EPN-V2

FKH1200 Study of professions 1 Course description

Course name in Norwegian
Profesjonsfag 1
Study programme
Bachelor's Programme - Specialized Teacher Training in Design, Arts and Crafts
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Course history

Required preliminary courses

Opptak til studiet.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:

Kunnskap

Fagdidaktikk

Studenten

  • har kunnskap om fagets historie og legitimering i grunnskolen
  • har kunnskap om læreplaner, teori og praksis i grunnskolen
  • har kunnskap om fagfeltets bredde og utvikling av bærekraftige holdninger til materiell og visuell kultur i et tverrfaglig perspektiv
  • har kunnskap om barn og unges visuelle språk, utvikling og dannelse
  • har kunnskap om fagdidaktisk teori med relevans for grunnskolens allmenndannende oppdrag

Pedagogikk

Studenten

  • har kunnskap om klasseledelse og betydningen av å skape et motiverende og inkluderende læringsmiljø
  • har kunnskap om ulike perspektiver på lærerprofesjonen og relasjonen elev/lærer
  • har innsikt i ulike teorier om læring, lek og kreative prosesser
  • kjenner til ulike perspektiver på og ulike vilkår for barn og unges oppvekst, identitetsutvikling og danning
  • har kunnskap om ungdomskulturer og skolen som flerkulturell møteplass
  • kjenner til skolens verdigrunnlag og sentrale styringsdokumenter for opplæring

Ferdigheter

Fagdidaktikk

Studenten

  • kan reflektere over betydningen av motivasjon og ledelse i arbeid med kunst og håndverk
  • kan planlegge undervisning og reflektere over valg og konkretisering av lærestoff med utgangspunkt i gjeldende læreplaner for grunnskolen
  • kan reflektere over forholdet mellom fagteori, læreplaner, undervisningspraksis og barn og unges skapende arbeid
  • kan arbeide systematisk og anvende ulike metoder i refleksjon over eget skapende arbeid
  • kan begrunne og reflektere over vurdering med basis i oppgaveformulering og forventning på ulike trinn

Pedagogikk

Studenten

  • kan motivere og veilede elever i arbeidet med å nå læringsmål
  • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og reflektere over eget undervisningsarbeid
  • kan samarbeide med kolleger om tilrettelegging av undervisning
  • kan gjøre rede for noen etiske problemstillinger knyttet til lærerprofesjonen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over aktuell fagdidaktisk problematikk og teori
  • kan bruke digitale medier som læringsverktøy og læringsarena
  • kan reflektere over og følge opp relevante HMS-tiltak knyttet til fagområder, materialer og verksteder
  • kan diskutere og reflektere over verdien av kulturelt mangfold
  • kan formidle sentralt fagstoff muntlig og skriftlig og delta i faglige diskusjoner
  • kan drøfte etiske problemstillinger som oppstår i skolehverdagen

Teaching and learning methods

The following coursework is compulsory and must be approved before the student can sit the exam:

  • 4 of 7 individual exercises
  • participation in software lab course (4 hours)
  • 1 group assignment in practical lab, 3-5 page report

Course requirements

Individual written exam under supervision, 3 hours

The result of the exam can be appealed.

A resit or rescheduled exam may take the form of an oral exam. If oral exams are used for resits or rescheduled exams, the exam results cannot be appealed.

Assessment

Grade scale A-F.