert emne. Hensikten med forelesninger er å introdusere et tema for videre arbeid, vekke interesse, sammenfatte et tema, lette studiearbeidet innenfor spesielt vanskelige områder av et tema og presentere aktuell forskning innenfor et tema.

Selvstudier

Det forventes at studentene selv tilegner seg kunnskaper om temaer i pensum som ikke blir behandlet gjennom forelesninger eller annen timebelagt undervisning, blant annet litteraturstudier og referanseteknikk.

Organisert arbeid i grupper

Studentene blir fra første studieår organisert i grupper for å lære å samarbeide. Studentene samarbeider i team om løsninger av ulike faglige problemstillinger og deler erfaringer og refleksjoner.

Ekskursjoner

Studentene får i enkelte emner mulighet for å dra til en bedrift eller organisasjon som kan knyttes opp til det aktuelle tema.

Learning outcomes

Møter mellom studenter fra ulike kulturer kan gi tilleggskompetanser for yrkesutøvelse i vårt flerkulturelle samfunn. Gjennom aktivt å inkludere kulturkunnskap i programmet forberedes studentene til den nye virkelighet; at globalisering av arbeidsmarkedet gjør internasjonal erfaring, språk- og kulturkunnskap samt endringskompetanse stadig viktigere.

Instituttet har en aktiv utvekslingspraksis og tilrettelegger ellers for internasjonalisering ved at:

  • studentene kan ta deler av utdanningen ved en av instituttets samarbeidsinstitusjoner i utlandet
  • utenlandske studenter kan ta deler av sin utdanning ved instituttet
  • 4. semester er internasjonalt semester der undervisning og faglitteratur primært er på engelsk
  • 5. semester er tilrettelagt for utveksling ved at både undervisning og faglitteratur i stor grad er på engelsk
  • internasjonalisering hjemme er vektlagt blant annet gjennom integrering av utenlandske utvekslingsstudenter i klassen
  • kulturkunnskap er en viktige del av undervisningen.

Prosedyre for utveksling

Universitetet har en internasjonal seksjon som arbeider med studentutveksling, se OsloMets nettsider. Instituttet er ansvarlig for den faglige forhåndsgodkjenningen av studentene før utreise: https://student.oslomet.no/en/hvor-nar

For oppdatert oversikt over samarbeidsavtaler, se OsloMets nettsider.

Teaching and learning methods

Et arbeidskrav er et obligatorisk arbeid som må være godkjent for at studenten skal kunne avlegge eksamen. Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent. Arbeidskrav i dette studiet kan være:

  • deltakelse i obligatorisk undervisning
  • sertifisering for maskinbruk og HMS
  • praktisk oppgaveløsning
  • gjennomført øving
  • skriftlige innleveringsoppgaver
  • utstilling
  • muntlig presentasjon
  • godkjent prosjektbeskrivelse

Ikke godkjente arbeidskrav

Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel legeerklæring, fritar ikke for innfrielse av arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke innfrir arbeidskrav innen fristen, bør så langt det er mulig, kunne få et nytt forsøk før eksamen. Dette må avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle faglærer. Hvis det ikke er mulig å gjennomføre et nytt forsøk på grunn av fagets/emnets egenart, må studenten påregne og ta arbeidskravet ved neste mulige tidspunkt. Dette kan medføre forsinkelser i studieprogresjon.

Course requirements

Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2023-06-15-1310

Muntlig og praktiske eksamener skal ha to sensorer da disse eksamensformene ikke kan påklages. Formelle feil kan likevel påklages.

Eksamener som kun sensureres internt, skal jevnlig trekkes ut til ekstern sensurering.

Vurderingsuttrykk ved eksamen skal være bestått/ikke bestått (B/IB) eller en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Studieprogresjon

Se forkunnskapskrav til det enkelte emne. For å kunne levere bacheloroppgaven må studenten ha bestått samtlige øvrige emner i studiet.

Bacheloroppgave

I BAPD3910 skal studentene gjennomføre og dokumentere et designprosjekt hvor de tar ansvar for egne valg og benytter seg av kompetansen de har bygget opp gjennom hele studieforløpet. De skal videreutvikle seg, vise at de behersker designprosessen og synliggjøre sitt kompetansenivå som produktdesignere.

Assessment

Eksamen innen emnet er en prosjektoppgave innen selvvalgt tema.

Prosjektoppgaven består av følgende krav:

  • Avgrensning av prosjekt med problemstilling.
  • Skriftlig del der fagteori, profesjonsforankring og metodebeskrivelse inngår. Omfang: 2000-2500 ord.
  • Undersøkelser og ferdigstilt praktisk skapende arbeid.

Eksamensresultat kan påklages.

Permitted exam materials and equipment

Alle.

Grading scale

Gradert skala A-F

Examiners

En sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av oppgavene). Ekstern sensor brukes jevnlig.

Overlapping courses

Emnet overlapper 10 studiepoeng mot FKH3000.