Programplaner og emneplaner - Student
FKF6200 Intercultural Professional Competence 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Flerkulturell fagkompetanse 2
- Study programme
-
Intercultural Professional Competence 2
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Høgskolen i Oslo og Akershus har siden høsten 1997 tilbudt videreutdanning i Flerkulturell fagkompetanse 2 (fram til våren 2013 med navnet Flerkulturell forståelse 2). Videreutdanning i flerkulturell fagkompetanse tilbys som to påfølgende nivåer kalt Flerkulturell fagkompetanse 1 og 2 (FKF1 og FKF2).
FKF2 er et deltidsstudium som går over ett studieår og gir 30 studiepoeng.
Tematikk for studiet FKF2
Mål for studiet er å fremme kompetanse for yrkes- og profesjonsutøvelse i et flerkulturelt samfunn. Fokus er velferdsstaten som samhandlingsarena mellom yrkes- og profesjonsutøvere og flerkulturelle brukergrupper. Studiet er preget av tverrfaglighet, der teori og empiri, det generelle og det fagspesifikke er integrert til en helhetlig forståelse av flerkulturelle spørsmål. Det vil derfor bli lagt betydelig vekt på studentenes personlige og yrkesmessige erfaring.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har analytisk kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger, forskning og metode innen det flerkulturelle fagfeltet på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
- har analytisk kunnskap om profesjonsutøvelse i en flerkulturell kontekst
Ferdigheter
Studenten
- har evne til å håndtere flerkulturelle problemstillinger i sin yrkesutøvelse
- gjennom refleksjon av egen og andres virkelighetsforståelse
- gjennom tverrfaglig samarbeid
Generell kompetanse
Studenten
- har evne til både muntlig og skriftlig analyse av flerkulturelle problemstillinger
- har evne til å veilede kolleger og brukergrupper i flerkulturelle problemstillinger
- har evne til å ta initiativ til å forklare og håndtere flerkulturelle problemstillinger i sin yrkesutøvelse
Content
Studiet består av fire hovedtema, gjennomført som fire samlinger:
Internasjonalisering og flerkulturalitet som et offentlig anliggende
- Tillit som forutsetning i velferdsstaten - med søkelys på økt globalisering.
- Makt og ansvar i offentlig sektor - den skandinaviske velferdsmodell i møte med en flerkulturell brukergruppe.
- Migrasjon og integrering: perspektiv på individ-, gruppe- og samfunnsnivå (mikro-, meso- og makronivå).
Profesjonsutøvelse og flerkulturelt ansvar
- Profesjonsdiskurser drøftet opp mot et flerkulturelt brukerperspektiv.
- Spesialisering av samfunnstjenester - hvilke konsekvenser for et flerkulturelt samfunn.
- Profesjoner som premissleverandører til flerkulturelle brukergrupper, system og individ i samspill.
Livsløp og migrasjon i lys av subjektposisjoner
- Migrasjonsprosesser og livsritualer.
- Migrasjon og konstruksjon av sted og rom (place and space).
- Migrasjon - alder, kjønn, roller og posisjon.
- Kompetanse og marginalitet: Konsekvenser for inkludering i arbeid, utdanning, helse og samfunn.
Flerkulturell formidling - kunnskaper og handlinger
- Flerkulturell kompetanse som danningsprosess: kunnskap, holdning og handling.
- Institusjonell forankring av flerkulturell kompetanse - kollegarelasjoner og lederansvar i spenningsfeltet mellom mot og motstand.
- Majoritets- og minoritetsstemmer i den offentlige debatt - aktører, tradisjoner, premisser diskurs og retorikk.
Teaching and learning methods
Undervisningen baserer seg på variert metodebruk, med stor egenaktivitet fra studentenes side. I undervisningen inngår forelesninger og diskusjonsgrupper.
Arbeidet med praktiske eksempler vil stå sentralt, både i undervisningen og i refleksjonsnotatene. Eksemplene skal hentes fra konkrete erfaringer som studentene tar med seg fra eget praksisfelt. Det skal videre være et mål at man finner fram til eksempler som krever tverrfaglig samarbeid.
FKF2 tilbys som deltidsstudium over to semester. I studiet inngår fire konsentrerte undervisningssamlinger. Samlingene går over tre dager og foregår på virkedager. Fordi deltidsstudenten i stor grad arbeider alene, legges det et stort ansvar på den enkelte i forhold til egen læring, arbeidsinnsats og selvdisiplin.
Studiet er organisert på følgende måte:
- A. Selvstudier med bruk av pensumlitteratur, selvvalgt litteratur, ulike medier samt veiledning ved lærer/fagperson i forbindelse med refleksjonsnotater.
- B. Kollokviegrupper som studentene oppfordres til å starte opp og drive selv for å få maksimalt utbytte av studiet. Dette anbefales både i forbindelse med å diskutere pensum og å skrive refleksjonsnotater.
- C. Samlinger med forelesninger, gruppearbeid og diskusjoner. I et holdningsskapende studium som FKF2 er det viktig at det utvikles en kullidentitet og at samlingene åpner for direkte kontakt mellom faglærere, forelesere og studenter, samt studentene i mellom.
- D. Veiledning kan gis både til enkeltstudenter og til kollokviegrupper gjennom telefon, e-post, skriftlig eller som samtaler ansikt til ansikt.
Studentene kan ta opp så vel faglige som pedagogisk-metodiske spørsmål. Hensikten med veiledningen er å hjelpe studentene til å utnytte og koordinere de ulike komponentene som inngår i studiet, slik at de får størst mulig utbytte av opplegget som helhet.
Når det gjelder veiledning knyttet til refleksjonsnotatene, understrekes det at det er studentene selv som har det hele og fulle ansvar for utforming av innhold og ferdigstilling av notatene. Veileder kan komme med ideer og forslag under arbeidet, men har ikke ansvar for resultatet. Tilbakemeldingene skal beskrive styrker og svakheter ved notatene. Studentene kan arbeide videre med de enkelte notatene helt til fristen for innlevering av mappen med begge notatene. Mappen danner grunnlag for vurdering.
Faglig og pedagogisk ansvarlige for studiet vil være ansvarlig for veiledningen, men veiledningsressurser fra lokale fagmiljøer kan trekkes inn.
Course requirements
Retten til å gå opp til eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. Følgende arbeidskrav må være godkjent før mappeeksamen kan avlegges:
1. To refleksjonsnotat innlevert til veiledning innen fastsatte frister, hvert på ca. 4000 ord (+/- ti prosent). Notatene er relatert til samlingene.
2. Deltagelse i tre forumdiskusjoner på Fronter med minst ett selvstendig innlegg og tre kommentarer til medstudenters innlegg. Faglærer formulerer en gitt problemstilling som studentene skal diskutere. Studentene anvender pensumlitteratur i diskusjon av problemstillingen.
3. Innlevering av selvvalgt pensum til faglærer innen fastsatt frist.
Sykemelding fritar ikke for arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for innlevering av arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til godkjent/ ikke godkjent.
Krav om tilstedeværelse: Studenten har 80 prosent tilstedeværelsesplikt på samlingene. Studentens bidrag med erfaringer og refleksjoner er viktige læringsressurser i studiet. Det er derfor krav om deltakelse i organiserte læringsaktiviteter. Studenten må ha gyldig grunn for fravær, dokumentert ved legeerklæring, eller at arbeidsgiver dokumenterer krav om tilstedeværelse på arbeidsplassen.
Assessment
Mappeinnlevering
Mappen består av de to refleksjonsnotatene med tilbakemeldingene fra faglærer/veileder. Studenten sørger selv for å gjøre eventuelle justeringer/forbedringer i de enkelte notater. Disse må være utført før innleveringsfrist av mappen.
Ny/utsatt eksamen
Dersom mappen får karakteren F (ikke bestått), leveres en omarbeidet og forbedret versjon av mappen til påfølgende ny/utsatt eksamen.
Studenter som ønsker å forbedre karakteren på bestått eksamen, må velge nye tema for de to refleksjonsnotatene.
Ny/utsatt eksamen gjennomføres innen rimelig tid etter ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus . Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Det gis gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått mappeeksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.
Examiners
Mappen vurderes av intern og ekstern sensor. Ekstern sensor benyttes til å foreta stikkprøver av eksamensbesvarelsene sensurert av intern sensor. Eventuelle markerte avvik mellom intern og ekstern sensors vurdering drøftes på samsensurmøtet. Det faglige resultatet av denne diskusjonen tar intern sensor hensyn til ved sensureringen av alle eksamensbesvarelser.
Admission requirements
Målgruppe
Studiet er utviklet for å møte behov hos profesjonsutøvere som arbeider med flerkulturelle problemstillinger.
Opptakskrav
For opptak til FKF2 kreves fullført og bestått FKF1 eller tilsvarende utdanning på minst 30 studiepoeng.