EPN-V2

FKF6100 Diversity Competence for Professionals Course description

Course name in Norwegian
Mangfoldskompetanse for profesjonsutøvere
Study programme
Diversity Competence for Professionals
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emneplanen er godkjent av styret for Høgskolen i Oslo 28. august 1997.

Revisjon godkjent av prodekan på fullmakt 25. juni 2012.

Redaksjonelle endringer foretatt 17. april 2015 og 7. juli 2016.

Revisjon godkjent på fullmakt av leder i utdanningsutvalget 5. februar 2019 og 17. desember 2019.

Gjeldende fra høstsemesteret 2020.

Redaksjonelle endringer foretatt 29.02.2024

Mangfoldskompetanse for profesjonsutøvere er et deltidsstudium over ett studieår. Emnet er utviklet for å imøtekomme profesjonsutøveres behov for økt kompetanse om mangfold, og gir et kunnskapsbasert grunnlag for profesjonsutøvelse i et mangfoldig og komplekst samfunn.

Emnet legger vekt på sentrale perspektiver og begreper som bidrar til økt forståelse av kommunikasjon, samhandling og maktforhold i dagens mangfoldige samfunn (se innhold), med spesielt fokus på interaksjon mellom brukergrupper og profesjonsutøver. Det fokuseres også på ulike gruppers møte med offentlig tjenesteyting og målet om likeverdige tjenester for alle.

Emnet Mangfoldskompetanse for profesjonsutøvere er en revidert versjon av det tidligere emnet Flerkulturell fagkompetanse.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sentrale temaer, teorier og problemstillinger i forskning på mangfold
  • har kunnskap om migrasjon, etnisitet, rasisme, rasialisering og kulturalisering
  • har kunnskap om minoritet- og majoritetsperspektiver, inkludering, marginalisering, ableisme, diskriminering og makt
  • har kunnskap om identitet knyttet til migrasjon, kultur, religion, etnisitet, kjønn, klasse og funksjonsvariasjon
  • har kunnskap om profesjonsutøvelse, kommunikasjon via tolk og tillitt i et mangfoldig samfunn
  • har kunnskap om mangfoldsperspektiver på arbeidsplassen

Ferdigheter

Studenten

  • kan drøfte og vurdere bruk av sentrale begreper for forståelse av mangfold i samfunnet.
  • kan drøfte og vurdere ulike teoretiske perspektiver på mangfold og profesjonsutøvelse
  • kan analysere problemstillinger og gjennomføre reflekterte vurderinger knyttet til mangfold og profesjonsutøvelse.
  • kan reflektere faglig over egen praksis i lys av et utvidet mangfoldsbegrep

Generell kompetanse

Studenten

  • kan vurdere teoretiske og vitenskapelige tilnærminger til mangfold kritisk
  • kan reflektere faglig over egen profesjonsutøvelse og/eller samfunnsengasjement
  • kan utveksle faglige synspunkter og erfaringer med andre.
  • kan formidle profesjonskunnskap i et mangfoldsperspektiv i tråd med krav til akademisk skriving

Content

Sentrale temaer i emnet er:

  • Mangfold og mangfoldskompetanse
  • Minoritet og majoritet
  • Kultur, etnisitet, religion, kjønn, klasse
  • Migrasjon
  • Funksjonsvariasjon
  • Identitet og tilhørighet
  • Profesjon, kommunikasjon og tillitt
  • Kommunikasjon via tolk og flerspråklighet
  • Kultursensitivitet og etnosentrisme
  • Inkludering og integrering
  • Ekskludering og utenforskap
  • Diskriminering, abelisme og rasisme
  • Interseksjonalitet
  • Postkolonisme og dekolonisering
  • Maktperspektiver

Teaching and learning methods

Studiet er preget av tverrfaglighet, der teori og empiri, det generelle og det fagspesifikke er integrert til en helhetlig forståelse av mangfoldsproblematikk. Siden det er et hovedmål å fremme mangfoldskompetanse for profesjonsutøvelse, vil det bli lagt betydelig vekt på studentenes arbeid og deres personlige og profesjonelle erfaringer. Studiet legges opp etter prinsippet om problemorientert læring, både fordi handlingselementet er så sentralt i studiet og fordi denne tilnærmingsmåten vil stimulere studentene til å finne gode handlingsalternativer som kan omsettes i forbedret profesjonsutøvelse. Arbeid med praktiske eksempler er sentralt.

Studiet er organisert på følgende måte:

  • Selvstendig arbeid: skriving av arbeidskrav, arbeid med pensum og levering av individuelle oppgaver på universitetets digitale læringsplattform.
  • Samlinger: på Campus og digitalt
  • Gruppesamarbeid: på Campus i forbindelse med samlinger og digitalt med innleveringer av oppgaver på universitetets digitale læringsplattform.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Første semester leveres et faglig refleksjonsnotat på 2000-3000 ord. Studenten velger selv en problemstilling eller case med utgangspunkt i egen praksis og som kan relateres til sentrale temaer i emnet (se innhold). Den faglige refleksjonen skal gjenspeile læringsutbyttene på emnet (se læringsutbytte). Arbeidskravet vil ligge til grunn for veiledning og skal videreutvikles til en eksamenstekst (se eksamen).

Arbeidskrav leveres innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.

Det kreves et bestemt minimum av deltakelse i de organiserte læringsaktivitetene - det vil si tilstedeværelse og deltakelse i 75 prosent av den totale samlingstiden og deltakelse i 75 prosent av tiden på universitetets digitale læringsplattform. En vesentlig grunn til kravet om deltakelse er at den enkelte studentens bidrag med erfaringer og refleksjoner regnes som en viktig læringsressurs i studiet.

Assessment

Individuell skriftlig innlevering, ett faglig refleksjonsnotat på 5000 ord +/- 10 %. Notatet er en videreutvikling av første arbeidskrav som har vært gjenstand for veiledning.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Det gis gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.

Vurderingskriterier

A: Fremragende

Viser fremragende kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i tråd med emnets innhold og læringsutbytter

B: Meget god

Viser meget gode kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i tråd med emnets innhold og læringsutbytter

C: God

Viser gode kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i tråd med emnets innhold og læringsutbytter

D: Nokså god

Viser begrensede kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i tråd med emnets innhold og læringsutbytter

E: Tilstrekkelig

Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i tråd med emnets innhold og læringsutbytter

F: Ikke bestått

Tilfredsstiller ikke minimumskravene til kunnskaper, ferdigheter og evne til refleksjon og selvstendig tenkning i tråd med emnets innhold og læringsutbytter

Examiners

Intern og ekstern sensor. Ekstern sensor vurderer et uttrekk og samhandler med intern sensor på en slik måte at ekstern sensur kommer alle studentene i gruppen til gode.

Admission requirements

Målgruppe

Emnet er utviklet for å imøtekomme profesjonsutøveres behov for økt kompetanse om mangfold, og gir et kunnskapsbasert grunnlag for profesjonsutøvelse i et mangfoldig samfunn

Opptakskrav

For opptak kreves det minst tre års relevant høyere utdanning.

Overlapping courses

Emneoverlapp med emne FKFH6000