EPN-V2

FKH2003 Printmaking and digital media Course description

Course name in Norwegian
Grafikk og digitale medier
Study programme
Bachelor's Programme - Specialized Teacher Training in Design, Arts and Crafts
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history

Introduction

Emnet Grafikk og digitale medier bygger videre på praktisk estetiske ferdigheter studenten har tilegnet seg i foregående emner, og gir en innføring i ulike grafiske teknikker, og egnede digitale programvarer.

Emnet gir et innblikk i ulike grafiske uttrykk innenfor høytrykk, dyptrykk og plantrykk, samt innsikt i grafikkens historie.

Digitale medier vil bli brukt både som forberedelse til grafiske bildeuttrykk, og som selvstendig uttrykksform.

Recommended preliminary courses

For bachelorstudentene: Bestått alle emner i 1.år faglærer i kunst, design og håndverk inkludert praksisopplæring fra 1. studieår eller tilsvarende emner fra andre faglærerstudier.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om grafiske uttrykksformer
  • har innsikt i ulike digitale programvarer
  • har kunnskap om relevante materialer, teknikker og redskaper, og vedlikehold av disse.

Ferdigheter

Studenten

  • skal kunne benytte, relevante materialer, redskaper og teknikker innenfor høytrykk, dyptrykk og plantrykk.
  • skal kunne bruke digitale medier i forberedelse til grafiske uttrykksformer, og som selvstendig digitalt uttrykk
  • skal kunne beskrive en estetisk prosess gjennom hensiktsmessig layout.
  • skal kunne benytte relevant teori i forhold til eget skapende arbeid

Generelle kompetanse

Studenten ​​

  • kan tilrettelegge for undervisning i grafikk og digitale medier
  • kan vurdere sammenhenger mellom materialer, helse og ressursbruk i et økologisk perspektiv

Content

No requirements over and above the admission requirements.

Teaching and learning methods

I emnet benyttes arbeidsformer som forelesninger, demonstrasjoner, gruppe- og individuelt verkstedsarbeid.

Det forventes at studenten tar ansvar for egen læring og utvikling, og at studenten selv innhenter relevant fagstoff ut over pensum.

Det benyttes varierte arbeids- og undervisningsformer, for å ivareta vekselspillet mellom skapende handling og teoretisk forståelse, samt gjennomgående fagdidaktiske refleksjoner.

Course requirements

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20% fravær i emnet.

Assessment

Kravet om tilstedeværelse må være innfridd før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamensoppgave - individuell mappeeksamen

Eksamensoppgaven består av et praktisk-estetisk arbeid og en skriftlig komponent. Det praktisk-estetiske arbeidet tar utgangspunkt i et gitt tema innen emnets innhold. Den skriftlige delen skal dokumentere studentens faglige refleksjonsnivå og har et omfang på 2000-2500 ord, og bygger på den praktiske komponenten.

Eksamensresultatet kan påklages.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Bestått - ikke bestått

Examiners

En intern sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.

Ekstern sensor brukes jevnlig.

Admission requirements

This course will give students an understanding of the theories and techniques required for efficient testing of IT systems.

Course contact person

Universitetslektor Hildegunn Solbø

Overlapping courses

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student:

  • is aware of the importance of evaluating and testing IT systems
  • is capable of explaining different techniques and using systems for the evaluation and testing of IT systems
  • understands how evaluation and testing relate to other activities in the development process

Skills

The student:

  • is familiar with and uses techniques to evaluate and test IT systems
  • is capable of preparing evaluation and test reports

General competence

The student:

  • is familiar with techniques and theories that promote good quality in IT systems
  • is aware of the importance of testing IT systems