Programplaner og emneplaner - Student
FKH2001 Wood and metall Course description
- Course name in Norwegian
- Tre og metall
- Study programme
-
Bachelor's Programme - Specialized Teacher Training in Design, Arts and Crafts
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I emnet Tre og metall vektlegges anvendelse og utprøvninger av basiskunnskaper fra grunnstudiet, med fordypning i de to materialområdene. I emnet Tre og metall får studentene en innføring i grunnleggende teknikker, materialkunnskap, maskin-opplæring og HMS innenfor materialområdene, gjennom opplæring i verksted, ved gjennomføring av arbeidskrav og et eksamensprosjekt.
Recommended preliminary courses
15 sider egenproduserte notater. Sidene må være paginerte.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskaper om skapende arbeid innen tredimensjonale uttrykk
- har kunnskap om ulike designprosesser fra idé til ferdig produkt
- har kunnskap om relevante materialer, teknikker og redskaper
- har kunnskap om vedlikehold av redskap og utstyr
- har grunnleggende kunnskaper om material- og miljølære
- har kunnskap om helse, miljø og sikkerhet (HMS) i materialbearbeiding og verkstedarbeid.
Ferdigheter
Studenten
- har kompetanse til å velge ut relevante materialer, teknikker og redskaper
- kan anvende og formidle begreper og grunnleggende teorier innen form- og fargelære
- kan bruke kunst- og designhistorie som referanse for skapende virksomhet
- kan legge til rette for et stimulerende læringsmiljø
- kan praktisere HMS-tiltak i materialbearbeiding og verkstedarbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan tilrettelegge for undervisning i ulike typer idéutvikling og designprosesser
- kan reflektere over fagets egenart i et samfunnsperspektiv
- har kjennskap til anvendelse av digitale verktøy i en designprosess
- kan vurdere sammenhenger mellom materialer, helse, miljø og ressursbruk
Teaching and learning methods
ARBEIDS- OG UNDERVISNINGSFORMER
Undervisningen organiseres i en verkstedsperiode. Studenter og lærere har et felles ansvar for å skape helhet i studiet og se dette teamarbeidet i forhold til læreryrket. Studenten skal selv ta ansvar for egen læring og utvikling. Gjennom varierte arbeids- og undervisningsformer ivaretas vekselspillet mellom estetisk skapende handling, teoretisk forståelse og kulturell referanse.
Arbeids- og undervisningsformer er:
- forelesninger, seminarer og individuelt studium
- faglige innføringer, demonstrasjoner, verkstedarbeid, opplæring i bruk av maskiner
- gruppearbeid, prosjektarbeid
- feltstudier
- varierte presentasjoner og dokumentasjonsformer
Praktisk skapende arbeid omfatter området harde materialer; tre og metall . I harde materialer er arbeidet konsentrert rundt grunnleggende teknikker, materialkunnskap, bruk av verktøy og maskiner innenfor de to materialområdene samt designprosess og tredimensjonal form. Gjennom arbeidet vektlegges idéutvikling og synliggjøring av idéer i en kreativ prosess. Digitale medier kan benyttes som kreativt arbeidsverktøy. Kunnskap om materialers egenskaper og helse, miljø og sikkerhet står sentralt.
Fagteori forankrer faget i et teoretisk idégrunnlag, i forskningsteorier og i praksiserfaring. Det legges vekt på forståelse for og anvendelse av begreper, grunnleggende teorier og analysemodeller som er relevant for fagområdet.
Fagdidaktikken reiser spørsmål om skolens faglige innhold, fagets egenart og fagets begrunnelse som skolefag. Fagdidaktikk i dette emnet tar primært opp spørsmål knyttet til undervisning i grunnskole og omhandler refleksjoner om hvordan faget kan læres, utvikles og undervises i.
Course requirements
Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.
Arbeidskrav:
- Presentasjon av problemstilling og prosjektplan.
- Gjennomført Maskinopplæring
- Praktiske eksempler på teknikker
- Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20% fravær i emnet.
Assessment
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om norsk historie i eldre og nyere tid
- har kunnskap om samarbeid og konflikt omkring bærekraftig utvikling og ressursutnyttelse
- har kunnskap om ideologier, makt og det norske styringssystem
- har kunnskap om medborgerskap, demokrati og demokratiseringsprosesser
- har kunnskap om internasjonal politikk, om FN og menneskerettigheter
- har kunnskap om samene som urfolk og de nasjonale minoritetene
- har kunnskap om kulturelt mangfold, globalisering og migrasjon
- har kunnskap om sosialisering, identitetsdanning og ulikhet i et samfunnsfaglig perspektiv
- har kunnskap om digital dømmekraft og samfunnsdeltakelse
Ferdigheter
Studenten
- kan fremme bærekraftig handlingskompetanse hos elevene
- kan arbeide med verdier og holdninger i samfunnsfag, stimulere til undring og respekt for mangfold og bruke dette som en ressurs i arbeidet med elevene
- kan trene elever til digital dømmekraft og bruke digitale kanaler til aktivt demokratisk medborgerskap
- kan sammenligne og forklare ulikhet i levekår i forskjellige deler av verden
- kan forstå og anvende statistikk og måltall på en hensiktsmessig måte klasserommet
- kan fremme politisk sosialisering hos barn og unge
Generell kompetanse
Studenten
- kan legge til rette for demokratisk læringsfellesskap
- kan stimulere til at elevene kan undersøke selv, samarbeide og ta ansvar
- kan stimulere til kritisk tenkning hos elevene sine
- kan reflektere kritisk omkring læremidler og læringsressurser i samfunnsfag
Permitted exam materials and equipment
Se fagplan.
Grading scale
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den innledende fagplandelen.
Storyline om bærekraftig utvikling
Studentene deltar i en storyline i grupper på tre-fem studenter som utformer og undersøker spørsmål knyttet til bærekraftig utvikling. Arbeidet skal munne ut i en muntlig presentasjon på ca. 15 minutter. Studentene skriver deretter et individuelt refleksjonsnotat på bakgrunn av undervisningsopplegget som skal inkludere både faglige og fagdidaktiske perspektiver. Omfang 1200 ord (+/- 10%). Hverandrevurdering av refleksjonsnotatet inngår i arbeidskravet. Formålet med arbeidskravet er å få erfaring med utforskende og estetiske arbeidsmåter innen utdanning for bærekraftig utvikling.
Deltakelse på eksamensseminar
Deltakelse på eksamensseminar der studentene forbereder, samarbeider om og presenterer løsningsforslag til tenkte eksamensoppgaver.
Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglige arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplanen for nærmere informasjon om arbeidskravene.
Examiners
Fem timer skriftlig individuell eksamen under tilsyn.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Admission requirements
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Overlapping courses
Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.