Programplaner og emneplaner - Student
FKH1004 Digital tools and media Course description
- Course name in Norwegian
 - Digitale verktøy og medier
 
- Weight
 - 5.0 ECTS
 
- Year of study
 - 2021/2022
 
- Course history
 - 
                                                    
 
- 
    
Introduction
Emnet omhandler grunnleggende problemstillinger knyttet til digitale medier slik det kommer til uttrykk i skoleverkets læreplaner. Dette omfatter å opparbeide innsikt i fagets egenart og tilegne seg erfaring med ulike digitale verktøy, medier og programvare. Det legges vekt på øve opp evnen til å formidle og bruke fagspråk i eget arbeid og i undervisning. Fagdidaktikk inngår i emnet. I tillegg er emnet også nært knyttet til de øvrige emnene på studiet.
 - 
    
Required preliminary courses
Opptak til studiet.
 - 
    
Learning outcomes
Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:
Kunnskap
Studenten
- har basiskunnskap om digitale verktøy, medier og aktuell programvare
 - har kunnskap om systematiske, utforskende og kreative prosesser i arbeid med digitale medier og verktøy
 - har kunnskap om innhenting av digital informasjon, formidling og veiledning
 - har kjennskap til opphavsrettslige forhold i visuelle og digitale medier
 
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende egnede digitale verktøy i eget skapende arbeid
 - kan dokumentere, reflektere over og formidle egen prosess
 - kan finne fram til relevant faglitteratur og anvende fagspråk i arbeidet med digitale medier
 - kan bruke digitale medier i skapende arbeid og formidling
 - kan reflektere rundt etiske og HMS utfordringer i arbeid med digitale medier
 
Generell kompetanse
Studenten
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre innen fagområdet og slik bidra til utvikling av god praksis
 - kan kritisk vurdere ulike ytringer, meningsinnhold og kommunikasjon gjennom digitale medier og verktøy
 - har kommunikasjonskompetanse og kan bruke fagterminologi både skriftlig og muntlig
 
 - 
    
Teaching and learning methods
Arbeidet i emnet skal sikre et vekselspill mellom teoretisk kunnskap, praktisk erfaring, pedagogisk og didaktisk refleksjon. Emnet må ses i sammenheng med praksisopplæringen og undervisningen i profesjonsfaget. Alle sentrale aspekter behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid.
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for veiledning, faglige diskusjoner, gruppearbeid og selvstudium.
 - 
    
Course requirements
Obligatorisk tilstedeværelse og aktiviteter må være innfridd og være vurdert til godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.
- Dokumentasjon av praktisk/teoretisk arbeid presentert og faglig drøftet i plenum.
 - Minimum 80% deltagelse i obligatorisk undervisning
 
 - 
    
Assessment
Individuell mappeeksamen som inkluderer:
- Skriftlig del der fagteori og profesjonsforankring inngår. Omfang på 1000-1500 ord.
 - Ferdigstilt praktisk skapende arbeid med dokumentert prosess.
 
Eksamensresultat kan påklages.
 - 
    
Permitted exam materials and equipment
Alle.
 - 
    
Grading scale
Bestått - Ikke bestått
 - 
    
Examiners
En intern sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Ekstern sensor kan anvendes.
 - 
    
Course contact person
Universitetslektor Kari Saasen Strand
 - 
    
Overlapping courses
Emnet overlapper 5 studiepoeng mot FKH1000.