Programplaner og emneplaner - Student
FKH2001 Wood and metall Course description
- Course name in Norwegian
- Tre og metall
- Study programme
-
Bachelor's Programme - Specialized Teacher Training in Design, Arts and Crafts
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I emnet Tre og metall vektlegges anvendelse og utprøvninger av basiskunnskaper fra grunnstudiet, med fordypning i de to materialområdene. I emnet Tre og metall får studentene en innføring i grunnleggende teknikker, materialkunnskap, maskin-opplæring og HMS innenfor materialområdene, gjennom opplæring i verksted, ved gjennomføring av arbeidskrav og et eksamensprosjekt.
Recommended preliminary courses
Coursework requirements
Individual student presents two topics (20 minutes per presentation including Q&A) in class.
Participation
There is an 80% obligatory participation in order for the student to pass this course.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskaper om skapende arbeid innen tredimensjonale uttrykk
- har kunnskap om ulike designprosesser fra idé til ferdig produkt
- har kunnskap om relevante materialer, teknikker og redskaper
- har kunnskap om vedlikehold av redskap og utstyr
- har grunnleggende kunnskaper om material- og miljølære
- har kunnskap om helse, miljø og sikkerhet (HMS) i materialbearbeiding og verkstedarbeid.
Ferdigheter
Studenten
- har kompetanse til å velge ut relevante materialer, teknikker og redskaper
- kan anvende og formidle begreper og grunnleggende teorier innen form- og fargelære
- kan bruke kunst- og designhistorie som referanse for skapende virksomhet
- kan legge til rette for et stimulerende læringsmiljø
- kan praktisere HMS-tiltak i materialbearbeiding og verkstedarbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan tilrettelegge for undervisning i ulike typer idéutvikling og designprosesser
- kan reflektere over fagets egenart i et samfunnsperspektiv
- har kjennskap til anvendelse av digitale verktøy i en designprosess
- kan vurdere sammenhenger mellom materialer, helse, miljø og ressursbruk
Teaching and learning methods
ARBEIDS- OG UNDERVISNINGSFORMER
Undervisningen organiseres i en verkstedsperiode. Studenter og lærere har et felles ansvar for å skape helhet i studiet og se dette teamarbeidet i forhold til læreryrket. Studenten skal selv ta ansvar for egen læring og utvikling. Gjennom varierte arbeids- og undervisningsformer ivaretas vekselspillet mellom estetisk skapende handling, teoretisk forståelse og kulturell referanse.
Arbeids- og undervisningsformer er:
- forelesninger, seminarer og individuelt studium
- faglige innføringer, demonstrasjoner, verkstedarbeid, opplæring i bruk av maskiner
- gruppearbeid, prosjektarbeid
- feltstudier
- varierte presentasjoner og dokumentasjonsformer
Praktisk skapende arbeid omfatter området harde materialer; tre og metall . I harde materialer er arbeidet konsentrert rundt grunnleggende teknikker, materialkunnskap, bruk av verktøy og maskiner innenfor de to materialområdene samt designprosess og tredimensjonal form. Gjennom arbeidet vektlegges idéutvikling og synliggjøring av idéer i en kreativ prosess. Digitale medier kan benyttes som kreativt arbeidsverktøy. Kunnskap om materialers egenskaper og helse, miljø og sikkerhet står sentralt.
Fagteori forankrer faget i et teoretisk idégrunnlag, i forskningsteorier og i praksiserfaring. Det legges vekt på forståelse for og anvendelse av begreper, grunnleggende teorier og analysemodeller som er relevant for fagområdet.
Fagdidaktikken reiser spørsmål om skolens faglige innhold, fagets egenart og fagets begrunnelse som skolefag. Fagdidaktikk i dette emnet tar primært opp spørsmål knyttet til undervisning i grunnskole og omhandler refleksjoner om hvordan faget kan læres, utvikles og undervises i.
Course requirements
This course covers problems, terminologies and methods in Universal Design of ICT.
Assessment
Individuell mappeeksamen
Mappeeksamen består av en praktisk-estetisk og en skriftlig komponent.
- Den praktisk-estetiske delen av mappeeksamenen tar utgangspunkt i et gitt tema og studentene velger selv innfallsvinkel innenfor materialområdene tre eller metall.
- Skriftlig del der fagteori, profesjonsforankring, metodebeskrivelse samt helse, miljø og sikkerhet (HMS) inngår. Den skriftlige delen skal dokumentere studentens faglige refleksjonsnivå. Omfang: 2000-2500 ord.
Eksamensresultatet kan påklages.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
A student who has completed this course should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
On successful completion of this course the student
- has specialized knowledge in different technologies and techniques relevant to universal design
- has advanced knowledge of forums and channels in which research results within universal design are published
Skills
On successful completion of this course the student
- can communicate ideas through concept sketches
- can design cost-effective prototypes
- can involve and communicate with users in the design process
- can evaluate the prototypes using various forms of user testing with diverse users
- can produce user manuals and product descriptions
General competence
On successful completion of this course the student
- can communicate scientific problems, analysis and conclusions in universal design of ICT to both specialists and the general public
- has practical experience with diverse user groups with a variety of needs for universal design
Examiners
This course is organized as a series of seminars where students present core concepts and topics in the literature. Guest lectures will be organized on chosen topics. Students work in groups under supervision.
Admission requirements
- Project examination in groups. The examination consists of one project report (4000-5000 words). This part of the examination counts 60% of the final grade
- Individual oral examination (20 minutes for each candidate). The oral examination counts 40% of the final grade
Both exams must be passed in order to pass the course.
Each group may consist of up to three candidates. The oral examination cannot be appealed.
Overlapping courses
For the oral exam, students will not have access to computers or other aids.