EPN-V2

FKFH6000 Diversity Competence in Health Care Course description

Course name in Norwegian
Mangfoldskompetanse i helsearbeid
Study programme
Diversity Competence in Health Care
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emneplanen ble godkjent av rektor 20. august 2009 og revidert av studieutvalget 15. januar 2015

Redaksjonelle endringer foretatt 9. juni 2016, 25. juni 2019 og 17. januar 2020.

Gjeldende fra høstsemesteret 2020.

Redaksjonelle endringer foretatt 29.02.2024.

Emnet Mangfoldskompetanse i helsearbeid har et omfang på 30 studiepoeng og er et deltidsstudium som går over ett studieår. Emnet legger vekt på sentrale perspektiver og begreper som bidrar til økt forståelse av kommunikasjon, samhandling og maktforhold i dagens mangfoldige samfunn (se innhold), med spesielt fokus på interaksjon mellom brukergrupper og helsepersonell. Det fokuseres også på ulike gruppers møte med helsevesenet, målet om likeverdige helsetjenester og kulturspesifikke temaer innen helse.

Emnet er utviklet for å imøtekomme helsearbeiderens behov for økt kompetanse om mangfold, og gir et kunnskapsbasert grunnlag for helsearbeid i et mangfoldig og komplekst samfunn.

Emnet Mangfoldskompetanse i helsearbeid er en revidert versjon av det tidligere emnet Flerkulturelt Helsearbeid.

Required preliminary courses

Bachelorstudiet i arkivvitenskap retter seg mot kandidater som ønsker å kvalifisere seg for arbeid innen arkiv- og dokumentasjonsforvaltning i offentlige og private organisasjoner og institusjoner. Studiet er profesjonsrettet.

Learning outcomes

For å bli tatt opp til bachelorstudiet kreves generell studiekompetanse. Søkere kan også tas opp på grunnlag av realkompetanse etter individuell vurdering.

Content

Sentrale temaer i emnet er:

  • Mangfold og mangfoldskompetanse
  • Minoritet og majoritet
  • Kultur, etnisitet, religion, kjønn, klasse
  • Migrasjon og migrasjonshelse
  • Funksjonsvariasjon
  • Identitet og tilhørighet
  • Profesjon, kommunikasjon og tillitt
  • Kommunikasjon via tolk og flerspråklighet
  • Kultursensitivitet og etnosentrisme
  • Inkludering og integrering
  • Ekskludering og utenforskap
  • Diskriminering, abelisme og rasisme
  • Interseksjonalitet
  • Postkolonisme og dekolonisering
  • Maktperspektiver

Teaching and learning methods

Læringsutbyttebeskrivelsene i studiet er utformet i henhold til 1. syklus (bachelornivå) i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket for høyere utdanning. Kandidaten skal etter fullført studium ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

En kandidat med fullført utdanning fra bachelorstudiet i Arkivvitenskap har:

  • bred kunnskap om arkivfagets sentrale temaer og problemstillinger, og om faglige teorier og metoder
  • forståelse for de prosesser som genererer dokumentasjon og for dokumentasjonens og arkivenes rolle i organisasjoner og i samfunnet
  • god innsikt i relevant lovverk, faglige standarder og fagetiske prinsipper
  • god kunnskap om norsk arkivvesen og kjennskap til internasjonale forhold

Ferdigheter

En kandidat som fullfører bachelorstudiet i Arkivvitenskap kan

  • anvende faglige kunnskaper på praktiske og teoretiske problemstillinger innen arkivfeltet i tråd med norsk lovgiving
  • analysere og beskrive virksomhets- og dokumentasjonsprosesser
  • beskrive, organisere, vurdere, forvalte og formidle dokumentasjon og arkiv
  • planlegge, organisere og styre arkiv- og dokumentasjonsforvaltningen i en virksomhet
  • stille krav til og forvalte systemer for fangst og bevaring av dokumentasjon og arkiv

Generell kompetanse

En kandidat som fullfører bachelorstudiet i Arkivvitenskap

  • har evne til analytisk tenkning og refleksjon
  • kan følge kunnskapsutviklingen på fagfeltet og gjøre selvstendige og kritisk faglige vurderinger
  • kan formidle sentralt fagstoff skriftlig og muntlig
  • kan bidra til utvikling av god praksis innen fagområdet
  • kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, selvstendig og i gruppe

Course requirements

Studiet er et heltidsstudium som består av 16 emner à 10 studiepoeng, hvorav 15 er obligatoriske, samt én obligatorisk bacheloroppgave à 20 studiepoeng.

Studieprogrammets 5. semester inneholder et valgfritt emne på 10 studiepoeng. Studentene kan velge mellom valgemner i Arkivvitenskap eller fra tredje studieår ved bachelorstudiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap, eller emner innenfor andre arkivrelevante studier.

Kandidater som ikke har bestått en eksamen etter ny/utsatt prøve, bør følge undervisningen i faget på nytt og gå opp til neste ordinære eksamen.

Assessment

Individuell skriftlig innlevering, ett faglig refleksjonsnotat på 5000 ord +/- 10 %. Notatet er en videreutvikling av første arbeidskrav som har vært gjenstand for veiledning.

Permitted exam materials and equipment

Omfanget av de enkelte arbeidskravene vil variere med emne og oppgavens tema. Alle arbeidskrav må være levert innen en fastsatt frist og godkjent av faglærer, før kandidaten kan fremstille seg til eksamen i emnet. Ved underkjenning av arbeidskrav vil kandidaten få mulighet til å levere en bearbeidet versjon av oppgaven innen ny frist. Overholdes ikke denne fristen, vil kandidaten bli trukket fra eksamen.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Det gis gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.

Vurderingskriterier

A: Fremragende

Viser fremragende kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i tråd med emnets innhold og læringsutbytter

B: Meget god

Viser meget gode kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i tråd med emnets innhold og læringsutbytter

C: God

Viser gode kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i tråd med emnets innhold og læringsutbytter

D: Nokså god

Viser begrensede kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i tråd med emnets innhold og læringsutbytter

E: Tilstrekkelig

Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i tråd med emnets innhold og læringsutbytter

F: Ikke bestått

Tilfredsstiller ikke minimumskravene til kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i tråd med emnets innhold og læringsutbytter

Examiners

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor. Ekstern sensor leser et uttrekk av eksamene og samhandler med intern sensor på en slik måte at ekstern sensur kommer alle studentene i gruppen til gode.

Admission requirements

Målgruppe

Emnet er utviklet for å imøtekomme helsetjenestens behov for økt kompetanse om mangfold, og gir et kunnskapsbasert grunnlag for helsearbeid i et mangfoldig samfunn knyttet til helse, sykdom og behandling i det norske helsevesenet

Opptakskrav

For opptak kreves det minst tre års relevant høyere utdanning.

Overlapping courses

Emne overlapper med emne FKF6000