Programplaner og emneplaner - Student
FKH1003 Ceramic art and design Course description
- Course name in Norwegian
- Leire og design
- Study programme
-
Bachelor's Programme - Specialized Teacher Training in Design, Arts and Crafts
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Alle hjelpemidler er tillatt på den skriftlige oppgaven.
Required preliminary courses
Det gis gradert karakter på skalaen A-F, der A-E er bestått og F er stryk.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om materialer, teknikker og redskaper i arbeid med kunst, design og leire
- har grunnleggende kunnskap om ulike formale virkemidler i to - og tredimensjonalform
- har kunnskap om kreative prosesser og fagteori
- har kunnskap om materialer, bærekraft og HMS relevant for arbeid med design og leire
- har innsikt i forskning og utviklingsarbeid som er relevant for kunst og håndverk i skole og samfunn
Ferdigheter
Studenten
- kan arbeide utforskende, kreativt og systematisk i en kunst og designprosess
- kan utvikle en idé, anvende formale virkemidler og gjennomføre produksjonsprosesser fram til ferdig produkt
- kan anvende egnede teknikker, materiale og redskaper i arbeid med form og funksjon
- kan dokumentere, reflektere over og formidle egen utøvende prosess
- kan finne relevant faglitteratur og anvende fagspråk i arbeid med kunst, design og leire
- kan drøfte og reflektere rundt HMS utfordringer i verksteder
Generell kompetanse
Studenten
- har kjennskap til relevante etiske problemstillinger for fagområdet
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre innen fagområdet og slik bidra til utvikling av god praksis
- har kommunikasjonskompetanse og kan bruke fagterminologi både skriftlig og muntlig
- har generell verkstedkompetanse knyttet til arbeid med leire
Teaching and learning methods
All læring i kroppsøving og idrettsfag er preget av kroppslig erfaring. Det legges derfor vekt på teoretiske perspektiv som drøfter forholdet mellom kropp og læring. Sentrale teoretiske perspektiv kan være:
- Kropp og fenomenologi
- Sosio-kulturelt perspektiv på kropp
- Sosial konstruktivistisk perspektiv på kropp
Emnet belyser også kroppens sentrale betydning i identitetsarbeid. I tillegg belyses dagsaktuelle problemstillinger i kroppsøving og idrettsfag. Eksempel på dette kan være:
- Lærer- eller situasjonsstyrt undervisning?
- Kroppsøving, danning eller helse?
- Samarbeid skole og toppidrett, et dilemma?
- Nye vs. gamle former for friluftsliv
- Kroppsøving - et kjønnet fag?
- Kroppsøving - et assimileringsprosjekt?
- Hva er meningen med idretten?
- Hva er god helse og hvilken rolle spiller skolen?
Course requirements
Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.
- Presentasjon av tema innen material- og miljølære.
- Dokumentasjon av praktisk/teoretisk arbeid presentert og faglig drøftet i plenum.
- Minimum 80% deltagelse i obligatorisk undervisning
- Verkstedshåndbok for arbeid med leire i verksted
Assessment
Individuell mappeeksamen som inkluderer:
- Skisser, material- og teknikkutprøvinger
- Ferdigstilt praktisk skapende arbeid
- Skriftlig del der fagteori, profesjonsforankring og helse, miljø og sikkerhet (HMS) inngår. Omfang på 2000-2500 ord
Eksamensresultat kan påklages.
Permitted exam materials and equipment
Alle.
Grading scale
Gradert karakter A-F
Examiners
En intern sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Ekstern sensor kan anvendes.
Overlapping courses
Emnet overlapper 10 studiepoeng mot FKH1000.