Programplaner og emneplaner - Student
FKH2003 Printmaking and digital media Course description
- Course name in Norwegian
- Grafikk og digitale medier
- Study programme
-
Bachelor's Programme - Specialized Teacher Training in Design, Arts and Crafts
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet Grafikk og digitale medier bygger videre på praktisk estetiske ferdigheter studenten har tilegnet seg i foregående emner, og gir en innføring i ulike grafiske teknikker, og egnede digitale programvarer.
Emnet gir et innblikk i ulike grafiske uttrykk innenfor høytrykk, dyptrykk og plantrykk, samt innsikt i grafikkens historie.
Digitale medier vil bli brukt både som forberedelse til grafiske bildeuttrykk, og som selvstendig uttrykksform.
Recommended preliminary courses
For bachelorstudentene: Bestått alle emner i 1.år faglærer i kunst, design og håndverk inkludert praksisopplæring fra 1. studieår eller tilsvarende emner fra andre faglærerstudier.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:
Kunnskap
Studenten
- har grunnleggende kunnskap om grafiske uttrykksformer
- har innsikt i ulike digitale programvarer
- har kunnskap om relevante materialer, teknikker og redskaper, og vedlikehold av disse.
Ferdigheter
Studenten
- skal kunne benytte, relevante materialer, redskaper og teknikker innenfor høytrykk, dyptrykk og plantrykk.
- skal kunne bruke digitale medier i forberedelse til grafiske uttrykksformer, og som selvstendig digitalt uttrykk
- skal kunne beskrive en estetisk prosess gjennom hensiktsmessig layout.
- skal kunne benytte relevant teori i forhold til eget skapende arbeid
Generelle kompetanse
Studenten
- kan tilrettelegge for undervisning i grafikk og digitale medier
- kan vurdere sammenhenger mellom materialer, helse og ressursbruk i et økologisk perspektiv
Content
No requirements over and above the admission requirements.
Teaching and learning methods
I emnet benyttes arbeidsformer som forelesninger, demonstrasjoner, gruppe- og individuelt verkstedsarbeid.
Det forventes at studenten tar ansvar for egen læring og utvikling, og at studenten selv innhenter relevant fagstoff ut over pensum.
Det benyttes varierte arbeids- og undervisningsformer, for å ivareta vekselspillet mellom skapende handling og teoretisk forståelse, samt gjennomgående fagdidaktiske refleksjoner.
Course requirements
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20% fravær i emnet.
Assessment
Kravet om tilstedeværelse må være innfridd før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamensoppgave - individuell mappeeksamen
Eksamensoppgaven består av et praktisk-estetisk arbeid og en skriftlig komponent. Det praktisk-estetiske arbeidet tar utgangspunkt i et gitt tema innen emnets innhold. Den skriftlige delen skal dokumentere studentens faglige refleksjonsnivå og har et omfang på 2000-2500 ord, og bygger på den praktiske komponenten.
Eksamensresultatet kan påklages.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Bestått - ikke bestått
Examiners
En intern sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.
Ekstern sensor brukes jevnlig.
Admission requirements
This course will give students an understanding of the theories and techniques required for efficient testing of IT systems.
Course contact person
Universitetslektor Hildegunn Solbø
Overlapping courses
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student:
- is aware of the importance of evaluating and testing IT systems
- is capable of explaining different techniques and using systems for the evaluation and testing of IT systems
- understands how evaluation and testing relate to other activities in the development process
Skills
The student:
- is familiar with and uses techniques to evaluate and test IT systems
- is capable of preparing evaluation and test reports
General competence
The student:
- is familiar with techniques and theories that promote good quality in IT systems
- is aware of the importance of testing IT systems