EPN-V2

FKH1003 Ceramic art and design Course description

Course name in Norwegian
Leire og design
Study programme
Bachelor's Programme - Specialized Teacher Training in Design, Arts and Crafts
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history

Introduction

Alle hjelpemidler er tillatt på den skriftlige oppgaven.

Required preliminary courses

Det gis gradert karakter på skalaen A-F, der A-E er bestått og F er stryk.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om materialer, teknikker og redskaper i arbeid med kunst, design og leire
  • har grunnleggende kunnskap om ulike formale virkemidler i to - og tredimensjonalform
  • har kunnskap om kreative prosesser og fagteori
  • har kunnskap om materialer, bærekraft og HMS relevant for arbeid med design og leire
  • har innsikt i forskning og utviklingsarbeid som er relevant for kunst og håndverk i skole og samfunn

Ferdigheter

Studenten

  • kan arbeide utforskende, kreativt og systematisk i en kunst og designprosess
  • kan utvikle en idé, anvende formale virkemidler og gjennomføre produksjonsprosesser fram til ferdig produkt
  • kan anvende egnede teknikker, materiale og redskaper i arbeid med form og funksjon
  • kan dokumentere, reflektere over og formidle egen utøvende prosess
  • kan finne relevant faglitteratur og anvende fagspråk i arbeid med kunst, design og leire
  • kan drøfte og reflektere rundt HMS utfordringer i verksteder

Generell kompetanse

Studenten

  • har kjennskap til relevante etiske problemstillinger for fagområdet
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre innen fagområdet og slik bidra til utvikling av god praksis
  • har kommunikasjonskompetanse og kan bruke fagterminologi både skriftlig og muntlig
  • har generell verkstedkompetanse knyttet til arbeid med leire

Teaching and learning methods

All læring i kroppsøving og idrettsfag er preget av kroppslig erfaring. Det legges derfor vekt på teoretiske perspektiv som drøfter forholdet mellom kropp og læring. Sentrale teoretiske perspektiv kan være:

  • Kropp og fenomenologi
  • Sosio-kulturelt perspektiv på kropp
  • Sosial konstruktivistisk perspektiv på kropp

Emnet belyser også kroppens sentrale betydning i identitetsarbeid. I tillegg belyses dagsaktuelle problemstillinger i kroppsøving og idrettsfag. Eksempel på dette kan være:

  • Lærer- eller situasjonsstyrt undervisning?
  • Kroppsøving, danning eller helse?
  • Samarbeid skole og toppidrett, et dilemma?
  • Nye vs. gamle former for friluftsliv
  • Kroppsøving - et kjønnet fag?
  • Kroppsøving - et assimileringsprosjekt?
  • Hva er meningen med idretten?
  • Hva er god helse og hvilken rolle spiller skolen?

Course requirements

Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.

  • Presentasjon av tema innen material- og miljølære.
  • Dokumentasjon av praktisk/teoretisk arbeid presentert og faglig drøftet i plenum.
  • Minimum 80% deltagelse i obligatorisk undervisning
  • Verkstedshåndbok for arbeid med leire i verksted

Assessment

Individuell mappeeksamen som inkluderer:

  • Skisser, material- og teknikkutprøvinger
  • Ferdigstilt praktisk skapende arbeid
  • Skriftlig del der fagteori, profesjonsforankring og helse, miljø og sikkerhet (HMS) inngår. Omfang på 2000-2500 ord

Eksamensresultat kan påklages.

Permitted exam materials and equipment

Alle.

Grading scale

Gradert karakter A-F

Examiners

En intern sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Ekstern sensor kan anvendes.

Overlapping courses

Emnet overlapper 10 studiepoeng mot FKH1000.