EPN-V2

FKH2003 Printmaking and digital media Course description

Course name in Norwegian
Grafikk og digitale medier
Study programme
Bachelor's Programme - Specialized Teacher Training in Design, Arts and Crafts
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history

Introduction

Emnet Grafikk og digitale medier bygger videre på praktisk estetiske ferdigheter studenten har tilegnet seg i foregående emner, og gir en innføring i ulike grafiske teknikker, og egnede digitale programvarer.

Emnet gir et innblikk i ulike grafiske uttrykk innenfor høytrykk, dyptrykk og plantrykk, samt innsikt i grafikkens historie.

Digitale medier vil bli brukt både som forberedelse til grafiske bildeuttrykk, og som selvstendig uttrykksform.

Recommended preliminary courses

The courses (VEPRA40/VEPRAD40 and VERN3900/VERND3900) are full-time courses taught over a period of 18 weeks, of which two weeks can consist of teaching activities connected to the practical training.

The practical training is taken at a pre-approved establishment, and students must formulate their own learning objectives for the period and comply with the university's general practical training requirements. VEPRA40/VEPRAD40 run full time over nine weeks. The practical training requires active participation at the training establishment to ensure the optimal total learning outcome in relation to the chosen specialisation.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om grafiske uttrykksformer
  • har innsikt i ulike digitale programvarer
  • har kunnskap om relevante materialer, teknikker og redskaper, og vedlikehold av disse.

Ferdigheter

Studenten

  • skal kunne benytte, relevante materialer, redskaper og teknikker innenfor høytrykk, dyptrykk og plantrykk.
  • skal kunne bruke digitale medier i forberedelse til grafiske uttrykksformer, og som selvstendig digitalt uttrykk
  • skal kunne beskrive en estetisk prosess gjennom hensiktsmessig layout.
  • skal kunne benytte relevant teori i forhold til eget skapende arbeid

Generelle kompetanse

Studenten ​​

  • kan tilrettelegge for undervisning i grafikk og digitale medier
  • kan vurdere sammenhenger mellom materialer, helse og ressursbruk i et økologisk perspektiv

Content

Emnet strekker seg over om lag seks uker, og har følgende innhold:

Innføring i:

  • ulike grafisk teknikker.
  • tegning som utgangspunkt for grafiske uttrykk.
  • digital forberedelse til grafikk.
  • grafisk layout.

Teaching and learning methods

I emnet benyttes arbeidsformer som forelesninger, demonstrasjoner, gruppe- og individuelt verkstedsarbeid.

Det forventes at studenten tar ansvar for egen læring og utvikling, og at studenten selv innhenter relevant fagstoff ut over pensum.

Det benyttes varierte arbeids- og undervisningsformer, for å ivareta vekselspillet mellom skapende handling og teoretisk forståelse, samt gjennomgående fagdidaktiske refleksjoner.

Course requirements

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20% fravær i emnet.

Assessment

Kravet om tilstedeværelse må være innfridd før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamensoppgave - individuell mappeeksamen

Eksamensoppgaven består av et praktisk-estetisk arbeid og en skriftlig komponent. Det praktisk-estetiske arbeidet tar utgangspunkt i et gitt tema innen emnets innhold. Den skriftlige delen skal dokumentere studentens faglige refleksjonsnivå og har et omfang på 2000-2500 ord, og bygger på den praktiske komponenten.

Eksamensresultatet kan påklages.

Permitted exam materials and equipment

In this course, the students can choose a relevant area of specialisation offered by the university. Alternatively, the students can suggest relevant areas of specialisation themselves. The students will cooperate with the practical training establishment and the service recipient(s) on relevant issues that they will work on independently during the practical training period. The learning outcomes for VEPRA40/VEPRAD40 must be linked to the bachelor’s thesis (VERN3900/VERND3900).

This is a full-time course over nine weeks.

Grading scale

Bestått - ikke bestått

Examiners

En intern sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.

Ekstern sensor brukes jevnlig.

Admission requirements

The following required coursework must be approved before a student can receive a final assessment:

  • Participation in teaching activities related to the chosen specialisation (80%)
  • Participation in work at the practical training establishment (minimum attendance of 90%)
  • Preparation of own learning outcome descriptions for VEPRA40/VEPRAD40
  • Submission of practical training documents
  • assessed and found suited for the profession according to suitability criteria

If a period of practical training is assessed as 'fail', the following coursework must be repeated:

  • Participation in work at the practical training establishment (minimum attendance of 90%)
  • Preparation of own learning outcome descriptions for VEPRA40/VEPRAD40
  • Submission of practical training documents
  • assessed and found suited for the profession according to suitability criteria

Course contact person

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student has knowledge of

  • laws and regulations of relevance for the activities at the practical training establishment
  • the practical training establishment’s professional basis and how the establishment describes the purpose of its activities
  • how the practical training establishment cooperates with other relevant services
  • how the practical training establishment safeguards the service recipients’ right to user participation and protection of privacy
  • evidence-based methods that contribute to strengthening users’ quality of life

Skills

The student is capable of

  • cooperating and communicating with patients, pupils, users, next of kin and partners in different arenas
  • developing a project outline
  • preparing, initiating and evaluating an evidence-based project work / care or training measure in accordance with ethical requirements and guidelines

Competence

  • The student is capable of
  • suggesting and initiating care or training measures that promote the user’s coping and quality of life
  • quality assuring social educator work in accordance with ethical guidelines and relevant theories

Overlapping courses

Emnet overlapper 10 studiepoeng mot FKH2000 Kunst og håndverk 2.