Programplaner og emneplaner - Student
FKH1200 Study of professions 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Profesjonsfag 1
- Study programme
-
Bachelor's Programme - Specialized Teacher Training in Design, Arts and Crafts
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Required preliminary courses
Opptak til studiet
Learning outcomes
Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:
Kunnskap
Fagdidaktikk
Studenten
- har kunnskap om fagets historie og legitimering i grunnskolen
- har kunnskap om læreplaner, teori og praksis i grunnskolen
- har kunnskap om fagfeltets bredde og utvikling av bærekraftige holdninger til materiell og visuell kultur i et tverrfaglig perspektiv
- har kunnskap om barn og unges visuelle språk, utvikling og dannelse
- har kunnskap om fagdidaktisk teori med relevans for grunnskolens allmenndannende oppdrag
Pedagogikk
Studenten
- har kunnskap om klasseledelse og betydningen av å skape et motiverende og inkluderende læringsmiljø
- har kunnskap om ulike perspektiver på lærerprofesjonen og relasjonen elev/lærer
- har innsikt i ulike teorier om læring, lek og kreative prosesser
- kjenner til ulike perspektiver på og ulike vilkår for barn og unges oppvekst, identitetsutvikling og danning
- har kunnskap om ungdomskulturer og skolen som flerkulturell møteplass
- kjenner til skolens verdigrunnlag og sentrale styringsdokumenter for opplæring
Ferdigheter
Fagdidaktikk
Studenten
- kan reflektere over betydningen av motivasjon og ledelse i arbeid med Kunst og håndverk
- kan planlegge undervisning og reflektere over valg og konkretisering av lærestoff med utgangspunkt i gjeldende læreplaner for grunnskolen
- kan reflektere over forholdet mellom fagteori, læreplaner, undervisningspraksis og barn og unges skapende arbeid
- kan arbeide systematisk og anvende ulike metoder i refleksjon over eget skapende arbeid
- kan begrunne og reflektere over vurdering med basis i oppgaveformulering og forventning på ulike trinn
Pedagogikk
Studenten
- kan motivere og veilede elever i arbeidet med å nå læringsmål
- kan planlegge, gjennomføre, vurdere og reflektere over eget undervisningsarbeid
- kan samarbeide med kolleger om tilrettelegging av undervisning
- kan gjøre rede for noen etiske problemstillinger knyttet til lærerprofesjonen
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over aktuell fagdidaktisk problematikk og teori
- kan bruke digitale medier som læringsverktøy og læringsarena
- kan reflektere over og følge opp relevante HMS-tiltak knyttet til fagområder, materialer og verksteder
- kan diskutere og reflektere over verdien av kulturelt mangfold
- kan formidle sentralt fagstoff muntlig og skriftlig og delta i faglige diskusjoner
- kan drøfte etiske problemstillinger som oppstår i skolehverdagen
- kan delta i og reflektere over tverrprofesjonelt samarbeid med studenter fra ulike profesjonsstudier (Interact)
Teaching and learning methods
Alle sentrale aspekter ved emneområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid.
Sentrale problemstillinger tematiseres fra ulike perspektiver i løpet av studiet. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe-/prosjektarbeid og selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer underveis.
Course requirements
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- En fagdidaktisk oppgave knyttet til fagfeltet.
- En tverrprofesjonell oppgave, Inter1100, i samarbeid med studenter ved andre studieretninger
- En muntlig presentasjon i grupper over et pedagogisk tema.
- En muntlig grupperapport knyttet til praksis i grunnskolen.
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen
Det kreves minimum 80 prosent frammøte med deltakelse i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse:
Assessment
Eksamen i profesjonsfaget er delt i to. En eksamen for pedagogiske emner og en for fagdidaktiske emner.
- Fagdidaktiske emner: individuell skriftlig hjemmeeksamen over to dager knyttet til praksisopplæringen, se egen emneplan for praksisopplæring (ca. 1500-1700 ord). Teller 40 prosent av sluttkarakter.
- Pedagogiske emner: individuell skriftlig hjemmeeksamen over fem dager (ca. 2000-2500 ord). Teller 60 prosent av sluttkarakter.
Permitted exam materials and equipment
Alle.
Grading scale
Like FYB2100, this course focuses on public health and health in a life course perspective. Promoting health and participation for individuals with various levels of functioning and health is an important part of professional physiotherapy practice. Physiotherapists must be able to obtain information about the physical, psychosocial and organisational factors that characterise the arenas where people live their lives. The key arenas are the home, workplace, schools and kindergartens, and these can be relevant arenas for rehabilitation, habilitation and health-promoting work. Physiotherapists must also take care of health challenges of people who are excluded from various arenas in life as the labour market or participating in the society, for example addicts, homeless people or people with disablements.
The students will also participate in the interdisciplinary teaching initiative INTER1200. See https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interactfor a more detailed description of INTERACT.
INTER1200: ‘Communication with Children, Young People and their Families’ (1.5 credits) makes up the second module of the university's teaching project INTERACT. INTER1200 increases students' knowledge about communication and interaction with children and young people. As in INTER1100, the students receive training in cooperating with students from other programmes of professional study on topics relating to the everyday lives of children and young people.
Examiners
Passed first year of the programme or equivalent.