EPN-V2

FKH1003 Ceramic art and design Course description

Course name in Norwegian
Leire og design
Study programme
Bachelor's Programme - Specialized Teacher Training in Design, Arts and Crafts
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history

Introduction

Emnet omhandler grunnleggende problemstillinger knyttet til skapende arbeid slik det kommer til uttrykk i skoleverkets læreplaner. Dette omfatter å opparbeide innsikt i fagets egenart og tilegne seg erfaring med ulike teknikker, materialer og redskaper. Det legges vekt på øve opp evnen til å formidle og bruke fagspråk i eget arbeid og i undervisning. Fagdidaktikk inngår i emnet. I tillegg er emnet også nært knyttet til de øvrige emnene på studiet.

Required preliminary courses

Opptak til studiet.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om materialer, teknikker og redskaper i arbeid med kunst, design og leire
  • har grunnleggende kunnskap om ulike formale virkemidler i to - og tredimensjonalform
  • har kunnskap om kreative prosesser og fagteori
  • har kunnskap om materialer, bærekraft og HMS relevant for arbeid med design og leire
  • har innsikt i forskning og utviklingsarbeid som er relevant for kunst og håndverk i skole og samfunn

Ferdigheter

Studenten

  • kan arbeide utforskende, kreativt og systematisk i en kunst og designprosess
  • kan utvikle en idé, anvende formale virkemidler og gjennomføre produksjonsprosesser fram til ferdig produkt
  • kan anvende egnede teknikker, materiale og redskaper i arbeid med form og funksjon
  • kan dokumentere, reflektere over og formidle egen utøvende prosess
  • kan finne relevant faglitteratur og anvende fagspråk i arbeid med kunst, design og leire
  • kan drøfte og reflektere rundt HMS utfordringer i verksteder

Generell kompetanse

Studenten

  • har kjennskap til relevante etiske problemstillinger for fagområdet
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre innen fagområdet og slik bidra til utvikling av god praksis
  • har kommunikasjonskompetanse og kan bruke fagterminologi både skriftlig og muntlig
  • har generell verkstedkompetanse knyttet til arbeid med leire

Teaching and learning methods

Emnet omhandler yrkesrelevant og tilpasset opplæring i ungdomstrinnet og videregående skole.;Det arbeides med faglig fordypning og praksis i skole og arbeidsliv, utvikling av læringsmiljø, klasseledelse og kartlegging av elevers læreforutsetninger. Læringsteori knyttes aktivt opp mot de ulike temaene og studentene arbeider med bevisstgjøring av eget pedagogisk ståsted. Det legges vekt på entreprenørielle arbeidsmetoder, arbeidsprosesser og dokumentasjon av yrkesdifferensiert undervisning. Emnet tar også for seg produktutvikling, kvalitetssikring og helse- miljø og sikkerhet i restaurant- og matfagene.

Course requirements

Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.

  • Presentasjon av tema innen material- og miljølære.
  • Dokumentasjon av praktisk/teoretisk arbeid presentert og faglig drøftet i plenum.
  • Minimum 80% deltagelse i obligatorisk undervisning
  • Verkstedshåndbok for arbeid med leire i verksted

Assessment

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;

;

Kunnskap;

Studenten;

  • kjenner til yrkesfag, pedagogikk og yrkesdidaktikk, arbeidsmetoder, verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen i restaurant- og matfag
  • kjenner til aktuelle læringsteorier, klasseledelse og hvordan bygge relasjoner i et læringsfellesskap
  • kjenner til gjeldende lovverket for tilpasset opplæring og spesialundervisning
  • kjenner til helse, miljø og sikkerhet i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag
  • kjenner til gjeldene lovverk og styringsdokumenter for kvalitetssikring og trygg mat som er relevante for yrkesutøvelsen innenfor restaurant og matfagene
  • kjenner til gründervirksomhet, økonomisk, pedagogisk, og sosialt entreprenørskap.

;

Ferdigheter;;

Studenten

  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplæring innenfor restaurant- og matfagene tilpasset elevenes og lærlingenes behov;
  • kan tilrettelegg for at elevene skal jobbe systematisk med grunnleggende ferdigheter
  • kan henvise til og bruke ulike kvalitetsteorier, kvalitetssikringsmetodikk og begrunne kritiske valg i gjennomføring av kvalitetssikringsprosjekter
  • kan anvende sin yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske - og teknologiske kunnskaper i arbeidet med entreprenørielle prosesser.
  • kan utøve grunnleggende førstehjelp

;

Generell kompetanse;;

Studenten;

  • kan ved faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet
  • kan legge til rette for entreprenøriell læring, og involvering av lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv i opplæringen
  • kan utøve klasseledelse, bygge gode relasjoner, og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljøer.
  • kan bygge relasjoner til aktuelle samarbeidspartnere i skole og arbeidsliv

Permitted exam materials and equipment

Alle.

Grading scale

Gradert karakter A-F

Examiners

Individuell hjemmeeksamen over 14 dager. Skriftlig refleksjon basert på tre til fire selvvalgte arbeidskrav i emnet med fokus på hvilken betydning kvalitetssikring, HMS og entreprenøriell lærling har for relevant yrkesopplæring i restaurant- og matfag.;Omfang: 3000 ord +/- 10 %.

;

Ny og utsatt eksamen;

  • Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
  • Ved karakteren F for ikke bestått kan en omarbeidet versjon av eksamen leveres til sensur én gang
  • ;Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb;

Overlapping courses

Alle hjelpemidler tillatt.;